
Sectoare precum vinul, băuturile spirtoase, moda și articolele din piele au înregistrat o scădere a veniturilor și a profiturilor în prima jumătate a anului. În același timp, ceasurile high-end, bijuteriile, parfumurile și cosmeticele au rămas stabile. LVMH a declarat că societatea „a demonstrat o bună rezistență și și-a menținut ritmul inovator în ciuda mediului geopolitic și economic instabil”.
Nu doar LVMH a observat scăderea performanței. Kering, care are, de asemenea, sediul în Paris și deține Gucci, Bottega Veneta și Yves Saint Laurent, a raportat o scădere semnificativă a vânzărilor în prima jumătate a anului.
Principalele motive sunt reducerea cheltuielilor clienților, încetinirea cererii în China, creșterea prețurilor și calitatea slabă a bunurilor, care apar adesea în segmentul mass-market.
Un alt motiv este reprezentat de taxele vamale impuse de SUA – 15 % pentru bunurile din Uniunea Europeană și 39 % pentru bunurile din Elveția. Acest lucru poate avea consecințe grave pe o piață atât de importantă precum SUA, deoarece multe bunuri de lux sunt produse în Franța sau Italia, în timp ce ceasurile high-end provin din Elveția.
Conform observațiilor lui Imke Wouters, partener la firma de consultanță Oliver Wyman și expert în retail cu 15 ani de experiență în China, în RPC unele mărci de lux se descurcă bine, în timp ce altele se confruntă cu un declin serios. Evaluând perspectivele, Wouters spune că industria va crește într-un ritm mai moderat în viitor. „Nu mai este ca în zilele în care toate mărcile de lux prosperau”, a precizat ea într-un interviu acordat DW, menționând că vor exista câștigători și perdanți.
Taxele americane pe bunurile de lux din UE nu îi vor afecta pe cumpărătorii chinezi, însă incertitudinea geopolitică îi încurajează pe aceștia din urmă să cumpere acasă. Anul trecut, chinezii au cumpărat aproximativ 40 % din bunurile de lux pe care le-au achiziționat în propria lor țară. Acum, conform calculelor lui Wouters, această cifră a ajuns la 75 %.
Potrivit unui raport recent al companiei de consultanță Bain & Company, industria bunurilor de lux s-ar putea confrunta cu cea mai gravă recesiune de la criza financiară din 2008-2009, excluzând șocul pandemiei, din cauza reticenței multor cumpărători.
Anul trecut, de exemplu, vânzările globale din acest sector au scăzut cu 1 %. Anul acesta se așteaptă o nouă scădere – analiștii de la Bain & Company prevăd o scădere moderată de 2-5% până la sfârșitul anului. Ei se așteaptă însă ca perspectivele să fie mai bune în viitor.
„Veniturile globale în creștere, transferul între generații al averii și creșterea preconizată cu 20% a numărului de persoane bogate vor continua să lărgească bazinul potențialilor cumpărători de lux”, potrivit Bain & Company.
Cu toate acestea, ei consideră că creșterea numărului de cumpărători nu este suficientă. Brandurile trebuie să își regândească abordarea pentru atragerea consumatorilor mai tineri, să evite dependența excesivă de clienții mari și să creeze conexiuni emoționale dincolo de dorința obișnuită a unui client de a cumpăra.