
Muncitorii din construcții raportează instalarea ultimului suport și așezarea ultimului kilometru de fir. După finalizarea construcției, atât linia, cât și noua infrastructură a podului aerian vor fi supuse unor inspecții și testări de activare, care vor dura cel puțin două luni, în vederea conectării la rețea.
Dacă lucrările de construcție sunt finalizate, capacitățile tehnologice nu sunt încă pregătite pentru exploatare. La substația electrică Chișinău 330 kV, instalarea echipamentelor principale este în curs de finalizare, cu un progres total de aproximativ 78%. La Vulcănești 400 kV, lucrările de extindere sunt finalizate în proporție de 58%: a fost finalizată instalarea structurii metalice și începe instalarea echipamentului principal, informează UCIPE cu privire la situația actuală.
Construcția liniei de transport Vulcănești-Chișinău a început în aprilie 2024 și urma să fie finalizată în decembrie 2025. Linia, cu o lungime totală de 157 de kilometri, traversează 35 de localități din 8 raioane, conectând substația Vulcănești 400 kV cu substația Chișinău 330 kV. Aceasta va putea transporta până la 630 MVA de energie electrică din România, ocolind CET-ul moldovenesc, ceea ce este echivalent cu peste 50% din consumul necesar al țării în perioadele de vârf de sarcină.
„Trebuie să recunoaștem că au existat diverse dificultăți – economice, logistice, unele dintre ele fiind legate de contextul regional. Cu toate acestea, am găsit soluții, ne-am mobilizat și am reușit să finalizăm lucrările la timp”, a declarat directorul UCIPE, Ruslan Surujiu.
Proiectul Dezvoltarea Sistemului Energetic este implementat de Guvernul Republicii Moldova prin UCIPE (Unitatea de Implementare a Proiectelor Energetice), cu sprijinul Grupului Băncii Mondiale. Beneficiarul direct este Î.S. Moldelectrica. Costul proiectului este de 61 de milioane de euro, din care aproximativ 27 de milioane de euro pentru construcție au fost deja utilizate.









