
Carmina Vicol
Carmina Vicol, co-fondatoare a agrobusiness-ului de familie Monicol, a declarat la conferința Asociației Femeilor Antreprenoare din Moldova că produsele de nișă, premium și organice sunt cele care pot oferi acces la noi piețe.
„În primul rând, acestea ar trebui să fie produse care sunt mai specifice și mai solicitate – produse de nișă. Dar nu doar produsul în sine este important, ci și prezentarea lui: trebuie să îl ambalăm, să îi dăm valoare. Dacă reușim să găsim această formulă de valoare adăugată și să ne vindem produsele ca premium, ca ecologice, ca diverse amestecuri sau produse prelucrate care sunt la cerere și de nișă – pentru că nu putem intra pe piața largă, nu avem suficiente materii prime – atunci în segmentul de nișă, ca produs premium cu o valoare specială, avem cu adevărat un viitor”, a spus Vikol.
Potrivit Karminei Vicol, agricultura ecologică rămâne deosebit de promițătoare.
„Pentru a produce un produs organic, nu poți folosi substanțe chimice și, prin urmare, productivitatea este mai scăzută. Da, produsul este mai scump, dar deschide accesul la noi piețe. Nu te duci pe o piață unde se vând produse convenționale și unde toată lumea se îmbrâncește pentru un cent”, a remarcat Vikol.
Europa, a spus ea, este dispusă să plătească mai mult pentru calitate: „UE este foarte deschisă produselor ecologice, în special Elveția, Țările de Jos, Franța, Germania, Belgia și, de asemenea, Regatul Unit. Aceste țări sunt într-adevăr dispuse să plătească pentru produse de calitate, iar astfel de produse lipsesc cu desăvârșire de pe piață. Dacă am avea materiile prime, am putea să ne dublăm sau chiar să ne triplăm vânzările”.
Ea a remarcat, de asemenea, că agricultura ar trebui să meargă mână în mână cu industria de prelucrare: „Moldova a fost întotdeauna percepută ca o sursă de materii prime. Dar banii nu se fac acolo. Banii se câștigă acolo unde ieși cu produsul final”, a subliniat femeia de afaceri.
Prin urmare, potrivit Carminei Vicol, este important să se investească în tehnologii și echipamente pentru a obține competitivitate, inclusiv în ceea ce privește prețul.









