Română

Michael Mandel: ProWein Düsseldorf este calea către piața vinului din UE

ProWein Düsseldorf rămâne una dintre cele mai importante și mai autoritare expoziții din industria vinurilor și băuturilor spirtoase din lume. Experții sunt unanimi: oricine dorește să aibă succes pe piața internațională ar trebui să meargă la Düsseldorf, deoarece aici se adună oamenii importanți din industrie.
Timp de citire: 4 minute Author:
Link copiat
Michael Mandel: ProWein Düsseldorf este calea către piața vinului din UE

Moldova se apropie de mult timp de acest cel mai important târg de vinuri ca un producător european solid de vinuri și băuturi spirtoase. Până în 2014, companiile moldovenești au participat la ProWein sporadic și în calitate de companii individuale. Și abia în 2014 Biroul Național al Viei și Vinului cu sprijinul partenerilor externi a organizat participarea cu un stand colectiv „Vinul Moldovei. Legenda vie”. La acel moment, standul moldovenesc a ocupat o suprafață de 150 m2, cu 27 de vinării care și-au prezentat produsele.

În martie 2025, la expoziția ProWein`2025, 46 de producători moldoveni de vin și divin au participat la un stand comun sub brandul Wine of Moldova.

În toți acești ani, „ghidul” vinificatorilor moldoveni la ProWein a fost Michael Mandel. În calitate de reprezentant al companiei de expoziții Messe Dusseldorf timp de 27 de ani, el a fost responsabil pentru întreaga regiune a fostei URSS (cu excepția Ucrainei, unde avea propriul birou) și i-a convins pe producătorii de vin din țara noastră că trebuie să fie prezenți cu produsele lor la cele mai mari expoziții de vinuri din lume.

Recent, Michael Mandel a venit la Chișinău pentru a discuta la fața locului despre participarea Moldovei la ProWein 2026, care va avea loc între 15 și 17 martie. Și a găsit ocazia pentru un mic interviu exclusiv pentru Logos Press.

LP: – Dle Mandel, nu de fiecare dată veniți în Moldova înainte de următoarea expoziție. Ce v-a determinat să vizitați personal Chișinăul de această dată?

– Aș dori să precizez că interesul meu nu este legat doar de ProWein, deși această expoziție majoră a fost unul dintre subiectele principale de discuție în timpul întâlnirilor din Moldova. Düsseldorf găzduiește anual aproximativ 40 de expoziții și târguri diferite, mai mult de jumătate dintre acestea pot fi considerate cele mai mari din lume. Complexul Düsseldorf oferă peste 250 mii m2 de spațiu expozițional, există 19 pavilioane. La multe expoziții, toate acestea sunt complet ocupate, numărul de vizitatori este estimat în zeci și sute de mii. La același ProWein, participă companii și specialiști din peste 100 de țări, numărul vizitatorilor depășește 50 de mii de persoane. Și la cea mai mare expoziție pentru prelucrarea și tehnologiile materialelor plastice au fost aproximativ 250 de mii de vizitatori.

Sarcina mea este să atrag la aceste expoziții expozanți și vizitatori din spațiul post-sovietic, inclusiv din Moldova. Desigur, companiile dvs. au ce să arate și să vadă nu doar la expoziția de vinuri. La prelucrarea acelorași materiale plastice. Sau acum pregătim cea mai mare expoziție privind protecția muncii – are loc o dată la doi ani. Sau o expoziție de noutăți în domeniul tiparului și imprimării.

Dar cu siguranță ProWein ocupă un loc special în calendarul expozițional, mai ales pentru Moldova, ca țară producătoare de vin. De aceea, la Chișinău am discutat în principal problemele participării la această expoziție.

LP: – Putem vorbi deja despre unele inovații în cadrul participării companiilor moldovenești la ProWein2026?

– Da, am putut discuta în detaliu aceste aspecte cu reprezentanții Biroului Național al Viei și Vinului, partenerul nostru în organizarea expoziției, compania Axar, și cu unii producători.

Ne așteptăm ca peste 40 de companii moldovenești să vină la ProWein anul viitor. Produsele lor vor fi prezentate în mod tradițional la un stand colectiv.

Dar dacă în trecut atât vinurile, cât și divinurile din Moldova erau prezentate la un singur stand, la ProWein 2026 pentru prima dată va exista un stand colectiv separat cu divinuri. Este foarte important să punem accentul pe aceste băuturi. Avem un pavilion Pro Spirit separat, unde se adună producătorii și cunoscătorii de băuturi tari.

În plus, compania Zernoff prezintă în mod tradițional o expoziție separată la această expoziție. Am avut o întâlnire cu ei la Chișinău și am discutat anumite aspecte ale participării la ProWein anul viitor.

LP: – ProWein nu avea practic concurenți în ceea ce privește amploarea și autoritatea, dar în ultimul timp există tot mai multe expoziții de vinuri? Are acest lucru vreun efect asupra activităților dumneavoastră?

– Desigur, ca în orice alt segment al economiei, concurența în sectorul târgurilor devine din ce în ce mai tangibilă și mai importantă. Producătorii au mai multe opțiuni, le este mai dificil să decidă la ce expoziții trebuie neapărat să participe și la care pot sări. La urma urmei, este imposibil să acoperi totul.

Trebuie să luăm în considerare toate aceste schimbări și să ne construim activitatea în conformitate cu noile realități. Avantajul nostru este autoritatea noastră, numele nostru, contactele noastre stabilite și cooperarea pe termen lung. Aceleași companii moldovenești, care participă la ProWein, sunt deja bine orientate – ce vor să ofere vizitatorilor și potențialilor parteneri, ce randament vor să obțină din aceasta. La rândul lor, mulți vizitatori și cumpărători participă la expoziție de mai mulți ani, iar pentru ei produsele moldovenești sunt deja familiare.

Luând în considerare tendințele din ultimii ani, cu cât succes pătrund și sunt vândute produsele vinicole din Moldova pe piețele țărilor europene, pot spune cu încredere că ProWein a jucat un rol important în acest sens. Această expoziție pentru mulți participanți deschide calea către piața UE, către parteneriate reciproc avantajoase și noi contracte.

În plus, târgul de la Düsseldorf nu este doar despre vânzări, contracte și piețe noi. Este, de asemenea, într-un anumit sens, o „busolă a vinului”, care permite producătorilor din întreaga lume să vadă tendințele din industrie și preferințele consumatorilor, să facă schimb de experiență, să afle despre noile tehnologii și inovații. Toate acestea sunt necesare pentru ca băuturile produse să fie mai bune, procesele de producție – mai eficiente, iar gama de produse – mai diversă și în conformitate cu preferințele gustative ale momentului. La urma urmei, totul în această lume se schimbă.

Sunt sigur că ProWein 2026 nu va fi o excepție în acest sens și va deveni încă un pas al companiilor moldovenești pentru a-și consolida pozițiile pe piața europeană și pentru a dezvolta industria vinicolă din țară în ansamblu.


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta
Profituri pierdute din construcții în curs
Oraș și regiuni
4 octombrie 2025
Profituri pierdute din construcții în curs