
În răspunsul său la solicitarea Agrocereale, conducerea Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” a indicat că, chiar și după o creștere a tarifelor cu 7%, „transporturile de cereale și semințe oleaginoase se efectuează la cele mai mici tarife posibile”. Se menționează că întreprinderea de stat „dispune de un parc de material rulant și de capacitatea de a transporta cel puțin 100-120 mii tone/lună sau 1 milion de tone de mărfuri menționate mai sus pe an”. Cu alte cuvinte, are un potențial care este utilizat doar pe jumătate.
La rândul său, conducerea asociației consideră că „este imposibil să vinzi un serviciu low-cost la un preț premium. Tarifele pentru transportul feroviar al produselor agricole în Moldova sunt comparabile cu cele din Germania. Diferența constă în faptul că structura tarifelor feroviare moldovenești include, printre altele, deprecierea vagoanelor uzate de mult timp, consumul ridicat de motorină de către locomotivele vechi, rotația lentă a vagoanelor etc.
Luând în considerare toate acestea, Agrocereale consideră că reacția firească a pieței va fi o reorientare a comercianților către transportul rutier de mărfuri și o reducere suplimentară a ponderii traficului feroviar în structura logisticii agroalimentare. Ca urmare, costul serviciului va crește și nu va fi acoperit de tarife și mai mari.
Și cel mai neplăcut lucru într-un astfel de model de afaceri este că majorarea tarifelor va fi încorporată de către utilizatorii serviciilor în prețurile de achiziție a produselor agricole – adică va fi transferată pe umerii agricultorilor moldoveni.









