Română

Serviciile Oficiului de stare civilă vor fi disponibile de la distanță

Procedura de înregistrare a stării civile, precum și procesul de eliberare a documentelor de către Agenția Servicii de Stat vor fi simplificate în mod semnificativ, informează Logos Press.
Timp de citire: 2 minute Author:
Link copiat
Serviciile Oficiului de stare civilă vor fi disponibile de la distanță

Potrivit Agenției serviciilor de stat (ASP), odată cu trecerea la noul sistem informatic automatizat, serviciile de înregistrare a stării civile vor fi furnizate atât personal, cât și electronic.

Persoanele care dețin o semnătură electronică calificată vor putea solicita de la distanță astfel de servicii, inclusiv înregistrarea nașterii sau a căsătoriei, fără a se deplasa la biroul ASP. Trebuie reamintit faptul că ASP a introdus recent un nou document care certifică identitatea unui cetățean al Republicii Moldova – o carte de identitate cu semnătură electronică calificată (la cererea cetățeanului).

Actele de stare civilă în formă electronică vor fi eliberate în cabinetul personal al cetățeanului. Acestea vor conține un cod digital pentru verificare. Astfel, documentul va putea fi verificat de orice autoritate (atât din țară, cât și din străinătate) la cerere.

Toate documentele de stare civilă eliberate în prezent de ASP (certificate, extrase, duplicate) vor avea o singură denumire – „Extras/act de stare civilă”. La cererea cetățeanului, documentul electronic poate fi tipărit pe hârtie. Acesta poate fi obținut la orice centru multifuncțional ASP. Trebuie remarcat faptul că prin intermediul platformei MDelivery cetățenii pot primi documente cu livrare la domiciliu atât în țară, cât și în străinătate.

Cetățenii cu domiciliul în străinătate și care dețin o semnătură electronică calificată eliberată de autoritățile moldovenești vor putea solicita online servicii de înregistrare a stării civile, iar documentul electronic va fi disponibil în cabinetul personal. De asemenea, persoanele cu reședința în străinătate vor putea solicita un extras pe suport de hârtie al actului de stare civilă prin intermediul misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare.

În plus, cetățenii vor putea solicita servicii de înregistrare a stării civile la orice oficiu teritorial de stare civilă al ASP, indiferent de locul lor de reședință.

Căsătoriile urgente vor fi înregistrate fără a fi necesară justificarea urgenței. În prezent, tinerii care doresc să se căsătorească în regim de urgență trebuie să prezinte documente care să confirme imposibilitatea lor de a se afla în țară timp de 30 de zile (de exemplu, un contract de muncă în străinătate).

Simplificarea procedurilor birocratice va duce la creșterea numărului de oportunități pentru solicitanți de a-și schimba numele/prenumele personal sau prin intermediul unui reprezentant autorizat printr-o procură specială (inclusiv cu semnătură electronică în MPower).

Un copil poate purta numele de familie al unuia dintre părinți, numele de familie combinat al ambilor părinți sau numele de familie parțial combinat al părinților dacă aceștia au nume de familie duble.

Schimbarea numelui/prenumelui unei persoane nu va atrage după sine schimbarea actelor de stare civilă înregistrate anterior pe numele acesteia.

Modificările aduse Legii privind actele de stare civilă prevăd schimbul de date între autorități prin intermediul unei platforme de interacțiune (MConect), eliminând necesitatea vizitelor personale pentru a obține sau a depune documente la autoritățile statului, în cazul în care datele conținute în aceste documente sunt disponibile în resursele de informare.

Modificările intră în vigoare la 01.11.2025.


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta