
Serghei Cotelnic
Cu toate acestea, întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” a comunicat recent că lucrările de restabilire a unui tronson feroviar strategic continuă. Pe linia Căinari-Zloci (stație în raionul Cimișlia) au fost efectuate reparații majore și medii. Au fost înlocuite peste 60 de aparate de cale ferată la 14 stații și au fost reconstruite șinele de cale ferată la stațiile Căușeni, Zaim, Zlocin, Căinari și Cimișlia. În prezent se lucrează la poduri și conducte.
Pe tronsonul Bender – Basarabeasca – Etulia – Giurgiulești – frontiera cu România, principalul flux de mărfuri în tranzit din Ucraina trece prin Moldova către uzina metalurgică din Galați (denumită în prezent Liberty Steel Galați), precum și către porturile maritime Galați și Constanța. Trenurile transportă cereale, combustibil lichid și tot felul de materii prime: uleiuri, sticlă, zgură, salpetru.
Principalul venit al companiei feroviare provine din tranzitul de mărfuri, iar compania, după cum se știe, se află într-o situație economică foarte dificilă.
Întreprinderea de stat a amintit despre reparația în curs nu numai din cauza importanței proiectului, ci și din cauza datei de începere a acestuia. Exact acum trei ani, în iunie 2022, antreprenorul, Temirzhol Zhondeu (Temirzhol Zhondeu), o companie din Kazahstan, a început lucrările de reparații. Acesta a câștigat o licitație internațională deschisă.
Un alt motiv pentru compania feroviară de a-și reaminti este recentele modificări ale Codului transportului feroviar aprobate de guvern. Acestea vizează finalizarea reorganizării companiei de stat Calea Ferată din Moldova.
Procesul de reorganizare a început cu mulți ani în urmă, odată cu semnarea în octombrie 2012 a unui acord cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) pentru finanțarea Proiectului de restructurare a Căilor Ferate din Moldova. Țara noastră s-a angajat să adopte un nou Cod al transportului feroviar, care a fost una dintre condițiile de acordare a împrumuturilor de la băncile BERD și BEI. Noul cod a fost adoptat de Parlament în februarie 2022.
La rândul său, Căile Ferate au primit împrumuturi, care au fost utilizate pentru achiziționarea a 12 locomotive diesel noi și modernizarea liniei Bender-Basarabeasca-Etulia-Djurgiulești.
Una dintre componentele principale ale procesului de reorganizare este divizarea WDM în trei entități juridice separate: întreprinderi de stat pentru infrastructură, transport de călători și transport de marfă. Scopul este de a optimiza costurile.
La începutul lunii iunie 2025, Calea Ferată din Moldova a anunțat că continuă procesul de optimizare a structurii și procesului său de producție. Din cele 71 de gări existente, 21 de stații urmează să fie transformate în puncte de oprire a trenurilor până la sfârșitul anului. Unele vor fi scoase de la naftalină sau închise. Pentru întreținerea și deservirea acestora se cheltuiesc lunar aproximativ 3 milioane de lei, care vor fi redirecționați pentru plata arieratelor salariale. Personalul care nu este implicat în procesul de producție este redus.
Directorul interimar al ZDM, Serghei Cotelnic, recunoaște că transformările nu sunt ușoare. „Procesul de optimizare nu este foarte popular printre noi, dar trebuie să reducem costurile și să găsim venituri suplimentare. Plata salariilor este în întregime legată de volumul traficului de tranzit și trebuie să lucrăm în această direcție. Unul dintre obiectivele reorganizării este divizarea în două divizii separate, infrastructură și transport, care vor trebui să învețe să trăiască independent și să lucreze eficient în viitorul apropiat. Atât una, cât și a doua divizie vor fi în bilanțul statului”.