
Gestionarea și utilizarea terenurilor – delimitarea terenurilor proprietate de stat, cumpărarea și vânzarea acestora, închirierea/închirierea, schimbarea categoriei de desemnare – este coordonată la nivel național de Agenția Proprietății de Stat și implementată tehnic de Instituția de Stat „Cadastru Imobiliar”. Pentru a sprijini acest proces, a fost aprobat un program de stat pentru perioada 2019-2026, finanțat de la buget și susținut de parteneri externi, inclusiv de Banca Mondială.
Autoritățile locale, ghidate de deciziile guvernamentale privind delimitarea sau schimbarea denumirii, pun terenurile în circulație, înregistrându-le ca administratori ai proprietății publice și obținând dreptul de a le înstrăina în mâini private, de a le închiria etc. Dar această „verticală a puterii” funcționează fără probleme doar pe hârtie. În realitate, manipulările funciare fură de obicei din bugetele locale, fără a crea condiții de autonomie financiară.
Auditorii Camerei de Conturi, fără a putea „prinde de mână”, ajung la o concluzie generală privind „insuficiența controlului intern și a participării factorilor de decizie în virtutea responsabilităților lor funcționale în acest sens”.
Principalele neconcordanțe se referă în primul rând la topografie. Acestea includ nerespectarea termenelor limită, cooperarea insuficientă a autorităților și caracterul incomplet al documentației cadastrale. Astfel, la data de 01.01.2025, terenurile proprietate de stat cu o suprafață totală de 6 007,42 ha din cele 15 UAT inspectate nu erau înregistrate în Registrul bunurilor imobile, iar cele înregistrate nu erau reflectate corespunzător în evidențele contabile ale autorităților locale.
De asemenea, au fost descoperite numeroase nereguli în ceea ce privește închirierea terenurilor. Inspecția a constatat că autoritățile locale nu au respectat cadrul de reglementare atunci când au acordat terenuri de stat pentru închiriere, utilizare sau superficie. În unele cazuri, terenurile au fost concesionate fără organizarea de licitații publice, iar controalele interne au fost insuficiente, ceea ce a dus la o pierdere de venituri recuperabile de aproximativ 3,3 milioane de lei.
De asemenea, au fost identificate deficiențe în gestionarea contractelor, care au permis utilizarea neautorizată a terenurilor și construirea de clădiri fără documente. În alte cazuri, autoritățile nu au luat măsuri eficiente pentru a recupera restanțe la plata chiriei în valoare de 3,9 milioane de lei, iar înregistrarea și urmărirea restanțelor aferente au fost inadecvate. În același timp, unele contracte cu o durată mai mare de 5 ani nu au fost înregistrate în Registrul bunurilor imobile, ceea ce a afectat securitatea juridică a acestora.
Există, de asemenea, multe neconcordanțe în ceea ce privește înstrăinarea parcelelor de teren. Nu există nicio înregistrare a statutului atribuit al terenurilor, nu există niciun raport privind evaluarea valorii de piață. Ca urmare, veniturile bugetului local au scăzut cu 154,3 mii lei, organele APL nu au avut un control adecvat asupra respectării condițiilor contractuale de vânzare și cumpărare, iar valoarea parcelelor de teren s-a depreciat.
Iar la schimbarea categoriei de desemnare în unele administrații locale, unele administrații locale relevă transformări chiar „miraculoase” ale parcelelor scoase din folosința agricolă – pierderile nu sunt calculate și compensate, teritoriul parcelelor se dovedește a fi în afara hotarelor planului de localitate sau al orașului. Definirea destinației terenurilor pe hârtie nu corespunde cu cea din realitate, se arată în raportul de audit al Camerei de Conturi.
În consecință, sunt evidențiate deficiențe semnificative în ceea ce privește impozitarea bunurilor imobile, inclusiv cele cauzate de lacunele sistemice care afectează reevaluarea și normele de înregistrare a activelor.
Constatări generale de audit privind impozitarea proprietăților imobiliare:
Procesul de înregistrare inițială a proprietăților imobiliare private continuă să sufere de o serie de deficiențe sistemice și operaționale. Cum ar fi lipsa unei documentații cadastrale complete, dublarea informațiilor privind parcelele de teren și litigiile de proprietate nerezolvate, care limitează actualizarea corectă a datelor din Registrul bunurilor imobile. Acest lucru pune în pericol funcționalitatea acestuia, deoarece de acesta depinde stabilirea obligațiilor fiscale și completarea bugetelor locale
aplicarea neuniformă sau insuficientă a dispozițiilor Codului urbanismului privind legalizarea construcțiilor neautorizate a condus la menținerea unui număr semnificativ de active în afara cifrei de afaceri fiscale. Această situație reduce baza de impozitare și afectează în mod direct capacitatea autorităților locale de a genera venituri proprii