
Bugetul orașului a alocat 25 de milioane de lei pentru implementarea proiectului, din cele 33 de milioane de lei necesare, calculate conform estimărilor preliminare.
Ministrul Culturii, Cristian Jardan, a declarat că ministerul a emis toate autorizațiile necesare demarării lucrărilor în luna martie a acestui an, având îndeplinite angajamentele necesare din partea sa. „Acest segment a primit toate concluziile obligatorii ale Consiliului Național al Monumentelor Istorice”, a spus ministrul.
El a mai adăugat că proiectul a fost finalizat, agreat și este gata de implementare, singurul pas rămas fiind alocarea fondurilor necesare de către Primăria Capitalei.
„Nu vorbim despre o sumă mare. Proiectul arată foarte bine și are toate autorizațiile necesare. Ministerul Culturii este direct interesat de finalizarea lucrărilor pe acest amplasament, deoarece majoritatea instituțiilor situate pe această stradă, Muzeul Național de Istorie și Muzeul Național de Artă, sunt subordonate ministerului. În prezent, accesul la acestea este practic blocat”, a subliniat ministrul.
Pavajul istoric de pe strada 31 August 1989 din Chișinău a fost descoperit în martie 2023, în timpul lucrărilor de restaurare a carosabilului. Specialiștii au constatat că pavajul datează din a doua jumătate a secolului al XIX-lea (1869-1870) și este una dintre cele mai vechi structuri de acest tip păstrate în capitală. În acest sens, lucrările de reparație au fost suspendate temporar, iar Agenția Națională de Arheologie a efectuat un studiu timp de două săptămâni.
Ulterior, a fost solicitat și obținut un aviz din partea Consiliului Național al Monumentelor Istorice, care este una dintre condițiile prealabile pentru continuarea lucrărilor. Dar nimic nu a progresat de atunci. Situl istoric s-a transformat într-o parcare neautorizată, în ciuda eforturilor autorităților de a restricționa accesul mașinilor.
Inițial, controversa s-a axat pe aprobarea proiectului. Oficialii Primăriei Chișinău au susținut că au un proiect detaliat, în timp ce reprezentanții Ministerului Culturii au declarat că le-a fost prezentată doar o versiune preliminară a schiței, care nu era suficientă pentru elaborarea documentației de lucru. În același timp, primarul general al Chișinăului, Ion Ceban, susține că întârzierea lucrărilor a fost cauzată exclusiv de motive politice, nu tehnice.
Astăzi, ministrul Culturii consideră că specialiștii din minister și primărie au ajuns la un acord. Mai mult, el spune că, dacă dificultățile de finanțare persistă, Ministerul Culturii sau guvernul ar putea lua în considerare preluarea controlului asupra acestui segment de drum pentru a finaliza lucrările.









