
Administrația de Stat a Autostrăzilor de Stat (ASD) raportează că, la 17 iulie 2025, comisia de recepție a constatat: toate observațiile identificate în raportul de finalizare au fost pe deplin abordate de către contractant.
Construcția drumului de ocolire a orașului Comrat, cu o lungime de 18,3 km, a continuat din februarie 2019, acesta fiind dat în exploatare în septembrie 2022. Drumul a fost apoi sub supravegherea specialiștilor în timpul perioadei de garanție de 34 de luni.
Reamintim că în septembrie 2018, licitația internațională pentru găsirea unui antreprenor pentru construcția drumului ocolitor Comrat s-a încheiat, câștigătoare fiind compania turcă ONUR. În martie 2019, o stație de asfalt-beton a aceleiași companii turcești a început să funcționeze în satul Budjac, o suburbie a orașului Comrat, în timp ce ONUR a început construcția drumului ocolitor.
Acesta face parte dintr-un proiect de anvergură de reabilitare a autostrăzii naționale M3 Chișinău-Comrat-Djurgiulești-frontiera română. De fapt, este o autostradă strategică din centrul până în sudul Moldovei. Autostrada asigură o legătură cu portul Giurgiulești pentru accesul la Dunăre și Marea Neagră, precum și accesul la țările UE și la Balcani.
Întreaga autostradă M3 Chișinău-Comrat-Giurgiulești, cu o lungime de 220 de kilometri, este împărțită condiționat în 12 secțiuni. Iar în ultimii ani, cele mai multe dintre acestea au fost deja reabilitate cu împrumuturi și granturi din partea partenerilor externi.
Primele contracte pentru reabilitarea tronsoanelor autostrăzii M3 au fost semnate de Administrația de Stat a Drumurilor încă din 2010, iar până în 2014 era planificat să se finalizeze reabilitarea întregii autostrăzi. Din diverse motive, acest lucru nu s-a realizat: contractanții care nu și-au îndeplinit obligațiile au fost schimbați, căutarea și atragerea de investitori a continuat.
Apropo, autostrada M3 nu este încă complet finalizată: mai există o șosea ocolitoare pentru orașul Vulcănești. Cu alte cuvinte, M3 este un exemplu clasic de proiect de construcție de lungă durată.
În acest sens, unii experți consideră că nu este întâmplător faptul că informațiile despre drumul ocolitor de la Comrat au fost actualizate astăzi. În ciuda numeroaselor dificultăți pe parcursul mai multor ani, acest proiect special a fost finalizat cu succes. În plus, șoseaua ocolitoare Vulcănești este foarte aproape de finalizarea finală.
Șoseaua ocolitoare Comrat are două benzi, trei sensuri giratorii, cinci poduri, o trecere la nivel cu calea ferată, patru intersecții majore și opt intersecții minore. Pe acesta au fost instalate peste 500 de indicatoare rutiere. Valoarea totală a contractului semnat între Administrația de Stat a Drumurilor și antreprenor a fost de 29,4 milioane de euro, fondurile fiind oferite Republicii Moldova sub forma unui împrumut de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).
Mai mulți kilometri din centura ocolitoare a Comratului au fost construiți încă din perioada sovietică, în 1989-1991. Cu toate acestea, facilitatea nu a fost finalizată și trebuia să fie completată. La începutul anilor 2000, acest drum a fost inclus în lista de proiecte prioritare ale Parteneriatului estic. A fost listat în planurile prioritare ale Ministerului Transporturilor încă din 2014. Dar abia în 2018 a fost posibil să se înceapă implementarea concretă a proiectului.
Varianta de ocolire a capitalei Găgăuziei începe în partea de nord a orașului Comrat, între satele Budjac și Ciucur-Minjir, raionul Cimișlia, și se conectează la autostrada republicană M3 în partea de sud a orașului, lângă satul Kirsova. Drumul a contribuit la descongestionarea traficului auto în oraș.
Între timp, construcția drumului de ocolire a orașului Vulcănești, care are o lungime de aproximativ 2,5 metri, se află la etapa finală. Drumul de ocolire a orașului Vulcănești are o lungime de aproximativ 8,5 kilometri. Istoria și aici este complicată. Pentru informare: în anii 1990-1991, la periferia de sud-est a orașului Vulcănești a fost construit un drum de ocolire, s-au așternut circa 2,7 kilometri de platformă asfaltată și au mai rămas de finalizat circa 5-6 kilometri din drumul de ocolire. În urmă cu zece ani, au fost alocate niște fonduri pentru șoseaua ocolitoare Vulcănești și se aștepta o finanțare nerambursabilă. Dar proiectul a fost amânat din anumite motive.
În iunie 2023, Administrația de Stat a Drumurilor a semnat un contract în valoare de 21,2 milioane de euro cu antreprenorul – compania ucraineană „Автомагистраль Юг” (Autostrada de Sud), care a fost recunoscută drept câștigătoare a licitației. Banii au fost oferiți sub formă de împrumut de către BERD. Lucrările de reparație și construcție au început în septembrie 2023 și urmează să fie finalizate în februarie 2026.
Compania „Автомагистраль Юг” și-a lansat propria stație de asfalt-beton în Vulcănești. Betonul asfaltic produs respectă cerințele europene și siguranța mediului.
Acum câteva zile, directorul general al ASD, Sergiu Bejan, a efectuat o vizită de lucru pe șantier. Începând cu luna iulie 2025, proiectul este finalizat în proporție de aproximativ 84 la sută.