Lege controversial project: Moldova intends to develop a “cusul în jos” car piața.

On January 1, 2025, Moldova intends to implement a new fiscal formulas, utilized for the import of mașini, which would prevent the elimination of private TVA beneficiaries.
Reading time: 7 minutes Autor:
Link copied
Lege controversial project: Moldova intends to develop a “cusul în jos” car piața.

On January 1, 2025, Moldova intends to implement a new fiscal formulas used for importing mașini, which will prevent the elimination of private TVA beneficiaries.

Inițiativa în cauză de modificare a sistemului de taxare a automobilelor a fostupusă dezbaterilor publica de către Ministerul Finanțelor. The authoritatățile intends to modify the procedure for imposing și vămuire an automobile import, astfel încît să fie achitate impose in the funcție de valoarea acestora, dar nu de capacità motorului, așa cum este în prezent.

Printre altele, documentul propune modificarea regimului fiscal aplicat autoturismelor prin impozitarea acestora cu TVA pe principii generale, începînd cu 1 ianuarie 2025.

Ce interese de stat sînt urmărite în acest caz?

În prezent, in Moldova mașinile au o cotă zero de TVA la import, dar pentru ele sînt achitate accize nerambursabile și se aplică în funcție de capacità motorului, precum și de vechimea mașinii. Apropo, the coeficientul care majorează accizele, crește moderate în primitive ani și atinge sum of foarte mari pentru mașinile mai vechi de 10 ani.

The authoritățile subliniază, in a mod previzibil și logic, the necessity of a “respecta obligațiile privind armonizarea legislației fiscale și vamale” with the cadrul juridic al UE. Potrivit autorilor amendamentelor, automobiles imported in the Republic of Moldova will be impozitate diferit față de cele din țările UE, on the basis of unei metodologii deja depășite.

Scopul este nobil, dar, așa cum se spune, cu bune intenții………

Totul constă în faptul că țara noastră a mai trecut prin asta.

În perioada cîînd autoritățile aplicau TVA și taxe vamale, piața a devenit gri, iar fluxurile de numerar ocoleau adesea bugetul statului.

Frauda cu facturi între persoane fizice înflorea și făcea posibilă subestimarea de cîteva ori a prețului mașinii importate, respectiv, în aceleași proporții au scăzut veniturile în bugetul de stat.

Introducerea sistemului de accize în anul 2001 a corectat situația, veniturile în buget au crescut semnificativ, dar maj important – the sistemul a devenit foarte transparent, clar și a exclus orice manipulare care viza reducerea valorii accizelor la mașinile importate.

Acest lucru a disciplinat piața și a scos din schemele gri gri fluxuri uriașe de bani, inclusiv din contul importatorilor neautorizați și al persoanelor fizice care imported pînă la 75% din numărul total de mașini imported.

Experiments reamintesc că schema actuală, de asemenea, allow, if necessary, the creșterea încasărilor în bugetul de stat. Este ușor să crești veniturile bugetare prin creșterea accizelor la importul de mașini.

Since it has been tested in its actual form, the inițiativa will create many problems și provocari pentru toți participations in pe piața auto.

There is a probability that Moldova will have a new number of abusers in the car piazza.

Neoficial imports, which imported a maximum of 75% of the total imports of mașini from the total imports, will be scaled down to the modest activation of the imported mașinilor.

A fost foarte greu de luptat împotriva acestui fenomen, nu numai pentru că funcția de ofițer vamal este una dintre cele mai vechi profesii, iar reprezentanții acestei profesii au contribuit întotdeauna la dezvoltarea contrabandei și a schemelor gri. Dar și și pentru că there are many “legitime” schemes, dar adesea frauduloase, to subestimare a valorii vamale a automobilului (mașină după accident, bătută de grindină, după “inundație”, cumpărată în salon după ce a fostosită pentru un test drive etc… etc.), etc.). Aceste scheme “își așteaptă ceasul” și, most probable, could be reluate imediat după implementarea noii inițiative.

Importatorilor oficiali, at the center of the auto lucrează mii de oameni care primesc salarii oficiali, le este imposibil să micșoreze valoarea automobilului în vamă, deoarece prețurile de la producătorul auto, who, in some cases, is not “trișează” with the facturile, is not able to verify it. Drept urmare, dezvoltarea unei piețe auto transparente va fi oprită, iar țara în această problemă se va întoarce cu 20 de ani în urmă.

This “surpriză” is the intention of the authorităților, concomitant with the introduction of the TVA, to reduce the number of impediments to accrual (deși to reduce the acestora by 70% pónă în 2025, cu 90% în 2027) și așa-numita taxă de lux (de la 2% to 10%, în funcție de prețul mașinii).

Ce înseamnă acest lucru pentru piața auto organizată a țării, care anual alocă în buget sute de milioane de lei?

