Română

Start-up-ul a fost înaintea timpului său

Start-up-ul tehnologic moldovenesc NARWE a prezentat un navigator de locomotivă inovator de concepție proprie la forumul Startup Moldova Summit 2025. Compania poziționează dispozitivul ca un analog al sistemului suedez "ETCS-Low cost" (ERTMS Regional) și o alternativă la necesitatea de a instala echipamente costisitoare pentru podea și locomotivă.
Timp de citire: 3 minute Author:
Link copiat
Start-up-ul a fost înaintea timpului său

Evgeny Nazarov

Potrivit dezvoltatorilor, în plus față de navigația GPS și harta electronică, dispozitivul este echipat cu două camere video și lidars, precum și o unitate portabilă pentru monitorizarea integrității compoziției.

Unitatea portabilă, la rândul său, are, de asemenea, un lidar și o cameră, care oferă șoferului inspecția și măsurarea distanței de la vagonul final în timpul operațiunilor de manevră.

Navigatorul este, de asemenea, capabil să primească imagini video de la semafoarele de trecere dezvoltate de același start-up, astfel încât șoferul să poată evalua situația la trecere cu mult înainte de distanța liniei de vizibilitate.

„Semafoarele de trecere au, de asemenea, lidar și sunt capabile să recunoască independent obstacolele de la trecere și să trimită atât dispecerului de tren, cât și navigatorului locomotivei un avertisment de urgență cu privire la obstacol. Navigatorii nu numai că fac schimb de informații cu dispecerul trenului, dar asigură și comunicarea între ei pe rezervă”, explică fondatorul și directorul NARWE, Evgeny Nazarov.

Sistemul suedez ERTMS Regional menționat este o versiune simplificată și necostisitoare a Sistemului european de management al traficului feroviar, destinată utilizării pe trenuri în condiții de trafic redus pe linii. Acesta este conceput pentru a reduce cantitatea de echipamente necesare pe materialul rulant și echipamentele de pe șine.

Cu toate acestea, invenția NARWE este încă înainte de vreme, cel puțin în Moldova. Dezvoltatorii au întâmpinat dificultăți în procesul de implementare a inovațiilor lor, deoarece utilizează canale de comunicare moderne 4G/5G, WiFi și LoRa, care nu sunt prevăzute de cadrul de reglementare al Republicii Moldova. Însă dezvoltatorii sunt convinși că aceste canale de comunicare și noile tehnologii ar trebui să înlocuiască circuitele feroviare învechite și ineficiente din punct de vedere energetic.

În plus, startup-ul își propune să îndeplinească standardele FRMCS (Future Railway Mobile Communication System), un sistem european care înlocuiește ETCS. Acesta prevede, printre altele, utilizarea canalelor de comunicare 4G/5G disponibile publicului și transmiterea de imagini video de la trecerile la nivel cu calea ferată către consola mecanicului. Aceasta este ceea ce startup-ul moldovean a implementat deja.

NARWE (Nazaroff Railways Engineering) este specializată în cercetare și dezvoltare în domeniul ingineriei electrice moderne pentru piețele interne și externe. Proiectează și realizează prototipuri de echipamente non-standard cu un grad ridicat de inovare și automatizare bazate pe logica microprocesoarelor și robotică.

În 2023, compania de inginerie a început proiectarea propriei linii de produse în domeniul căilor ferate. În plus față de navigatorul menționat anterior, aceasta include un semafor pentru trecerea la nivel cu calea ferată, o dronă de inspecție autonomă și o roată motorizată integrată pentru calea ferată.

Semaforul este complet autonom și nu necesită conectare la liniile electrice și de comunicații, deoarece este echipat cu panouri solare și un pachet de baterii

Drona autonomă de inspecție funcționează, de asemenea, pe panouri fotovoltaice, se deplasează de-a lungul șinelor și transmite date privind starea acestora în timp real, creează o hartă precisă cu o eroare de +/- 2 cm și îndeplinește multe alte funcții.

Roata-motor integrată pe șine este foarte eficientă, nu are angrenaje sau transmisii, nu necesită lubrifiere și recuperează energie (modul generator). Patru astfel de roți sunt instalate pe drona autonomă.

„Stabilim treptat o cooperare cu Calea Ferată din Moldova”, a declarat Evgeny Nazarov. – Drona a primit undă verde, iar în iunie-iulie ar trebui să înceapă testele sale.”

Situația cu alte invenții este mai complicată. Directorul startup-ului susține că a găsit sprijin pentru testarea și implementarea lor din partea lui Sergei Kotelnik, directorul Departamentului de Transport Feroviar, dar, în general, conducerea căii ferate este divizată. Ceea ce, în general, este de înțeles. Situația financiară a angajaților feroviari este critică și nu toată lumea este pregătită să fie distrasă de inovații. Mulți dintre ei se gândesc mai mult la modul de a asigura supraviețuirea întreprinderii de stat folosind metodele vechi.

Pe de altă parte, Evgeny Nazarov trebuie să testeze toate invențiile pentru a intra cu ele pe piața internațională. Și cel mai bine este să o facă în Moldova sa natală, nu în România, Ucraina sau orice altă țară.


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta
Un tramvai va reapare în Chișinău
Tehnologii și inovații
16 mai 2025
Un tramvai va reapare în Chișinău
Irigații, păduri și drumuri pentru agricultori
Agrobusiness & Vinificație
18 mai 2025
Irigații, păduri și drumuri pentru agricultori
Cricova va deveni un monument
Agrobusiness & Vinificație
18 mai 2025
Cricova va deveni un monument
O mare depresie în loc de o mare inflație?
Punct de vedere
17 mai 2025
O mare depresie în loc de o mare inflație?