
Noile norme au fost adoptate în aprilie 2024 și vizează în principal combaterea manipulării informațiilor și a interferenței străine în alegeri. Majoritatea dispozițiilor restrictive intră în vigoare la 10 octombrie, însă majoritatea editorilor și platformelor media afirmă că este imposibil să se conformeze.
După cum explică Euronews, noile norme impun ca anunțurile politice să fie etichetate și să indice în mod clar informații-cheie precum sponsorii, alegerile de care sunt legate, sumele plătite și metodele de direcționare.
În aceeași ordine de idei, unele platforme online au declarat deja că noile norme, care intră în vigoare din octombrie, sunt inaplicabile. De exemplu, nu este clar dacă videoclipurile pe teme de mediu vor fi considerate „influențarea proceselor politice”. Chiar și talk-show-urile, discuțiile și articolele analitice care critică anumite decizii pot fi puse sub semnul întrebării.
Radiodifuzorii și agențiile de publicitate așteaptă mai multă claritate cu privire la ce anume intră sub incidența noilor norme UE privind publicitatea politică. Comisia Europeană ar fi trebuit să ofere orientări privind punerea în aplicare a normelor și definirea a ceea ce constituie publicitate politică, dar nu a făcut încă acest lucru.
În această situație, unii radiodifuzori și editori sunt pregătiți să renunțe complet la publicitatea politică, în timp ce alții cer o revizuire a normelor și mai multă claritate cu privire la cerințele pe care le conțin. Giganții tehnologici Meta și Google au declarat deja că vor întrerupe orice publicitate politică, electorală și de sondaje sociale pe platformele lor din UE de îndată ce noile norme vor intra în vigoare. În iulie, Meta a susținut că legislația„creează provocări operaționale semnificative și incertitudine juridică” (citat de Euronews), făcând ca noile cerințe să fie pur și simplu imposibil de respectat.
Consiliul Editorilor, care reunește șefii principalelor organizații media din Europa care operează pe piețele de știri, televiziune, radio și digital, este îngrijorat de faptul că noua lege este dificil de aplicat.
„Editorii nu numai că nu vor dispune de mijloace tehnice pentru a se conforma normelor, dar nici de mijloace tehnice pentru a renunța la publicitatea politică în cazul în care aceasta este servită prin intermediul publicității programatice, expunând editorii la riscuri inacceptabile„, a declarat Consiliul în observațiile sale.
European Advertisers Standards Alliance și-a exprimat îngrijorarea cu privire la interpretarea publicității politice și la dificultatea de a verifica subiecții aplicării acesteia.
„O definiție largă a subiectelor politice […] s-ar putea dovedi dificil de pus în aplicare. Considerăm că în prezent nu există nicio sursă fiabilă de informații pe baza căreia un furnizor de servicii ar putea verifica statutul politic al unui client sau utilizator pentru a confirma dacă acesta poate fi considerat un actor politic„, a declarat EASA.