
Laurenciu Pleșca, Iurie Calestru, Anatoliy Tkacs
Potrivit experților, SUA va fi unul dintre actorii-cheie în redresarea Ucrainei. Iar pachetul de 1,9 miliarde de euro al UE pentru Moldova nu se referă doar la integrarea europeană, ci și la faptul că Moldova va deveni parte a lanțului de reconstrucție a Ucrainei. Și ei notează că cel mai important, chiar cel mai important lucru acum este chiar faptul că am început să vorbim despre procesul de reconstrucție a Ucrainei: „Vorbind despre aceasta, ne referim la sfârșitul conflictului, care este deja un semnal pozitiv pentru regiune”.
În acest context, Moldova se află la răscruce de provocări importante. Potrivit multor politicieni și experți, țara poate deveni o verigă logistică în reconstrucția orașelor ucrainene distruse. Președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, la Conferința privind reconstrucția Ucrainei din luna iulie a acestui an, a schițat direcțiile pe care le putem urma pe această cale.
„Țara noastră este un coridor natural spre sudul țării vecine: de la Odessa și Mykolaiv la Kherson, Dnipro și Zaporozhye. Aceasta înseamnă că materialele de construcție și echipamentele pot fi aduse, depozitate și transportate prin Moldova, contribuind la refacerea infrastructurii distruse de război”, a declarat șeful statului.
Logos Press a întrebat experții în securitate regională, economie și politică dacă Moldova are șansa de a deveni o bază logistică în procesul de reconstrucție a țării vecine.
Trei posibilități
Laurenciu Pleșca, expert afiliat al Platformei pentru Inițiative de Securitate și Apărare (PISA):
„Reconstrucția Ucrainei va dura mulți ani și va necesita resurse financiare enorme. Războiul la scară largă al Rusiei împotriva Ucrainei a schimbat complet harta logistică a regiunii. În această situație, cred că Moldova are șansa de a juca un rol important, dar acest rol nu este nici garantat, nici automat. Această șansă este alimentată direct de sprijinul UE și de dinamica economică care a apărut după 2022. Vorbim despre Planul de creștere al UE pentru Moldova, în valoare de 1,9 miliarde de euro. Acest pachet nu se referă doar la integrarea europeană, ci creează exact infrastructura și capacitățile necesare pentru ca Moldova să devină parte a lanțului de redresare al Ucrainei. Drumuri, poduri energetice, modernizarea portului Giurgiulești – toate acestea sunt investiții care sporesc importanța regională a Moldovei”.
În opinia sa, există trei domenii în care Moldova poate deveni cu adevărat importantă.
Primul este ca centru logistic, având în vedere proximitatea sa față de regiunea Odesa și accesul la Dunăre prin Giurgiulești. Dar pentru a o exploata, statul trebuie să își modernizeze infrastructura rutieră, feroviară și portuară. Fără investiții la scară largă, Moldova riscă să rămână doar un punct de tranzit periferic.
Al doilea este un centru economic și de servicii. Chișinăul ar putea găzdui companii internaționale implicate în reconstrucția Ucrainei, în special în IT, servicii financiare, consultanță, managementul proiectelor și comerț. Stabilitatea politică, calitatea reglementărilor și a reformelor, precum și un mediu de investiții previzibil sunt esențiale în acest sens.
În al treilea rând, Moldova poate deveni o „coloană vertebrală” pentru organizațiile internaționale implicate în reconstrucție, fie ca sediu regional sau bază operațională. Dar, pentru aceasta, țara are nevoie de instituții funcționale, durabile, capabile să gestioneze parteneriatele de afaceri.
Laurenziu Pleșca crede că unul dintre actorii-cheie în reconstrucția Ucrainei vor fi Statele Unite. Iar dacă Moldova vrea să intre în ecosistemul companiilor, fondurilor și proiectelor americane, trebuie să lucreze la un mediu investițional stabil și predictibil. Aceasta înseamnă: reforma justiției, eradicarea corupției, reducerea inteligentă a presiunii de reglementare și un climat de afaceri competitiv.
O Cameră
Comunitatea experților discută acum în mod activ crearea unei Camere Trilaterale de Comerț și Industrie România-Ucraina-Moldova (TTPRUM). Aceasta este văzută ca un instrument de coordonare a investițiilor în reconstrucția Ucrainei și de consolidare a cooperării transfrontaliere. În acest sens, inițiatorii consideră că Chișinăul poate deveni „un loc de întâlnire pentru politicieni, experți și investitori” din întregul continent european și nu numai.
Iurie Calestru, directorul de programe al Institutului de Dezvoltare și Expertiză în Proiecte (IDEP Moldova), este sigur că țara noastră nu doar că poate, dar este chemată să devină un important centru logistic și economic în procesul de reconstrucție a Ucrainei.
Iurie Calestru: „Factorul cheie care consolidează rolul logistic al Moldovei este dezvoltarea infrastructurii rutiere și feroviare de mare capacitate. Autostrada Iași-Chișinău-Odessa, o continuare a autostrăzii românești A8 spre est, ar putea deveni un astfel de proiect promițător. Această rută are o importanță strategică pentru conectarea Moldovei și a sudului Ucrainei cu rețeaua europeană de transport. Datorită eforturilor noastre, Comisia Europeană și Banca Europeană de Investiții au alocat 10 milioane de euro pentru elaborarea unui studiu de fezabilitate al proiectului, ceea ce confirmă importanța sa strategică”.
El menționează că punerea în aplicare a autostrăzii Iași-Kishinev-Odessa și modernizarea căii ferate nord-sud vor face posibilă organizarea unor fluxuri de mărfuri la scară largă către Ucraina. Portul Giurgiulești de pe Dunăre poate servi ca o rută alternativă pentru transportul de materiale. „Aceste investiții în infrastructură vor transforma Moldova într-un hub logistic regional, asigurând tranzitul eficient al ajutoarelor umanitare, materialelor de construcție și echipamentelor, reducând timpul și costurile de transport”, este încrezător Iurie Calestru.
Expertul consideră că Moldova este obligată să folosească aceste avantaje pentru a atrage investiții, a canaliza sau redirecționa eficient resursele materiale și financiare către zonele afectate din țara vecină.
Avantaj special
Toți interlocutorii subliniază într-un fel sau altul rolul important al portului Giurgiulești în logistica și reconstrucția Ucrainei. Anatoliy Tkaci, doctor în științe politice și internaționalist, și-a exprimat îngrijorarea că Moldova riscă să piardă și acest avantaj strategic.
Pentru a fi corecți, trebuie remarcat faptul că acordul privind vânzarea portului nu a fost încă finalizat. Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării dă asigurări că aceasta se va face în interesul Moldovei. BERD, care deține integral portul prin Danube Logistics, se așteaptă probabil la același rezultat.
Anatoliy Tkaci, în discuția sa cu corespondentul Logos Press, a subliniat un punct foarte important, chiar cel principal în toată această discuție despre rolul Moldovei în reconstrucția Ucrainei. Este vorba chiar de faptul că am început să vorbim despre procesul de reconstrucție a acesteia:
Anatoliy Tkaci: „Poporul moldovean și-a demonstrat cele mai bune calități acceptându-și vecinii într-o perioadă dificilă pentru ei – în primăvara anului 2022 – și ajutându-i în toate modurile posibile. Prin urmare, atunci când vorbim despre procesul de reconstrucție a Ucrainei, ne referim la sfârșitul conflictului, care este deja un semnal pozitiv pentru regiune. Și nu există nicio îndoială că Moldova s-ar putea integra în acest proces, jucând un rol important ca cel mai apropiat vecin al Ucrainei”.
Și, de asemenea, cetățenii țărilor noastre se înțeleg foarte bine între ei. Și acesta este un alt avantaj important, special, care poate facilita interacțiunea, comunicarea și coordonarea la toate nivelurile. Va reuși Moldova să demonstreze că nu este doar o „țară mică cu o inimă mare”, ci un partener real, care își poate dovedi fiabilitatea?









