Română

Sticlă pentru vinificatori

Companiile vinicole moldovenești menționează creșterea prețului sticlelor drept unul dintre motivele pentru scăderea competitivității produselor lor. Principalele sale achiziții se fac în Moldova. În căutare de sticlă mai ieftină, vinificatorii apelează la importuri. Ei consideră că schimbarea cererii lor nu poate decât să afecteze principalul furnizor de sticle de vin pentru vinăriile autohtone - compania Vetropack Chișinău.
Timp de citire: 3 minute Author:
Link copiat
Sticlă pentru vinificatori

Fabrica de sticlă Vetropack Chișinău a fost înființată în 1995 sub denumirea de Glass Container Company, ca urmare a creșterii cererii din partea producătorilor de vin din regiune. În anul 2020. Glass Container Company și Glass Container Prim au devenit parte a Vetropack Holding AG. Din martie 2022, acestea funcționează sub denumirea Vetropack Chișinău.

Creșterea prețului resurselor energetice în Moldova nu putea să nu afecteze activitatea producătorului de sticlă. Boris Crivoi, directorul Vetropack Chișinău, a declarat pentru Logos Press că după oprirea tranzitului de gaze prin Ucraina, începând cu 1 ianuarie 2025, Moldova nu va mai primi energie electrică produsă de MGRES în Transnistria. În timp ce prețul energiei electrice pentru consumatorii casnici a fost majorat cu 75%, pentru o companie care cumpără energie electrică în timp ce este conectată la rețelele de înaltă tensiune – cu 96%.

„Costul producției noastre, ca urmare a creșterii directe și indirecte a prețurilor de către furnizorii noștri, a crescut cu un procent cu două cifre. Din acest motiv, toți indicatorii incluși în bugetul companiei au devenit irealizabili peste noapte. Unul dintre obiectivele principale ale administrației a fost acela de a identifica rezerve care să atenueze impactul negativ al creșterii prețurilor la energia electrică asupra clienților noștri. Nu încercăm să transferăm întreaga povară a creșterii costurilor pe umerii lor. În procesul de negociere, ne explicăm opțiunile și găsim un mijloc de aur, inclusiv datorită faptului că ne asumăm o parte din pierderi”, a precizat dl Crivoi.

În acest sens, apare întrebarea – cât de competitive sunt aceste produse în comparație cu produsele similare ale producătorilor din țările vecine, deoarece importurile provin de acolo? Potrivit interlocutorului, din cauza crizei energetice regionale, pe unele piețe Vetropack Chișinău și-a redus volumele de vânzări sau s-a axat pe containere exclusive. Cu toate acestea, compania consideră că consumul de resurse la prețurile pieței contribuie la identificarea îmbunătățirilor în producție, precum și a rezervelor, ceea ce îi permite să își mențină poziția competitivă.

„Sperăm să menținem vânzările pe drumul cel bun, în ciuda incertitudinilor, inclusiv cea care vine din politica tarifară a SUA”, spune Boris Crivoi. – Efectul acestui factor este încă dificil chiar și de calculat. Exportăm aproximativ 60 % din produsele noastre, dintre care 90 % sunt exportate în Occident. Livrările nu numai că au rămas la fel, dar în majoritatea țărilor au crescut comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Obiectivul companiei noastre este de a fi un furnizor strategic competitiv de sticlărie de calitate. Prin urmare, căutăm oportunități de reducere a costurilor prin identificarea de furnizori alternativi, creșterea eficienței procesului nostru de producție, economisirea resurselor (în special a energiei, care reprezintă o parte importantă a producției noastre), formarea și stimularea personalului nostru, diversificarea gamei de produse finite oferite clienților actuali și potențiali”.

Raportul financiar al grupului Vetropack (care include uzine din Austria, Elveția, Republica Cehă, Slovacia, Croația, Italia, Moldova și Ucraina) pentru anul trecut arată volumul vânzărilor uzinelor din diferite țări. Vânzările nete ale fabricilor de sticlă VG din Moldova și Ucraina au totalizat 70,6 milioane CHF, cu 16% mai puțin decât în 2023. Vânzările totale ale grupului s-au ridicat la 842,1 milioane CHF.

Cel mai bun rezultat comun al companiei ucrainene și al celor două moldovenești în ultimii cinci ani a fost în 2021 – 113 milioane CHF, apoi a scăzut. Dar cel mai prost a fost înregistrat în 2020. – 58 de milioane CHF.

Vetropack Chișinău SA are un capital social de 408,9 milioane de lei, iar Glass Container Prim Plus are 204,6 milioane de lei. Acestea au aproximativ 500 de angajați.


Реклама недоступна
De citit neapărat*
Cum să facem față Americii lui Trump
Exclusiv Logos Press
10 mai 2025

Sticlă pentru vinificatori
Agrobusiness & Vinificație
10 mai 2025

IGP este noul must have al „Vernisajului vinurilor”.
Agrobusiness & Vinificație
10 mai 2025

„Podul culorilor” din Ungheni
Oraș și regiuni
10 mai 2025

HPP Dubăsari este din nou solicitată
Eurointegrare
10 mai 2025

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta
Tehnologie unică de izolare a pereților
Economie verde
9 mai 2025
Tehnologie unică de izolare a pereților
Un alt regim pentru lucrătorii independenți
Politică și economie
9 mai 2025
Un alt regim pentru lucrătorii independenți