
La 25 octombrie 2025, va intra în vigoare Legea nr. 189/2025 privind modificarea anumitor acte normative referitoare la protecția drepturilor consumatorilor de servicii financiare. Cadrul juridic este consolidat în contextul în care faptele de încălcare pe piața serviciilor financiare se înmulțesc, iar CNPF, ale cărei competențe începând cu 2023 includ răspunsul la aceste încălcări, nu a avut nicio pârghie reală.
Legea definește gradul de intervenție al CNPF și este susținută de un cuantum destul de impresionant al sumelor recuperabile de la cei care încalcă disciplina financiară, până la un milion de lei în cazurile grave de fraudă împotriva consumatorilor.
Toți actorii de pe piața serviciilor financiare – de la bănci la asociații de creditare – vor fi obligați să respecte regulile de informare completă a clienților cu privire la produsele oferite, întocmirea contractelor și îndeplinirea serviciilor. Aceasta implică furnizarea de informații preliminare pentru familiarizare înainte de semnarea contractului, explicarea termenilor și condițiilor.
Organizațiile de credit vor trebui să furnizeze informații suplimentare privind contractele de credit pentru consumatori, în special atunci când acestea sunt încheiate online sau în spații comerciale.
Contractele de împrumut vor trebui să includă dispoziții suplimentare menite să protejeze interesele financiare ale consumatorilor. În cazul creditelor cu rată variabilă, organizațiile de credit vor trebui să explice în mod clar termenii și procedura de modificare a ratei dobânzii.
CNPF își extinde competențele de supraveghere la asociațiile de economii și credit și la societățile de colectare a creanțelor legate de creditele de consum.
Autoritatea de reglementare va putea interveni mai rapid în activitățile instituțiilor financiare pentru a elimina practicile neloiale și promite să creeze o resursă specializată în care consumatorii să poată evalua condițiile oferite de piață și să facă o alegere în favoarea unui participant sau a altuia.