
În acest caz, voucherele de vacanță vor fi acordate angajaților pe baza unui ordin emis de conducătorul societății și semnat în conformitate cu procedurile interne. Angajatorul va fi obligat să încheie un contract de eliberare a voucherelor de vacanță cu un operator autorizat. Acestea și alte norme sunt prevăzute în proiectul de regulament privind procedura de gestionare a voucherelor de vacanță, pe care guvernul intenționează să îl aprobe în viitorul apropiat.
Voucherele de vacanță (tichetele) sunt un nou instrument fiscal introdus prin Legea nr. 187 din 10 iulie 2025. Conform ideii autorilor inovației, acesta este menit să sprijine economia locală prin dezvoltarea turismului rural. Măsura va intra în vigoare în 2026, când va fi formalizat întregul cadru de reglementare, din care face parte prezentul regulament.
Conform noii legi, angajatorii vor putea oferi angajaților lor vouchere pentru cazare în structurile turistice din Moldova rurală. Costul acestora va fi deductibil fiscal până la 50% din salariul mediu lunar pe economie. Pentru angajați, aceste sume nu vor fi supuse impozitului pe venit și contribuțiilor de asigurări sociale și de sănătate. Cupoanele pot fi emise de operatori în format electronic sau pe hârtie, sub forma unui bilet sau a unui card cu valoare nominală.
Regulamentul prevede că un angajator poate oferi aceluiași angajat mai multe vouchere de vacanță (cu valoare nominală diferită) în cadrul unui exercițiu financiar, iar deducerea acestora în scopuri fiscale va fi evaluată în conformitate cu limita stabilită la articolul 24 alineatul (193) din Codul fiscal (în cuantum anual de până la 50% din salariul mediu lunar pe economie).
Angajatorul va putea, de asemenea, să comande vouchere pentru angajații săi cu o valoare care depășește limita menționată. În acest caz, diferența dintre valoarea nominală și pragul relevant nu va fi deductibilă fiscal. În plus, angajatorii nu pot reduce salariile angajaților atunci când oferă vouchere de vacanță.
Voucherele de vacanță pot fi oferite angajaților fie la locul lor principal de muncă, fie la locul de muncă cu timp parțial. Angajatul va fi obligat să utilizeze cel puțin două tipuri de servicii de călătorie, dintre care cazarea este obligatorie. În același timp, acestea pot fi utilizate de către angajat numai la prezentarea unui act de identitate și au o perioadă de valabilitate de un an de la data emiterii.
Regulamentul prevede că voucherele pot fi utilizate de angajați numai în structurile turistice înscrise de Ministerul Culturii în Registrul corespunzător. De asemenea, regulamentul prevede că operatorii vor fi obligați să prezinte Serviciului Fiscal de Stat un raport anual privind gestionarea voucherelor de vacanță puse la dispoziția angajatorilor.
Acordarea acestui beneficiu este opțională și rămâne la latitudinea conducătorului organizației, în funcție de resursele financiare disponibile.









