
„Pur și simplu ador acest top și pantalonii asortați!” – a declarat Sunny Anderson, coprezentatoarea emisiunii TV Drew Barrymore, pe pagina sa de Instagram după ce a apărut în fața a două milioane și jumătate de telespectatori americani într-o bluză roz aprins cu mâneci bufante și guler ascuțit.
Această bluză a fost cusută în Moldova după tiparele designerului Julia Allert. Brandul ei Julia Allert este numit îndrăzneț, neconvențional și fără compromisuri.
„Dacă eu am putut să o fac, poate și oricine altcineva”, râde Julia Allert. Ea și-a lansat marca de modă în timpul pandemiei COVID-19, folosind „o idee nebunească, două mașini de cusut și două croitorese” într-un mic atelier din capitala Moldovei.
Doar câțiva ani mai târziu, afacerea ei a început să înflorească. „Vindem 17.000 de piese pe an”, spune ea. – Dintre acestea, 95 la sută sunt exportate în peste 50 de țări.”
Iulia Allert crede că moda moldovenească este unică. „Suntem incomparabili”, spune ea. Această unicitate este rezultatul unui amestec de influențe din Est, Vest și chiar Asia, datorită apropierii Moldovei de Turcia. „Noi vedem lumea în aceste culori”.
În ultimii ani, tot mai mulți designeri moldoveni au apărut pe piața internațională a modei. Se pare că Moldova a așteptat mult timp o oportunitate de a arăta lumii ce poate face, în timp ce cosea haine și pantofi pentru Moncler, Emporio Armani, Max Mara, Burberry, Dolce & Gabbana, Luisa Spagnoli și alte branduri mondiale pe taxă. Iar acum „procesul este în desfășurare”.
Bella Hadid, celebrul model american de origine palestiniană, care este ambasador al caselor de modă Bulgari și Dior, a apărut recent în cizme negre masive de la marca moldovenească Fidan Novruzova.
Apoi, un alt model american, Kendall Nicole Jenner, concurentă la reality show-ul de televiziune „The Kardashian Family”, a fost văzută purtând pantofi de la acest brand. Și câțiva editori de modă de la diferite publicații mondiale.
Fidan Novruzova este în primul rând un designer de modă. Ea a lansat o linie experimentală de pantofi împreună cu Trenwood, un atelier de marochinărie manuală din Chișinău, ca o completare la linia sa principală de îmbrăcăminte. Dar pantofii au „tras” mai tare și mai repede: lotul pilot de cizme iconice cu un vârf pătrat agresiv și efect de gradient a fost epuizat în doar câteva zile în magazinul online Ssense.
Fidan s-a născut în Kishinev, într-o familie din Azerbaidjan. După ce a devenit mai mult sau mai puțin independentă, ea s-a mutat la Londra pentru a studia design vestimentar la emblematica Central Saint Martins. După absolvire, ea a efectuat stagii de practică în două branduri britanice foarte diferite ca stil și dispoziție: Burberry și Simone Rocha. Apoi s-a întors în Moldova natală pentru a-și construi propriul brand.
Alina Bradu, Diana Voevutski, Valentin Frunze, Valentina Vidrascu și mulți alții sunt deja bine cunoscuți în Occident.
În Moldova însăși, practic toate vedetele pop, politicienii și alte celebrități au în garderoba lor haine produse local.
Angela Baranecchi, proprietara Cosânzeana, un magazin de mărci moldovenești, afirmă acest lucru cu certitudine.
„Am observat că foarte mulți politicieni poartă cămăși Passer”, a declarat ea pentru Logos Press. – Această companie are echipamente de ultimă generație, folosește matrițe potrivite și țesături de calitate, iar hainele lor sunt ușor de întreținut. Există modele atât pentru bărbați, cât și pentru femei. Uneori îi văd pe parlamentarii noștri purtând costume de la Ionel. În ceea ce privește femeile, acestea preferă să se îmbrace în companii mici care realizează probe individuale. Mă uit – potrivirea este perfectă și îmi dau seama că o doamnă cu o siluetă complexă poartă o rochie sau un costum făcut și potrivit în Moldova.
În Moldova există peste 300 de întreprinderi din industria ușoară.