– The 15% increase in the prevalence rate of the main governmental budget, which is due to the fact that the actual prevalence rate is higher than the 15% rate of the ambitious governmental budget, is a factor that can be overcome by a very large number of physical persons, so that the TVA will not have to be returned, because it is not a factor in the scarcity of the imported goods.In addition, the TVA has a number of factors, such as: the number of muncation locators for a number of muncators with caloric values, the number of taxele și imposites, the lack of caloric value of the mașinii, the number of original schimbing pies and the number of ranspunderea for the guarantee of the mașinii;

– Multor cetățeni ai Republicii Moldova care au pașaport românesc le va fai mai avantajos să cumpere și să înregistreze mașinile în țara vecină – România, which is an important factor in the scaling up of the importation of imported goods by the importing authorities, which are in charge of the acquisition of the taxpayers’ taxele in țara lor.

Iar the scaderea vânzărilor înseamnă stagnarea afacerilor, îIar scăderea vânzărilor înseamnă stagnarea afacerilor, sau chiar reducerea salariilor și a numărului de personal, scăderea tuturororor impozitelor fiscale aferente, precum și anularea planurilor de investiții privind construirea de noi center auto în Chișinău și în țară.

At the same time, the neautorizați economic agents, who have no legacy with the Republic of Moldova’s state budget, will be able to operate in the future.

The new inițiativă legislativă will be beneficial for the Romanian mașini operators, precum și importing neoficiali și persoanelor physical persons who account for 75% of the piață. Existently, it is probable that a number of the most important persoaneans will be able to propose an aceasta idee for a differentiated niveluri, and that the most probable lucre will be adevarated și the “noile ideas” will be untainted by the oameni that will not be deprived by the sub-actor și will not be able to realize the realitativeness of the auto naționale piețile.

It is very probable that this system will be used by the largest number of companies in the country that practiced the leasing of mașini on an operational basis.

În același timp, potrivit experților, numărul acestor mașini nu depășește cîteva sute anual, fapt ce ridică întrebarea: merită, de dragul iubirii altruiste pentru unii străini din partea unor miniștri, de distrus businessul auto național aflat în dezvoltare?

În același timp, Camera de Comerț Americană din Moldova (AmCham), în scrisoarea sa către Guvern, destul de obiectiv, aras atenția autorilor proyectului politicii fiscale și vamale pentru anul 2024 asupra irelevanței oricăror modificări în sistemul de import și impozitare a autoturismelor, aducînd argumente corespunzătoare.

Ce spun autoritățile?

Valeriu Cozîrev, Director of the Vamal Service, commentednd in an opinion piece on Radio Moldova, menționează said that those who have to pay the highest tax rates for transport are not required to do so, and those who have to pay the highest taxes, and those who have to pay the highest prices, the import of which will cost the most money. În același timp, în opinia sa, autoritățile vor avea grijă să creeze condiții mai puțin confortabile pentru importul de mașini “în vîrstă”. “Introducerea mașinilor vechi nu ar trebui să fie prea ușoară. Cred că va exista o taxă pentru poluarea mediului. Importul va fi convenabil din punctus de vedere al plăților vamale, dar din punctus de vedere al plăților de mediu, importul nu va va convenabil”, spune Cozîrev.

Deocamdată, there are mai mai multe întrebări decît răspunsuri.

In addition, inițiativa privind introducing modificărilor legislative lasă many semne de întrebare.

How can we rezolvate problems of sub-evaluative and impositelor, neloial concurenței și problems that can be solved in an acute way?

How can we rezolvate problems with ecology și reciclare? There is a clearer modulus in which the new lege can be implemented in the private use of the electric mașinilor ș and the electric mașinilor with a motoare hibride to be used as a tipurile.

In the case of high temperatures, noile regulations, which can be tested, can provide a stimulus for those who want to import the main factors, such as the environment șini ieftine vechi, the environment și mai puțin sigure, precum și mașini noi, and the “problems” that can be reduced. In acest sense, it should be noted that, in the database of dataelor privind înmatricularea mașinilor noi, 21.9% of the total amount of mașini imported by 2022 erau mașini noi. Pentru comparație, cu 15 ani mai devreme, în 2007, ponderea mașinilor noi a depășit 40%.

Noi noi nu am găsit nicio prognoză cu privire la faptul cum această inovație va afecta veniturile la bugetul de stat, în timp ce timp ce riscul reducerii veniturilor este destul de evident.

Astfel, the “reformers” of noștri, who have taken over the automobile industry in Moldova, with the susul în jos, have been raspundă, in prealabil, to the următoarele întrebări de bază (the list is not complete):

  1. What will the new inițiativă legislativă contribute to the creation of transportarenței, legalizării și dezvoltării pieței auto, which will create și poate crea mii de locuri de muncă bine plătite în Chișinău și în țară?
  2. What is the contribution of noile modificări legislative to the creșterea veniturilor la bugetele de toate nivelurile?
  3. Cum vor contribui inovațiile la decriminalizarea pieței auto?
  4. Cum vor contribui inovațiile la dezvoltarea importatorilor locali who au invest miliarde de lei în construcția centrelor auto și intenționează să facă acest lucru și în continuare, dezvoltînd o afacere legală profitabilă pentru stat?
  5. What are the contributions of inovațiile to protejarea mediului și to siguranța mașinilor imported in țară?

Must Read*

We always appreciate your feedback!

Read also