
Acestea sunt principalele modificări cuprinse în noul Regulament privind inspecția tehnică periodică a vehiculelor. Documentul a fost aprobat de Guvern în decembrie 2024.
Pe lângă noile condiții de inspecție tehnică, sunt prevăzute și alte modificări pentru a apropia legislația moldovenească de normele europene. De exemplu, este introdus un sistem de clasificare a defectelor tehnice: defecte minore; defecte grave; defecte periculoase.
Agenția Națională de Transport Rutier (ANTA) menționează că unul dintre principalele obiective ale adoptării noului regulament este limitarea circulației vehiculelor care nu respectă normele tehnice, stimularea reînnoirii parcului auto și reducerea accidentelor rutiere.
La începutul lunii iunie, ANTA a furnizat o actualizare privind modernizarea și personalizarea sistemului automat de informații de stat „Autotest”. Acesta este, de asemenea, unul dintre elementele cerute de noul regulament. Agenția menționează că, în prezent, procesul serviciilor de inspecție tehnică periodică se desfășoară ca de obicei. Din cele 136 de stații autorizate pentru inspecție tehnică din țară, 115 sunt pe deplin funcționale și au finalizat cu succes actualizarea sistemului „Autotest”. Cu toate acestea, unele stații se confruntă cu probleme legate de echipamentele învechite.
Atunci când, în decembrie, s-a aflat despre noile norme privind inspecția tehnică periodică, începând din iunie, unii experți și-au exprimat temerea că ar putea exista o creștere a prețurilor cu 15-20%. Se presupune că din cauza faptului că vor fi necesare eforturi mai mari pentru a efectua o inspecție mai riguroasă. Până în prezent, nu s-a înregistrat nicio creștere a prețurilor.
Dar, în orice caz, costul de a trece un OT și de a cumpăra o poliță de asigurare obligatorie pentru proprietarii de vehicule este relativ mic. Și chiar dacă acestea vor crește în preț, nu se va schimba situația. Nu ele sunt problema. Deoarece partea principală a cheltuielilor este repararea mașinii lor, astfel încât să poată trece cu succes TO. Proprietarii știu că mașina trebuie să fie în stare bună de funcționare, altfel este imposibil să treacă inspecția tehnică. În acest sens, data viitoare a inspecției obligatorii este un fel de „linie roșie” pentru a decide ce să facă: să repare sau să vândă.
Pentru a evita problemele, atunci când cumpărați o mașină, ar trebui să îi oferiți vânzătorului să mergeți împreună la stația de inspecție. Dacă vânzătorul refuză, înseamnă că vrea să ascundă defecte grave ale mașinii sale.
Potrivit datelor oficiale, în Moldova sunt înregistrate peste 1,2 milioane de vehicule de toate tipurile (inclusiv remorci), dintre care aproximativ 770 de mii sunt autoturisme. Aproximativ 60% trec inspecția tehnică în timp util.
În același timp, mai mult de 80% din vehiculele înregistrate au o durată de viață mai mare de 10 ani, mașinile de la 5 la 10 ani reprezintă 15%, și doar 5% din mașini au fost pe piață de cel mult cinci ani.
În Moldova activează 8 companii care au statutul de dealeri autorizați sau reprezentanți ai producătorului. Alături de acestea, multe firme mici și întreprinzători individuali se ocupă cu importul de automobile (de cele mai multe ori nu noi).
Toate acestea au o legătură directă cu inspecția tehnică. Proprietarii de mașini trebuie să înțeleagă: cu cât numărul de mașini ale unei anumite mărci este mai mic în Moldova, cu atât este mai dificil să găsești piese de schimb pentru aceasta. Atelierul de reparații nu caută piese de schimb. Este necesar să comandați livrarea prin poștă, să vă adresați intermediarilor sau cunoștințelor. Iar pentru mașinile vechi care au fost scoase din producție, nu există aproape deloc piese de schimb. Foarte norocos dacă reușiți să găsiți piese de schimb la mâna a doua, scoase dintr-o altă mașină „pentru dezmembrare” prin intermediul site-ului de anunțuri pe Internet. Dar aceasta este cu totul altă poveste.
În acest context, este mult mai bine să tratați cu dealeri autorizați. și reprezentanți ai producătorilor. Aceștia lucrează în cooperare cu magazinele de piese de schimb pentru mărcile lor auto. Și pot asigura repararea mașinilor de orice vârstă. Iar prețurile sunt adesea mai acceptabile comparativ cu piețele auto. O altă componentă importantă este autenticitatea bunurilor și garanția producătorului.