
Directorul general al VW, Oliver Blume, a declarat că industria auto germană s-a bazat prea mult timp pe realizările din trecut și, ca urmare, a ratat momentul în care piața auto mondială a început să se schimbe rapid. El a menționat că, timp de decenii, modelul de afaceri s-a bazat pe dezvoltarea și producția de automobile în Germania pentru întreaga lume. Cu toate acestea, în prezent, consumatorii din diferite regiuni au cerințe mai diverse.
La AGA Volkswagen, guvernanța corporativă a fost din nou criticată. Acțiunile companiei au scăzut cu aproape 25 % pe parcursul anului, în parte din cauza presiunii de pe piețele-cheie: tarifele din SUA, concurența din China și costurile din Europa. În același timp, concernul a avertizat deja cu privire la riscul de a atinge limita inferioară a previziunilor anuale de profit.
În plus, Volkswagen AG reduce în mod activ personalul. În decembrie 2024, compania a anunțat că intenționează să reducă 35.000 de locuri de muncă în Germania pe parcursul a cinci ani, să elimine 1.900 de posturi la Porsche și 7.500 la Audi și să reducă dimensiunea diviziei de dezvoltare software cu aproximativ o treime.
Dar chiar și cu această componență, Volkswagen va rămâne o entitate mult mai mare decât majoritatea concurenților săi. În 2024, compania va avea 679.472 de angajați. Prin comparație, Toyota Motor Corp. avea 384.338 de angajați. Numai în Germania, Volkswagen are 293.338 de angajați – mai mult decât forța de muncă globală totală a Stellantis NV.
Acest tip de amploare a făcut ca Volkswagen să fie numit un „petrolier care navighează încet”. Cu toate acestea, compania nu a trecut încă la închiderea fabricilor.
Încă mai produce ea însăși multe componente cheie (motoare electrice, cutii de viteze, punți) și crește producția de baterii pentru automobilele electrice. Astfel, forța de muncă crește și mai mult. Dar conducerea recunoaște: vânzările în Europa sunt în scădere, compania are cel puțin două fabrici redundante, iar reducerile sunt necesare pentru a concura cu Tesla și cu producătorii auto chinezi.
Oliver Blume a declarat că societatea intenționează să majoreze investițiile în SUA. Potrivit acestuia, principalul partener al VW în negocieri este secretarul american al comerțului, Howard Lutnick.
De asemenea, industria auto germană negociază cu SUA o posibilă reducere sau anulare a taxelor de import, folosind investițiile ca argument. VW a investit 5,8 miliarde de dolari în compania americană Rivian și a creat peste 20.000 de locuri de muncă directe și aproximativ 55.000 indirecte.
Între timp, taxele comerciale impuse în timpul președinției Trump fac în continuare obiectul unor litigii. Deși tribunalul comercial al SUA le-a suspendat anterior, o curte de apel a restabilit temporar tariful de 25 % la importurile de automobile până la finalizarea procesului.
Conform sondajului VDMA, cea mai mare problemă pentru întreprinderile din SUA nu este atât de mult dimensiunea taxelor, cât incertitudinea politicii comerciale.