
Valeriu Chițan, economist, fost ministru al Finanțelor al Republicii Moldova
Într-un interviu acordat agenției INFOTAG, acesta a declarat că TVA-ul ca atare este cea mai mică taxă plătită în stat în ceea ce privește colectarea.
„Prin urmare, judecând din punctul de vedere al colectării acestui tip de taxă în trezoreria statului, această decizie nu este foarte rațională”, consideră Kitsan, atrăgând atenția asupra unei astfel de circumstanțe, cum ar fi posibilitatea de „supraestimare” și „subestimare” a valorii unei mașini, care joacă un rol fundamental important în determinarea sumei TVA care trebuie plătită.
Fostul ministru de finanțe a amintit de evenimentele din anii 1994-1997, când în Republica Moldova au avut loc discuții aprinse cu privire la oportunitatea introducerii TVA la importul de automobile și stabilirea cuantumului acesteia.
„La acel moment, mulți oameni au fost de acord cu propunerea mea de a institui un singur impozit indirect sub formă de accize, al cărui cuantum depinde de puterea motorului mașinii importate în țară. Eu cred că din punctul de vedere al unei mai bune umpleri a bugetului de stat prin importul de automobile în Moldova, va fi mult mai oportun să lăsăm acciza la importul de automobile”, a declarat fostul ministru.
În opinia sa, dacă vorbim despre creșterea veniturilor la trezoreria statului prin acest tip de importuri, este mult mai ușor, mai eficient și mai eficace să creștem acciza la importul de automobile.
Autoritățile vorbesc despre renunțarea la acciza pe mașini în favoarea introducerii unui TVA standard. Ministerul de Finanțe afirmă că introducerea unui TVA de 20 % pentru autoturisme este „o adaptare a legislației la normele europene”. În conformitate cu un acord anterior, se preconizează introducerea TVA de la 1 ianuarie 2026.









