
Potrivit lui Boris Efimov, directorul general al Orhei-Vit S.R.L. Boris Efimov, în prezent în ocean se află cel puțin o jumătate de duzină de containere cu produsele finite ale acestei întreprinderi, în drum spre SUA: sucuri și băuturi, conserve de fructe și legume. Taxele vamale impuse de autoritățile americane asupra mărfurilor moldovenești în momentul livrării lor reprezintă o problemă pentru cumpărătorii americani. Cu toate acestea, partenerii comerciali ai SUA i-au notificat deja că ar dori să împartă povara fiscală bruscă cu furnizorii de mărfuri. În consecință, o astfel de perspectivă va „mânca” o parte semnificativă și, posibil, întreaga marjă a producătorilor/comercianților moldoveni. Ca urmare, continuarea cooperării cu cumpărătorii americani ar deveni extrem de problematică.
Potrivit estimărilor lui Boris Efimov, în structura exporturilor companiei, cota pieței americane reprezintă în medie aproximativ 10% (în unii ani, pentru unele articole din sortiment – semnificativ mai mult). În SUA, Orhei-Vit livrează produse finite atât sub marca sa proprie, cât și pentru vânzare sub marca clienților.
Sectorul de activitate al Orhei-Vit din SUA nu a fost cel mai dinamic din punct de vedere al creșterii de la an la an, dar a furnizat totuși venituri stabile considerabile. Eventuala sa pierdere pentru societate nu ar fi fatală, dar ar fi dureroasă. Realizarea produselor finite se face în principal liniar, prin contacte directe cu contrapărțile, nu prin intermediul unui comerciant-intermediar impersonal. Astfel de conexiuni sunt construite de-a lungul anilor, dobândirea sau pierderea lor nu este doar o chestiune de bani, ci și de reputație.
Citiți mai multe în ediția de vineri a Logos Press.