Română

Transportul de călători a fost scos de sub tutela Ministerului Căilor Ferate și transformat în „serviciu public”

Serviciile de transport feroviar de călători în Moldova vor fi transferate unui operator specializat, care va primi compensații de la bugetul de stat pentru prestarea serviciului public, relatează Logos Press.
Timp de citire: 2 minute Author:
Link copiat
Transportul de călători a fost scos de sub tutela Ministerului Căilor Ferate și transformat în „serviciu public”

Se preconizează că acestea vor fi furnizate de o societate separată care se va ocupa exclusiv de transportul de călători. Un model de contract de servicii relevante între Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și entitatea economică a fost aprobat de cabinet la 8 octombrie.

Contractul poate fi semnat cu o companie feroviară specializată exclusiv în servicii de transport de călători și care nu îndeplinește funcții de întreținere a infrastructurii feroviare și/sau de transport de marfă. Aceasta va primi o compensație de la bugetul de stat pentru îndeplinirea serviciului public. Nivelul acestei compensații este definit ca diferența dintre costurile de prestare a serviciului de către transportator și veniturile sale din prestarea serviciului, la care se adaugă o marjă de profit convenită.

Până în prezent, nu există o astfel de întreprindere în Moldova. Ea poate fi creată ca urmare a divizării întreprinderii de stat „Calea Ferată din Moldova”. Reamintim că procesul de reorganizare a ÎS „Calea Ferată din Moldova” prevede divizarea acesteia în trei entități juridice separate: întreprinderi de stat de infrastructură, de transport de călători și de marfă.

Proiectul de contract stabilește termenii și condițiile privind tarifele, compensațiile din partea statului, obligațiile transportatorului, amenzile și stimulentele, precum și procedurile de raportare și control.

Autorii proiectului menționează că contractarea unor astfel de servicii este o practică obișnuită în multe țări și este utilizată pentru a îmbunătăți siguranța cetățenilor, a reduce congestionarea traficului, a optimiza transportul rutier interurban de călători, a îmbunătăți calitatea traficului de călători și a reduce costul serviciilor de transport. Guvernul speră că, în acest fel, vor fi create condiții suficiente pentru a asigura mobilitatea pasagerilor și pentru a redirecționa fluxurile de la transportul rutier de călători către transportul feroviar. În consecință, sarcina pe drumurile publice va fi redusă, ceea ce va duce la scăderea costurilor de întreținere și reparații.

Potrivit Guvernului, pierderile înregistrate de Calea Ferată din Moldova din cauza finanțării încrucișate a transportului feroviar de călători și a lipsei de interes a statului pentru cofinanțarea acestui tip de serviciu s-au ridicat la aproximativ 1,7 miliarde de lei.

Liberalizarea pieței serviciilor de transport de călători și posibilitatea de a încheia contracte de stat pentru astfel de servicii fac mai atractiv pentru întreprinderi să investească în materialul rulant. În același timp, există un potențial de creștere a volumului traficului de călători pe rutele feroviare locale.


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta