Română

Aeroporturi în creștere

Aeroportul Internațional Mărculești intră într-o perioadă de dezvoltare activă. Aici vor începe lucrări ample de modernizare a infrastructurii, va fi construit un terminal de pasageri, vor fi instalate echipamente specializate pentru manipularea mărfurilor și serviciile pentru pasageri, vor fi instalate sisteme meteorologice și de navigație aeriană.
Timp de citire: 2 minute Author:
Link copiat
Aeroporturi în creștere

Vladimir Bolya

În iunie 2025, guvernul a aprobat un proiect de lege care prevede transferul aeroportului din Mărculești în administrarea aeroportului din Chișinău. Acest lucru va permite coordonarea activităților acestora și canalizarea investițiilor în modernizare.

Scopul este de a transforma aeroportul din Mărculești într-un hub aviatic modern și competitiv. Există o cerere crescută de transport aerian de pasageri în Moldova. Aeroportul Chișinău este clar supraîncărcat.

Inițiativa legislativă de modernizare a aeroportului din Mărculești a fost propusă de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale în cooperare cu Agenția Proprietății Publice. Realizarea proiectului nu va necesita bani de la bugetul de stat, deoarece fondurile necesare vor proveni de la aeroportul din Chișinău. De fapt, aceasta va fi o întreprindere unică.

După cum a declarat viceprim-ministrul, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolia, aeroportul de la Mărculești este o perspectivă de ieftinire a biletelor pentru pasageri. Este, de asemenea, o perspectivă de creștere a traficului de mărfuri. Nu mai este posibilă extinderea aeroportului din Chișinău pentru a deservi mărfurile. După investițiile de la Mărculești, acest aeroport va putea primi zboruri charter de pasageri. Întregul proces va dura unul sau doi ani.

Încă din ianuarie 2025, Agenția Proprietății Publice a anunțat pregătirea unui proiect de fuziune a două aeroporturi – Chișinău și Mărculești (prin preluare). Investițiile în aeroportul din Mărculești ar trebui să se ridice la cel puțin 4,1 milioane de euro, principalul investitor fiind aeroportul din Chișinău.

Aeroportul Internațional Mărculești a fost înregistrat ca întreprindere în ianuarie 2004. Acesta continuă să fie o întreprindere de stat și este administrat de Agenția Proprietății Publice din Moldova. Cota statului este de 100 %. Organul de conducere este Consiliul de Administrație, condus de Vadim Cortac.

Potrivit Agenției, capitalul autorizat al Aeroportului Mărculești se ridică la 377,989 milioane de lei. Rentabilitatea activelor pentru anul 2023 este de minus 0,07; cifra de afaceri anuală este de 26,279 milioane de lei. Salariul mediu al personalului aeroportului este de 6890 lei pe lună. Numărul de angajați este de 75.

Pista este în stare de funcționare. Aeronavele zboară, dar sunt relativ puține. Prin urmare, în ultima perioadă, aeroportul a înregistrat o pierdere netă în fiecare an:

  • 2020 – 20,68 milioane lei;
  • 2021 – 10,479 milioane lei;
  • 2022 – 14,442 milioane lei;
  • 2023 – 18,025 milioane de lei.

Din punct de vedere financiar, performanța aeroportului din Chișinău arată mult mai bine, întreprinderea este profitabilă, iar în ultimul an, datorită creșterii fluxului de pasageri (în detrimentul cetățenilor din Ucraina), veniturile au crescut brusc.

Aeroportul Chișinău, 2023:

  • Venituri din vânzări – 674,264 milioane lei;
  • Profit net – 211,196 milioane lei.

2024:

  • Venituri din vânzări – 941,623 milioane lei;
  • Profit net -336,427 milioane lei.

Profitul semnificativ generat de aeroportul din Chișinău și proiectul de fuziune a celor două întreprinderi de stat creează baza pentru posibila realizare a planurilor de creștere a numărului de zboruri cargo și de lansare a zborurilor de pasageri de pe aeroportul din Mărculești.


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta
Banii „altora” dau reziliență
Politică și economie
9 august 2025
Banii „altora” dau reziliență
Trump a prevalat asupra Europei
Exclusiv Logos Press
10 august 2025
Trump a prevalat asupra Europei
Capitularea economică a Europei
Exclusiv Logos Press
9 august 2025
Capitularea economică a Europei