
După cum se arată în ultimul Raport al ONU privind dezvoltarea umană, oamenii din țările în curs de dezvoltare nu numai că sunt conștienți de aceste oportunități, dar sunt și mai optimiști cu privire la această tehnologie decât cei din țările dezvoltate. În aceste țări, discuțiile despre inteligența artificială se îndreaptă de obicei imediat către temerile legate de automatizarea excesivă, pierderea locurilor de muncă și perturbarea pieței muncii. Oamenii din țările în curs de dezvoltare se tem, de asemenea, că IA va declanșa un val de automatizare, dar se așteaptă mult mai mult la responsabilizarea oamenilor și la cooperarea om-mașină.
Este tentant să subliniem riscul „inegalității digitale în materie de inteligență artificială”, în care țările cu venituri ridicate beneficiază în mod disproporționat de tehnologie, iar țările cu venituri mici și medii rămân în urmă. Însă aceste preocupări se referă doar la un aspect al revoluției IA: dezvoltarea unui set tot mai mare de instrumente puternice care vor fi utilizate, de exemplu, pentru a facilita descoperirile științifice, a îmbunătăți productivitatea, a crea noi produse și servicii și a automatiza (prin intermediul agenților IA) sarcini complexe care necesită planificarea, secvențierea și integrarea acțiunilor. Puține țări pot îndeplini cerințele relevante de amploare, investiții și infrastructură, astfel încât cea mai mare parte a acestei activități se desfășoară în prezent în SUA și China.
Dar crearea de modele de inteligență artificială nu este „singurul joc din oraș”. Revoluția IA implică, de asemenea, găsirea, adaptarea, ajustarea și punerea în aplicare a instrumentelor deja existente pentru a rezolva probleme specifice și a accelera învățarea. Costurile acestor activități sunt mult mai mici și vor continua să scadă datorită proliferării modelelor open source (multe dintre acestea fiind dezvoltate în China). Ca urmare, domeniul este larg deschis inovării într-o varietate de țări.
Cu toate acestea, deși această latură a revoluției IA este mult mai accesibilă, ea necesită o infrastructură de bază, în special o sursă de alimentare fiabilă și internet mobil. Accesibilitatea este esențială: aveți nevoie de internet rapid și de planuri de date ieftine, printre altele, pentru a vă asigura că generați datele de care aveți nevoie pentru aplicațiile și utilizările de bază ale IA. Pentru a face diferența, datele trebuie să fie mobile și accesibile, astfel încât sunt necesare structuri de reglementare bine concepute pentru a asigura securitatea datelor mobile (cu permisiuni sau controale ale utilizatorilor în vigoare). Un exemplu util este interfața de plată unificată (UPI) din India pentru plăți sigure și partajarea datelor financiare.
Atunci când aceste condiții sunt îndeplinite (ele sunt deja îndeplinite în multe țări în curs de dezvoltare), oportunitățile pentru soluțiile digitale și bazate pe IA sunt aproape nelimitate. Printre acestea se numără serviciile financiare pentru persoanele și întreprinderile care nu au fost deservite anterior.
Pentru persoanele care au puține active, care au un istoric financiar și comercial greu de măsurat sau care, în unele cazuri, nu dispun de toate documentele necesare, accesul la finanțare prin canalele tradiționale este prohibitiv sau pur și simplu imposibil. În prezent însă, instrumentele digitale oferă o modalitate necostisitoare de a umple aceste goluri de informații. Pe măsură ce economia monetară face loc sistemelor digitale de plată, iar gospodăriile și întreprinderile mici își deschid conturi bancare și portofele electronice, acumularea de date (dacă este bine gestionată) rezolvă vechea problemă a anonimatului.
Evaluarea creditelor asistată de IA ar putea constitui baza unor opțiuni de microcreditare durabile, scalabile și profitabile, permițând întreprinderilor să se dezvolte și să angajeze mai mulți oameni. Între timp, platformele de comerț electronic deschid întreprinderile mici către o piață mai mare și (cu ajutorul IA) mai bine direcționată, promovând, de asemenea, creșterea, dinamismul și, potențial, inovarea.
Perspectivele nu se limitează la finanțe și comerț. În domeniul sănătății și al educației, aplicațiile digitale (multe dintre ele bazate pe inteligența artificială) sunt utilizate pentru a spori accesul la servicii, în special pentru cei care locuiesc departe de zonele cu o densitate ridicată de servicii disponibile.
De asemenea, inteligența artificială poate contribui la dobândirea de cunoștințe și competențe și la accelerarea acestui proces (care stă la baza capitalului uman), de exemplu prin intermediul asistenților digitali de învățare. Creșterea susținută a calității capitalului uman este o componentă-cheie a tuturor poveștilor de succes în materie de dezvoltare. Nu toată lumea are acces la o sală de clasă sau la un meditator, dar infrastructura adecvată va permite tuturor să comunice cu modele generative de inteligență artificială care au citit și (într-o anumită măsură) au înțeles vasta literatură digitală existentă pe orice temă și în orice limbă. Acest lucru va avea un impact direct asupra productivității, creșterii și dezvoltării.
În plus, în anumite locuri de muncă, IA va reduce timpul de formare și va crește productivitatea lucrătorilor. De exemplu, serviciile pentru clienți. Asistenții AI pot îndruma angajații umani neexperimentați pe baza experienței lor, ceea ce va accelera procesul de învățare și va permite angajaților să înceapă imediat să ofere o asistență mai bună. Acest efect poate fi obținut în activități care variază de la asistență medicală la dezvoltarea de software.
Deși țările în curs de dezvoltare nu sunt lider în crearea modelelor de inteligență artificială, ele pot utiliza această tehnologie pentru a-și atinge obiectivele de dezvoltare economică și socială. Din fericire, ele își dau seama de acest lucru. Și este exact ceea ce sunt pe cale să facă.
Michael Spence,
economist laureat al Premiului Nobel, profesor emerit de economie.
și fost decan al Stanford Graduate School of Business.
(cu Mohamed El-Erian, Gordon Brown și Reed Lidow)
Permacrisis: A Plan for Repairing a Fractured World (Simon & Schuster, 2023).
© Project Syndicate, 2025.
www.project-syndicate.org









