Română

Coridorul transbalcanic este subutilizat în ciuda cererii în creștere

În regiunea Europei Centrale și de Sud-Est (CESEC), o mare parte din capacitatea coridorului transbalcanic rămâne subutilizată, în ciuda cererii tot mai mari de furnizare de gaze de la sud la nord către Ucraina, informează Logos Press.
Timp de citire: 2 minute Author:
Link copiat
Coridorul transbalcanic este subutilizat în ciuda cererii în creștere

Reuniunea ministerială a Grupului la nivel înalt privind interconectarea energetică în regiunea CESEC, desfășurată în perioada 26-27 octombrie la București, a fost dedicată discutării provocărilor pieței și soluțiilor comune pentru integrarea infrastructurii regionale de gaze și electricitate, precum și coordonării politicilor tarifare între țările participante. Moldova a fost reprezentată la reuniune de ministrul Energiei, Dorin Jungietu.

Participanții la reuniune, mediată de Comisia Europeană, au recunoscut necesitatea de a continua să găsească soluții eficiente pentru utilizarea deplină a coridorului transbalcanic și a „coridorului vertical de gaze” Grecia-Bulgaria-România-Moldova-Ucraina pentru aprovizionarea cu gaze. „Acesta este un proiect european vital menit să consolideze securitatea energetică a țărilor și să asigure stabilitatea în regiune”, au declarat participanții la reuniune.

Cu toate acestea, caracterul costisitor al rutei rămâne o problemă-cheie pentru participanți, astfel încât aceasta este departe de a fi utilizată pe deplin. În acest context, Dorin Jungietu a subliniat că Moldova a jucat un rol-cheie în promovarea produsului de capacitate regională „Ruta 1” – un instrument de transport transfrontalier coordonat care direcționează fluxurile de gaze direct către Ucraina prin infrastructura existentă din Grecia, Bulgaria, România și Moldova.

Pentru a încuraja utilizarea acestei rute, Chișinăul a prelungit pentru perioada noiembrie 2025 – aprilie 2026 o reducere de 50 % a tarifelor de transport percepute de operatorul Vestmoldtransgaz la punctele de interconectare Căușeni și Grebeniki.

În total, operatorii de sisteme de transport au convenit să reducă tariful de transport al gazelor cu 25% în Grecia și Bulgaria, cu 50% în România și Moldova și cu 46% în Ucraina, cu condiția ca gazele să fie transportate printr-o serie de puncte dedicate direct la instalațiile de stocare subterană din Ucraina.

„Prin acest mecanism, nu numai că sprijinim Ucraina în eforturile sale de a-și asigura rezervele de gaze pentru iarnă în condiții de securitate dificile, dar creăm și oportunități comerciale pentru operatorii din Moldova și din întreaga regiune”, a explicat ministrul energiei.

Cu toate acestea, experții independenți nu sunt atât de optimiști cu privire la utilizarea acestei rute pentru aprovizionarea cu gaze a Ucrainei și pentru stabilizarea pieței regionale în general. După cum se știe, războiul din Ucraina a redus capacitatea de producție cu 60%, iar stocarea gazelor în depozite subterane a devenit extrem de riscantă și nesigură. Împreună cu costul ridicat al tranzitului, care în total costă aproape o treime din costul combustibilului în sine, ruta nu este favorizată de operatorii de pe piață.

Prin urmare, după cum s-a raportat Logos Press, la recenta licitație de pe platforma RBP din Ungaria, au fost cumpărate volumele de livrări din noiembrie prin Coridorul vertical de gaze, care asigură doar 3% din importurile necesare Ucrainei. Cu două luni înainte – în septembrie și octombrie – ruta nu a fost deloc solicitată.


Реклама недоступна
De citit neapărat*
Economie și drept
30 octombrie 2025
Sport și turism
30 octombrie 2025
Bănci și finanțe
30 octombrie 2025
Sport și turism
30 octombrie 2025

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta