Română

Festivalul Maria Bieszu. Maria Bieszu deschide noi stele

Festivalul Internațional de Operă și Balet Maria Bieșu, dedicat celei de-a 90-a aniversări a divei, s-a deschis pe 14 septembrie cu opera "Balul mascat" de G. Verdi. Premiera acesteia a avut loc la Chișinău în 1987. De fapt, a avut premiera și acum - un spectacol restaurat în versiunea originală de către regizorul belarus Semyon Shtein în colaborare cu excepționalii artiști ruso-moldavi Vyacheslav Okunev și Irina Press.
Timp de citire: 4 minute Author:
Link copiat
Festivalul Maria Bieszu. Maria Bieszu deschide noi stele

Ideea de a readuce pe scenă Balul mascat îi aparține directorului general al teatrului și dirijorului șef Nikolai Dokhotar. Ordinul de a restaura spectacolul a fost primit de regizorul Serghei Pilipetski. Acesta a declarat că opera din 1987, pusă în scenă de Stein, s-a dovedit a fi foarte colorată, în stil rococo, și a fost un mare succes timp de mulți ani. Rolul Ameliei a fost interpretat solistic de Maria Bieszu. Acest rol este considerat unul dintre cele mai frumoase din repertoriul verdian și unul dintre cele mai dificile.

„Vyacheslav Okunev a venit cu panouri metalice originale pentru spectacol, care reflectau lumina îndreptată spre ele”, comentează regizorul. – „Balul mascat” a fost conservat destul de bine, datorită faptului că piesa este de mari dimensiuni și lungă, nu este prea „călărită” în turneu. Iar decorul era într-o stare bună pentru a fi restaurat. Am restaurat mai mult de jumătate din toate elementele din producția originală: costume, decoruri, recuzită etc. Iar cea mai mare problemă a fost lipsa potențialului vocal din teatrul nostru, care ar putea fi acum implicat în rolurile principale.

În ciuda faptului că teatrul moldovenesc s-a specializat în Verdi, este foarte dificil să interpretezi operele sale. Verdi este în primul rând bel canto, dar în combinație cu melodeclamarea, cu discursul dramatic pe fundalul bel canto-ului. Din păcate, nu mulți oameni au acest tip de pregătire”.

Dar a reface spectacolul nu este suficient, este necesară și o aducere la zi. Regizorul a făcut unele adăugiri și a schimbat unele lucruri pentru a aduce producția mai aproape de publicul de astăzi. La urma urmei, restaurarea este întotdeauna un proces autoral. Din echipa lui Sergei Pilipetsky au făcut parte artiștii Yuri Matei – scenografie, și Alina Rotaru – costume. Dirijorul Nikolai Dohotar a reușit să onoreze latura muzicală a operei. Luminile au fost rescrise pe echipamente noi, pe care teatrul le-a achiziționat recent, iar „Balul mascat” a strălucit cu culori noi.

Rolurile principale au fost cântate de tenorul francez Christophe Ponce de Solage (Riccardo) și baritonul Nicola Riga (Renato). Rolul Ameliei a fost cântat de soprana germană Evelina Dobracheva.

Evelina Dobracheva și-a gândit rolul în mai multe versiuni acasă, iar regizorul a ales-o pe cea care i s-a părut cea mai bună.

Președintele Sindicatului Lucrătorilor Muzicali, Svetlana Bivol, director general al Filarmonicii Naționale Serghei Lunkevici, a lăudat munca colegilor săi cu spectacolul restaurat al „Balului mascat”. „Este foarte complex atât din punct de vedere al dramaturgiei, cât și al părților vocale: soprana, tenorul și baritonul au arii bogate, pline. Spectacolul este lung, deci monumental, dar foarte impresionant! Este minunat lucrat și repetat, iar corul și orchestra au avut o prestație strălucită.

Svetlana Bivol a vorbit despre particularitățile festivalului dedicat celei de-a 90-a aniversări a divei.

Academia de Științe organizează pe 23 septembrie o masă rotundă dedicată Mariei Biesz. Organizator este Aurelian Danilă, care cercetează opera marii cântărețe. Iar artistul Ion Moraru, care trăiește în Canada, a prezentat o frumoasă expoziție Ave Maria în sala de la etajul I al teatrului, lângă costumele Mariei Bieșu. Ea vibrează subtil cu întreaga atmosferă a teatrului.

„Pe 21 septembrie aștept cu nerăbdare opera Eugene Onegin de P. Ceaikovski, va fi dirijată de Valentin Uriupin, unul dintre cei mai versatili și de succes dirijori ruși ai tinerei generații. În rolul titular va fi favoritul nostru din toate timpurile, Andrei Zhilikhovsky”, a declarat Bivol.

Valentin Uryupin este câștigătorul celui de-al II-lea Concurs All-Russian de Dirijat de la Moscova (2015), al celui de-al VIII-lea Concurs Internațional de Dirijat Georg Solti de la Frankfurt (2017) și al Concursului Internațional de Dirijat Gustav Mahler de la Bamberg (2016). De asemenea, a câștigat numeroase concursuri internaționale de clarinet, inclusiv cele mai prestigioase din Geneva, München, Beijing și Pretoria.

Музыкант сотрудничает с лучшими российскими и зарубежными коллективами, среди которых Госоркестр России имени Е. Ф. Светланова, Российский национальный оркестр, Академические симфонические оркестры Московской и Санкт-Петербургской филармоний, Большой симфонический оркестр имени П. Orchestrele din Viena, Berlin, München, Stuttgart, Geneva, Bruxelles, Praga, București, Dublin, Helsinki, Milano, Madrid, Beijing, Singapore, Tokyo și multe altele.

În 2013, New Russia State Symphony Orchestra și Valentin Uryupin au înregistrat acompaniamentul muzical pentru ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice de iarnă de la Soci.

În perioada 2015-2021, Valentin Uryupin a fost director artistic și dirijor principal al Orchestrei Simfonice Academice din Rostov, care, sub conducerea sa, a primit o nouă rundă de dezvoltare creativă, care a fost confirmată de spectacolele orchestrei la Moscova, Sankt Petersburg, Linz, la Festivalul de Arte MOST și de noi cicluri de abonamente. El continuă să cânte activ ca clarinetist.

Andrei Zhilikhovsky a intrat la Conservatorul de Stat Rimsky-Korsakov din Sankt Petersburg la vârsta de 20 de ani. La vârsta de 20 de ani a intrat la Conservatorul de Stat Rimsky-Korsakov din Sankt Petersburg pentru a studia interpretarea vocală. Patru ani mai târziu a devenit solist la Teatrul Mikhailovsky. În perioada 2012-2014 a urmat un program pentru tinerii artiști ai Teatrului Bolshoi din Rusia, iar după finalizarea acestuia a devenit solist al Companiei Teatrului Bolshoi, unde a cântat timp de cinci ani.

În prezent, lucrează cu unele dintre cele mai prestigioase teatre de operă din lume: Metropolitan Opera din New York, Royal Opera Covent Garden din Londra, Washington National Opera, Bavarian State Opera din München, German State Opera din Berlin, Hamburg State Opera, Paris National Opera, Roma Opera, Finnish National Opera și altele.

Festivalul include 20 de soliști invitați din peste 12 țări.

De asemenea, vor fi prezentate operele „Love Drink” de G. Donizetti, „Turandot” de G. Puccini, baletul „Don Quijote” de L. Minkus și „Romeo și Julieta” de S. Prokofiev. Festivalul se va încheia pe 5 octombrie cu un mare concert de gală la care vor participa mai mulți dirijori și soliști invitați. Vor fi interpretate numeroase arii din repertoriul marii noastre diva de operă.


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta