Română

Supereroii basmelor moldovenești în teatrul rusesc

În noiembrie, Teatrul Dramatic Rus de Stat Cehov va prezenta în premieră basmul pentru adulți și copii "Cum am. I. I. I. devenit bărbat". Scenaristul Iacov Gribinenco și regizorul Roman Malai au creat o interpretare modernă a folclorului moldovenesc cu referințe subtile la realitatea politică locală.
Timp de citire: 3 minute Author:
Link copiat
Supereroii basmelor moldovenești în teatrul rusesc

scenă dintr-o piesă de teatru

Personajul principal – un sătean, Ionel Ivanovici – merge în capitală în căutarea unei mirese și a unei slujbe. Dar în loc de departamentul de personal, el se trezește în palatul regal, unde țarul joacă la consolă, iar prințesa Mariuca conduce rețelele sociale. Pentru a obține privilegiile promise și mâna prințesei Mariuca, eroul va trebui să facă imposibilul.

Scenaristul Iacov Gribinenco, care este și interpretul rolului Ionel Ivanovici, a recunoscut că a dorit să creeze o poveste cu supereroi bazată pe folclorul moldovenesc în primul rând pentru fiul său de cinci ani. „Acum concurăm cu universul cinematografic american Marvel, iar eu nu am nimic împotriva Căpitanului America, Spider-Man și alții. Dar eroii noștri sunt uitați nemeritat. Așa că am ținut să vin cu o poveste în care și personajele moldovenești să devină supereroi.”

Iakov are o carte „Povești populare moldovenești” din anii ’60, din care a adunat aproximativ 40 de povești într-o poveste, rând cu rând, puțin câte puțin. De asemenea, el a inclus replici din filme moderne, referiri la poveștile rusești, bulgare și ale altor nații care fac parte și ele din codul nostru cultural și multe altele.

Iacov Gribinenco a absolvit în 2016 Facultatea de Teatru a Universității Slave cu diplomă de actor de teatru și cinema (cursul lui Iurie Harmelin, Maestru în arta RM). Din 2013 până în 2024 a lucrat ca actor la Teatrul Dramatic de Stat pentru Tineret „De pe strada Trandafirilor”, numit după Iurie Harmelin. În 2025, a fost admis în trupa Teatrului Cehov.

În paralel cu teatrul, Iacov Gribinenco creează cinema independent în Moldova, al optulea său film „Țurcan” a fost proiectat în cinematografele din Chișinău în această primăvară. El are acum „Bojo – Moldovan Kung Fu” în dezvoltare. „Este o poveste ironică despre niște tipi care au trecut pragul de treizeci de ani, trecând printr-o criză”, comentează Iacov. – Ei au rămas copii la vârsta lor, dar nu în sensul infantilizării, ci în ceea ce privește percepția asupra lumii și vieții. Au creat un club în sat, numit „Bojo”, și își dau nume chinezești.

Scenariul basmului lui Iacov Gribinenco reflectă cultura națională, valorile și viziunea asupra lumii, cu care regizorul Roman Malay a considerat necesar și plăcut să familiarizeze spectatorul.

„Acesta este un basm universal. Avem în prim-plan o poveste pentru copii. Dar în fundal vine subtextul, cel care este de înțeles pentru adulți. În detrimentul personajelor folclorice, bine cunoscute, ne este mai ușor să transmitem realitățile de astăzi. De aceea avem mult umor și ironie.

Ce s-ar întâmpla dacă Pekale și Tyndale ar trăi în secolul XXI? Ce s-ar întâmpla dacă Baba Cloanța ar exista lângă noi? Ceea ce va fi imediat și fără echivoc clar pentru copii, va da ocazia adulților să gândească, să sape, cine vedem în acest sau acel erou. Cine este regele în zilele noastre, de ce are o astfel de coroană, un astfel de costum?

Noile tehnologii sunt utilizate în mod activ în spectacol: proiecție, măști de silicon, inteligență artificială. Și, în același timp, jucării reale – o oaie minunată și un cal realizate de artista noastră Ekaterina Salimova. Copiii se vor putea juca cu ele.

Aceasta este magia de a aduce personaje de basm din alte secole în lumea modernă”.

Roman Malai a absolvit Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice în 2017, cu o diplomă în actorie de teatru și film (curs Silvia Berova, Maestru în arta RM, și Vlad Ciobanu). În 2020, a obținut o a doua diplomă la Universitatea Babeș-Bolyai (Cluj-Napoca, România), specializarea Regie de teatru. Ca student al AMTII, a participat la spectacole la Teatrul Republican de Păpuși „Licurici” și la Teatrul Cehov. Acum este actor la Teatrul Național „Satiricus Ion Luca Caragiale”, actor și asistent regie la Teatrul Cehov.

De asemenea, Roman a participat de două ori la ateliere de regie la Moscova, organizate de Uniunea Lucrătorilor de Teatru din Federația Rusă. Acestea au fost conduse de Vladimir Pankov, un cunoscut regizor rus de teatru și film, actor de teatru și film, muzician, compozitor și profesor.

„Piesa „Cum a ieșit I. I. în popor” nu este psihologică, deși unii actori caută ceva în ea, „săpând” în personajele lor – explică regizorul. – Dar aici nu este nevoie să complicăm nimic – există o situație, un erou de basm, iar acesta trebuie jucat”.

„În producțiile sale, Roman Malay reunește oameni talentați nu numai de la Teatrul Cehov”, spune Victoria Akimova-Crudu, șefa departamentului literar. – De exemplu, scenograful și lighting designerul Milen Kelya, care a avut sarcina dificilă de a crea un decor voluminos cu două niveluri într-un spațiu foarte mic. Și de a adăuga elemente moderne spectacolului sub formă de proiecție. Sau tânărul compozitor Ilya Vivich, care scrie muzica pentru a doua producție a regizorului. Cu producțiile sale interactive, Roman creează o nouă realitate teatrală în care publicul devine participant activ la spectacol, interacționând cu actorii. Este ceea ce se întâmplă în basmul actual și în Turandot, care a avut premiera în luna ianuarie a acestui an.


Реклама недоступна
De citit neapărat*
Agrobusiness & Vinificație
23 noiembrie 2025
Politică și economie
23 noiembrie 2025
Punct de vedere
23 noiembrie 2025
Politică și economie
23 noiembrie 2025
Tehnologii și inovații
23 noiembrie 2025

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta