Română

Moldova nu va ieși în niciun fel de pe „lista neagră” a Memorandumului de la Paris

Moldova încearcă de mai mulți ani să iasă de pe "lista neagră" a Memorandumului de la Paris privind securitatea maritimă, dar din cauza "foametei" de personal și a salariilor mici la Agenția Maritimă, avansarea sa în clasament a stagnat, relatează Logos Press.
Timp de citire: 2 minute Author:
Link copiat
Moldova nu va ieși în niciun fel de pe „lista neagră” a Memorandumului de la Paris

Președintele Comisiei pentru economie, buget și finanțe, Radu Marian, a declarat miercuri, în ședința comisiei, că autoritățile fac eforturi de mai mulți ani pentru a ieși de pe lista neagră a Memorandumului de la Paris, adoptând legi: „Și unde suntem acum? Am făcut vreun progres? Sper că suntem deja în „zona gri”?”.

Directorul agenției, Igor Zaharia, a recunoscut cu regret că Moldova este încă pe „lista neagră”, iar principala problemă este numărul mic de angajați ai Agenției Maritime și salariile mici.

„Lista neagră a Memorandumului de la Paris este un fel de indicator care arată că „statul port” trebuie să acorde atenție autorităților maritime pentru a asigura siguranța la bordul navelor. Personalul minim necesar al Agenției Maritime ar trebui să fie de 95 de persoane. În prezent, conform schemei de personal, agenția are 45 de unități, dintre care doar 21 sunt dotate cu personal. Această meserie nu atrage specialiști, pentru că salarizarea în domeniu este mult mai mare: un comandant de navă primește de la 10 la 15 mii de euro pe lună și nu poate lucra pentru un salariu de 15 mii de lei”, a explicat Zaharia.

Radu Marian crede însă că problema nu ține doar de salarii: „Eu mă uit pe lista gri și sunt țări unde salariile sunt cu siguranță mai mici. Pot să vă asigur că Sierra Leone are salarii mai mici decât noi, dar sunt mai sus în clasament”.

În ceea ce privește răspunsul conform căruia Sierra Leone externalizează procesul de gestionare a instanțelor, deputatul PAS a declarat: „Deci există soluții. …Trebuie să găsim soluții pentru a urca în acest clasament fără a dubla personalul, deoarece trebuie să fim realiști.”

Deputatul Petru Burduja, comisar PSRM, consideră că, dacă convenția internațională stipulează că ar trebui să existe un anumit număr de angajați, atunci ar trebui să existe – de dragul siguranței pasagerilor și a altor puncte importante.

„Și dacă sunt mulți sau puțini – este incorect să discutăm acest lucru. Vrem să dezvoltăm activitățile maritime sau nu?!”, a întrebat retoric Burduja.

În luna aprilie a acestui an, a fost aprobată o foaie de parcurs cu măsurile necesare, dar, din cauza resurselor financiare insuficiente, evenimentele se desfășoară lent. În primăvara anului viitor, autoritățile promit să prezinte primul raport privind modul în care Moldova iese de pe „lista neagră” a Memorandumului de la Paris, pe care a fost plasată în 2018 din cauza numărului mare de încălcări detectate în timpul inspecțiilor navelor care arborează pavilionul său și a întârzierilor frecvente ale navelor.

 

Memorandumul de la Paris este un acord internațional de înțelegere privind controlul navelor de către statul portului.


Реклама недоступна
De citit neapărat*
Politică și economie
3 decembrie 2025
Bănci și finanțe
3 decembrie 2025
Agrobusiness & Vinificație
3 decembrie 2025
Economia mondială
3 decembrie 2025
Bănci și finanțe
3 decembrie 2025
Sport și turism
3 decembrie 2025

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta