Română

„Situație delicată” Lukoil-Moldova

După introducerea sancțiunilor americane împotriva Lukoil, compania a anunțat vânzarea tuturor activelor din străinătate, inclusiv din Moldova. Autoritățile țării monitorizează situația pentru a asigura aprovizionarea neîntreruptă cu combustibil, în special pentru Aeroportul Internațional Chișinău, și iau în considerare o posibilă schimbare de proprietate, neexcluzând nici naționalizarea parțială.
Timp de citire: 6 minute Author:
Link copiat
„Situație delicată” Lukoil-Moldova

Restricțiile împotriva Lukoil se aplică, de asemenea, tuturor întreprinderilor deținute în proporție de 50% sau mai mult de către companie, direct sau indirect. Lukoil operează în peste 30 de țări, inclusiv Moldova, Bulgaria, România, Serbia, Croația, Muntenegru și Macedonia de Nord. În Moldova, pe lângă cele peste 100 de benzinării, compania deține trei baze de depozitare a produselor petroliere, inclusiv un terminal de gaze.

Analiștii califică situația drept dificilă. La 30 octombrie, Lukoil a primit o ofertă din partea Gunvor Group Ltd. pentru a achiziționa LUKOIL International GmbH. Aceasta este filiala 100% a Lukoil, care deține activele străine ale grupului. Compania a anunțat în comunicatul său de presă că „a acceptat oferta, după ce s-a angajat să nu negocieze cu alți potențiali cumpărători”. Iar directorul executiv al Gunvor, Torbjorn Ternqvist, în cazul în care tranzacția va fi aprobată de autoritățile de reglementare americane, nu a exclus revânzarea acestor active către alte companii.

Stas Madan, expert economic, consideră că decizia privind o eventuală schimbare de proprietate a activelor Lukoil din Moldova ar trebui luată cu participarea Consiliului de examinare a investițiilor semnificative pentru securitatea statului.

„Compania a anunțat că va vinde toate activele sale din străinătate – aceasta înseamnă și activele din Moldova. Vom vedea cine le va achiziționa, în orice caz, statul are putere discreționară în acest sens, deoarece există un Consiliu pentru revizuirea investițiilor semnificative pentru securitatea statului – acesta este Consiliul care, de fapt, a obligat Lukoil să își vândă participația la aeroport. Orice schimbare în acționariatul Lukoil Moldova poate avea loc doar cu aprobarea guvernului prin intermediul acestui consiliu”, a declarat Madan la podcastul ZdCe.

Nici premierul Alexandru Munteanu nu a exclus posibila naționalizare a unor active: „Există diferite soluții. Ne gândim care va fi cea mai bună cale, pentru că trebuie să ne respectăm obligațiile și să acționăm în cadrul legii”. Deși ministrul Energiei, Dorin Junghietu, a declarat anterior că aceasta este o problemă extrem de delicată în practica internațională, care este de obicei însoțită de procese foarte lungi și de costurile rezultate.

Observatorii notează că există puține îndoieli că actualele autorități moldovenești ar dori foarte mult să predea activele Lukoil din Moldova traderilor români de petrol, așa cum fac cu toate celelalte facilități majore de infrastructură ale țării. Și, cu siguranță, lupta „pe sub mână” pentru aceste active este deja în desfășurare. În același timp, ei exclud posibilitatea ca Rompetrol să le cumpere – ei folosesc doar benzinării închiriate. Așa că cel mai probabil cumpărător este Petrom. Singurul lucru care ne rămâne de făcut este să urmărim evoluția situației.

Trebuie remarcat faptul că Lukoil este al doilea mare operator de pe piața produselor petroliere din Moldova.

Și, potrivit unor experți, posibila sa retragere de pe piață va destabiliza activitatea acesteia (pentru o anumită perioadă). Potrivit altor observatori, dată fiind concurența mare a rețelelor de benzinării din Moldova, nu vor exista efecte negative deosebite. Problema este mult mai gravă în cazul aprovizionării cu combustibil a Aeroportului Internațional Chișinău, unde singurul furnizor de combustibil este compania rusă Lukoil,

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, după o întâlnire cu reprezentanții Lukoil-Moldova pentru a clarifica problemele legate de situația organizatorică actuală, a dat asigurări că urmărește îndeaproape evoluțiile internaționale și va lua toate măsurile disponibile pentru „a asigura predictibilitatea, stabilitatea și securitatea aprovizionării cu produse petroliere în țară”.

De asemenea, guvernul moldovean monitorizează îndeaproape situația aprovizionării cu produse petroliere a Aeroportului Internațional Chișinău. Prim-ministrul Alexandru Munteanu a subliniat necesitatea de a avea o abordare echilibrată și de a acționa în limitele legii, ținând cont și de angajamentele statului.

„Știți că noi depindem, mă refer, de aprovizionarea cu parafină pentru Aeroportul Chișinău. Prin urmare, este necesar să găsim o soluție rezonabilă care să ne garanteze siguranța. Aeroportul este poarta de intrare a țării și nu putem să-l lăsăm fără aprovizionare, dar ne gândim la această problemă”, a declarat premierul.

Ministrul Dezvoltării Regionale și Infrastructurii, Vladimir Bolia, a dat asigurări că Aeroportul Internațional Chișinău nu va fi lăsat fără combustibil și că situația este pe deplin controlată.

„Republica Moldova a creat un grup de lucru care monitorizează îndeaproape situația, pentru că vorbim despre un furnizor de produse petroliere – benzină, motorină și gaz lichefiat, care are o cotă foarte mare pe piață, circa 110 benzinării care deservesc persoane fizice din circa 570 de benzinării. Așadar, este un actor major și un agent economic la nivel național, precum și un importator și angrosist de produse petroliere. Acest grup de lucru monitorizează pe deplin situația și cred că, având în vedere importanța sa pentru economia națională ca importator și exportator, trebuie să ținem cont mai ales de faptul că este singurul importator și vânzător de produse petroliere pentru aeroportul din Chișinău”.

Logos Press i-a solicitat un comentariu lui Octavian Calmîc, fost ministru al Economiei și fost membru al Consiliului de Administrație al ANRE.

„Lucrurile sunt mult mai complicate în cazul vânzării de active, pentru că aici este nevoie de un concept strategic din partea autorităților. Infrastructura care există pe teritoriul aeroportului este deținută de stat. Prin urmare, pot exista diferite scenarii, începând cu naționalizarea sau utilizarea în cazuri excepționale de către autoritățile statului, urmată de elaborarea juridică. Cu alte cuvinte, ne referim la situația menținerii statutului actual.

În ceea ce privește livrările, riscurile sunt extrem de mari – siguranța transportului aerian este în pericol. Practic, nu există posibilități de a înlocui aceste aprovizionări, deoarece cei mai apropiați furnizori de produse petroliere sunt orientați către piața lor internă. Mă refer la livrările din România și din Bulgaria. Pe piața europeană, noi livrări din alte surse sunt imposibile, dată fiind situația de criză din regiune. Nu putem obține produse din alte surse. Anterior a existat o posibilitate de aprovizionare din Ucraina, dar există dificultăți interne acolo. În consecință, nu putem conta decât pe volume limitate de parafină pentru perioade scurte pentru piața internă. Acest lucru poate crea anumite limitări în ceea ce privește deservirea clienților de către companiile locale”.

În același timp, Octavian Calmîc consideră că, cu implicarea autorităților și în dialog cu partenerii din țările europene, se poate găsi o soluție pe termen mediu, deși subiectul este extrem de sensibil:

„În cazul unor acțiuni drastice într-o perioadă scurtă de timp, este posibil un efect negativ asupra pieței. Dar ar trebui să presupunem că, cu participarea factorilor externi, vor fi stabilite perioade de tranziție, astfel încât consumatorii și importatorii să se poată adapta la această situație”.

Rezumând cele de mai sus, se pot prevedea două variante de evoluție pentru următoarele două săptămâni.

Prima. Biroul de control al activelor străine (OFAC) al Departamentului Trezoreriei SUA autorizează vânzarea activelor străine ale gigantului rus către Gunvor Group Ltd. În acest caz, acesta din urmă devine automat succesorul său legal, inclusiv în Moldova. Și continuă să furnizeze produse petroliere în temeiul contractelor existente, inclusiv combustibil pentru avioane la aeroportul din Chișinău. Cu toate acestea, este posibil să trebuiască să obțină licențe pentru a opera pe piața moldovenească.

Dar în acest caz toate discuțiile despre o posibilă naționalizare și alte acțiuni similare devin irelevante și ilegale. Iar obstacolele în eliberarea licențelor sunt un sabotaj împotriva securității energetice a țării.

În același timp, Gunvor solicită OFAC să prelungească perioada de tranziție de la 21 noiembrie cu șase luni. În cazul în care autoritatea de reglementare americană este de acord cu acest lucru, schimbarea de proprietate trece aproape neobservată: Lukoil continuă să furnizeze Lukoil pentru o anumită perioadă de timp, iar Gunvor trece treptat la sine. Dacă termenul rămâne valabil, responsabilitatea cade asupra cumpărătorului, ceea ce este puțin probabil să îl sperie. Gunvor este o companie energetică internațională ale cărei active includ rafinării de petrol, conducte, terminale, transportatori de combustibil etc. Aceasta operează în mai mult de o sută de țări. Acesta operează în mai mult de o sută de țări, iar aprovizionarea pieței moldovenești cu motorină și parafină este puțin probabil să fie o mare problemă pentru acesta.

În primul scenariu, Gunvor ar putea decide să își vândă activele din Moldova. Atunci ar trebui să intervină Consiliul pentru examinarea investițiilor semnificative pentru securitatea statului și să aprobe sau să dezaprobe cumpărătorul.

Cea mai neplăcută este a doua opțiune, în care OFAC nu aprobă vânzarea activelor Gunvor Group Ltd. Ce se va întâmpla în acest caz este chiar greu de imaginat, ținând cont că Lukoil furnizează Moldovei 20% din benzina consumată, 50% din motorină și 100% din parafina de aviație. Atunci, într-adevăr, ar putea exista întreruperi temporare în aprovizionarea cu combustibil, inclusiv pentru aviație.

Așadar, guvernul moldovean a preluat în mod justificat această problemă sub controlul său și monitorizează situația.

Igor Fomin,
Svetlana RUDENKO


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!