
Fără îndoială, astfel de inițiative includ un apel și un program concret de reformă imediată și profundă a Curții Constituționale. Această instituție de cea mai înaltă jurisdicție din țară a fost recent subiectul multor critici. Uneori nepotrivite, dar adesea bine întemeiate. Acest lucru subminează credibilitatea unei instituții care ar trebui să fie gardianul respectării stricte nu numai a Constituției țării, ci și a punerii în aplicare a legilor în general.
Merită menționat faptul că solicitările de reformare a Curții Constituționale au fost făcute de diferite forțe politice ale țării, adesea cu opinii diametral opuse. Acest lucru arată profunzimea și urgența problemei.
Nu vom preciza de la cine vine programul propus de reformare a Curții Constituționale, pentru a nu lega această problemă extrem de importantă pentru țară și societate de perioada preelectorală și de forțele politice în principiu. Pentru că reforma Curții Constituționale nu ține de politică, ci de oameni, de garantarea drepturilor lor, de democrație și de statul de drept.
În proiectul de lege prezentat privind modificarea Constituției, obiectivul principal este declarat a fi „restabilirea încrederii cetățenilor în principala instituție a justiției constituționale”. Nu putem decât să fim de acord cu acest lucru.
După cum subliniază autorii documentului, practica actuală a Curții Constituționale (CC) a depășit în mod repetat interpretarea Legii fundamentale. Deciziile care au schimbat de fapt sensul Constituției sau au înlocuit deciziile parlamentare au condus la crize politice, au slăbit sistemul de separare a puterilor și, în cele din urmă, au redus încrederea publică în organismul de jurisdicție constituțională.
Riscuri suplimentare au fost create de procedurile netransparente de numire a judecătorilor, de conflictele de interese legate de posibilitatea de a combina cetățenia moldovenească cu alte cetățenii și de dependența de finanțarea CC de către guvern.
Pentru a schimba practicile dăunătoare, inițiativa urmărește să asigure independența, transparența și responsabilitatea reală a Curții Constituționale față de cetățeni. Iată principalele sale dispoziții:
- O interdicție privind „legiferarea” prin interpretare. CC nu va putea să schimbe sensul Constituției sau să abroge legi prin deciziile sale.
- Cerințe stricte pentru judecători. Candidații trebuie să aibă doar cetățenie moldovenească, 15 ani de experiență juridică, reputație impecabilă și nicio activitate politică în ultimii 10 ani.
- Alegerea directă a judecătorilor. Judecătorii CC vor fi aleși de cetățenii Republicii Moldova prin sufragiu universal pentru un mandat de 9 ani, fără drept de realegere.
- Independență financiară. CC va primi un buget autonom de cel puțin 0,1% din PIB, care va exclude presiunile din partea parlamentului sau a guvernului.
- Propriu serviciu de securitate. Noul organism va raporta doar președintelui CC și va fi responsabil pentru protecția judecătorilor și a infrastructurii.
Autorii proiectului consideră că astfel de măsuri vor reduce riscul de politizare a deciziilor CC, vor contribui la consolidarea stabilității și previzibilității sistemului juridic, vor spori încrederea publicului în CC ca arbitru independent și vor proteja judecătorii de presiuni și amenințări externe.
Este posibil să discutăm aceste propuneri în detaliu, să adăugăm sau să reformulăm ceva. Dar discuțiile ample din societate, pe care acest proiect de lege le-a provocat, și nivelul de sprijin pentru acesta din partea experților și analiștilor cu diferite opinii și convingeri politice nu lasă nicio îndoială că această inițiativă a căzut pe un teren fertil.
Moldova aspiră să devină membru cu drepturi depline al Uniunii Europene. Autoritățile actuale sunt convinse că acest lucru se va întâmpla deja în timpul mandatului deputaților care vor fi aleși pe 28 septembrie. Unul dintre principiile și cerințele esențiale ale aderării la UE este respectarea necondiționată a standardelor statului de drept.
Fără o reformă radicală a Curții Constituționale, nu va fi ușor pentru țara noastră să asigure acest principiu, după cum reiese din discuțiile aprinse din societate. Avem propuneri concrete. Rămâne să le punem în aplicare în beneficiul poporului, al țării și al viitorului european al Republicii Moldova.