
Această evaluare a fost făcută de Alena Butakova, fondatoarea Hill&Valley, a cărei companie dezvoltă turismul rural în satul Teleseni, raionul Orhei, în pitorescul Kodras.
Potrivit acesteia, procedura de verificare a dosarului AIPA este atât de îndelungată, încât proiectele sunt efectiv blocate.
„Procedura de verificare a dosarelor este atât de lentă, încât am impresia că dosarul meu zace pe masă și nu se mișcă mai departe. Există mai mult de patru etape de verificare și ar trebui modernizată de mult. La urma urmei, cu toate fondurile UE care urmează să fie acordate, agenția trebuie să țină pasul cu vremurile și să își îmbunătățească procesele de verificare a documentelor”, a declarat femeia de afaceri la prezentarea sondajului Barometrul antreprenorilor realizat de organizația Parteneriatul pentru o nouă economie.
Ea a calificat situația drept tristă și a spus că dorește „mai multă digitalizare și transparență” în activitatea agenției.
„Mi-aș dori ca digitalizarea și transparența să ajungă și acolo, pentru că noi toți, antreprenorii, știm că examinarea unui singur dosar poate dura în medie doi ani și uneori mai mult. De mai bine de trei ani, ni se promite că procesul de depunere a cererilor se va desfășura online și chiar au existat sesiuni de formare la care am participat. Ni s-a arătat chiar și sistemul. Dar în trei ani nu a funcționat niciodată”, a declarat Alyona Butakova.
Merită reamintit faptul că, în mai 2023, guvernul a adoptat o rezoluție de ajustare a structurii organizatorice a AIPA. După cum a explicat atunci fostul ministru al agriculturii Vladimir Bolya – „pentru a se conforma nivelului Uniunii Europene”. Numărul de angajați a fost majorat cu 75 de unități, iar în unitățile teritoriale – cu 37.