Română

Dorin Jungietu: Moldova a realizat principalul lucru – continuitatea aprovizionării cu energie și diversificarea pieței

În ultimii ani, problema aprovizionării cu energie a fost pe ordinea de zi, iar înainte de începutul fiecărui sezon de iarnă aceasta capătă anumite semne alarmante. Dar în această iarnă Moldova se întrunește surprinzător de calm - fără indicii despre o nouă criză și fără discuții politice aprinse în jurul problemei aprovizionării cu gaze și energie electrică. Este așa, au fost depășite toate piedicile din sectorul energetic? Ministrul Energiei, Dorin Jungietu, a răspuns la aceste și alte întrebări pentru Logos Press.
Timp de citire: 6 minute Author:
Link copiat
Dorin Jungietu: Moldova a realizat principalul lucru – continuitatea aprovizionării cu energie și diversificarea pieței

Dorin Jungietu

LP: – Domnule ministru, cât de pregătită este astăzi Moldova pentru sezonul de iarnă în ceea ce privește garanțiile de furnizare neîntreruptă de gaze și energie electrică? Cum este soluționată problema aprovizionării cu gaze a regiunii transnistrene și care este rolul autorităților moldovenești în acest sens?

– Pot spune cu încredere că Moldova este pe deplin pregătită pentru următoarea perioadă de iarnă în ceea ce privește garantarea furnizării neîntrerupte de gaze și energie electrică. Compania de stat Energocom a achiziționat volumele necesare de gaze naturale pentru sezonul de încălzire 2025-2026 și, pentru prima dată, a format o rezervă strategică de 200 de milioane de metri cubi de gaze, care va acoperi necesitățile în timpul celor mai reci luni.

În ceea ce privește energia electrică, am demonstrat deja că, chiar și în condițiile întreruperii aprovizionării cu gaze rusești, țara este capabilă să acopere 100% din cererea internă – prin producția proprie și prin contracte de import. Am demonstrat că există viață fără MGRES și că încetarea achizițiilor are un impact pozitiv asupra dezvoltării și liberalizării pieței.

În ceea ce privește aprovizionarea cu gaze a regiunii transnistrene: partea dreaptă a Nistrului este pe deplin asigurată. Am declarat în repetate rânduri că suntem pregătiți să oferim asistență și malului stâng, dacă există o cerere oficială. Până în prezent nu a fost primită nicio astfel de solicitare.

În același timp, aș dori să subliniez faptul că furnizarea de gaze către regiune ar trebui să aibă loc strict în cadrul mecanismelor legale și de reglementare în vigoare. Conform legislației, responsabilitatea pentru aprovizionarea malului stâng revine companiei Moldovagaz și obligațiilor contractuale existente.

Pe scurt: Moldova intră în sezonul de iarnă pregătită – cu aprovizionări diversificate, rezerve fiabile și capacitatea de a reacționa prompt la orice schimbare a situației.

LP: – Cât de justificat a fost transferul tuturor funcțiilor de aprovizionare a țării cu gaze și energie electrică către compania de stat Energocom, care a devenit de fapt un monopol? Nu ridică acest lucru întrebări în rândul partenerilor externi?

– Transferul funcțiilor de aprovizionare cu gaze și energie electrică către Energocom a fost absolut justificat și dictat de necesitate. Modelul anterior, în care funcțiile-cheie erau concentrate la Moldovagaz, a încetat să mai fie viabil după încetarea livrărilor de gaze din Rusia și riscurile geopolitice care au apărut.

Separarea funcțiilor – așa-numitul anbanding – face parte din obligațiile Moldovei și din standardele europene. În această logică, statul a încredințat Energocom rolul de cumpărător centralizat care operează pe piețele europene deschise, angajează diferiți furnizori și asigură transparența.

În perioada 2024-2025, Energocom a achiziționat gaze de la mai mulți comercianți europeni utilizând mecanismele pieței. Acest lucru a permis Moldovei să diversifice sursele, să reducă riscurile și să creeze o rezervă strategică.

În ceea ce privește partenerii externi: niciunul dintre aceștia nu și-a exprimat îngrijorarea cu privire la transferul de funcții către Energocom. Dimpotrivă, partenerii consideră că acesta este un pas spre creșterea securității energetice, a transparenței și a compatibilității cu normele UE. Nu este vorba despre crearea unui monopol, ci despre o consolidare temporară, necesară a funcțiilor în condiții de criză.

Astfel, decizia a consolidat durabilitatea energetică a Moldovei și a asigurat stabilitatea aprovizionării în cea mai dificilă perioadă.

LP: – Care a fost justificarea garanțiilor acordate de guvern pentru ca Energocom să primească împrumuturi de la BERD, în condițiile în care în Moldova există de mai mulți ani o interdicție privind astfel de garanții din partea partenerilor externi?

– Garanțiile guvernamentale pentru împrumuturile BERD au fost acordate exclusiv în contextul unei urgențe energetice, când Moldova se confrunta cu riscul întreruperii aprovizionării cu gaze și energie electrică. Aceasta a fost o finanțare critică necesară pentru procurarea resurselor într-un moment de penurie severă și de volatilitate ridicată a prețurilor pe piețele europene.

Partenerii externi au înțeles foarte bine că, fără aceste garanții, țara ar fi într-o poziție extrem de vulnerabilă. Prin urmare, decizia a fost aprobată ca o excepție, cu controale stricte privind transparența și mecanismele de responsabilitate. Fondurile BERD au fost utilizate strict în scopul prevăzut – pentru a achiziționa gaze și a crea o rezervă strategică care a asigurat securitatea energetică a Moldovei în cea mai dificilă perioadă.

Este important să subliniem că acest lucru nu a schimbat politica generală de respingere a garanțiilor de stat, ci a fost o măsură temporară anticriză convenită cu instituțiile financiare internaționale. De asemenea, trebuie remarcat faptul că garanția de stat va fi activată numai în cazul în care Energocom nu este în măsură să ramburseze fondurile împrumutate, dar acest risc este minim. În orice caz, o astfel de decizie a fost mai oportună decât dacă statul însuși ar fi atras împrumutul și apoi ar fi împrumutat din nou compania.

LP: – Cât de mulțumit sunteți de transparența tranzacțiilor de achiziție a gazelor și energiei electrice, inclusiv de prețurile acestor purtători de energie?

– Nivelul de transparență în achizițiile de gaze și electricitate a crescut fără precedent în ultimii doi ani. Toate achizițiile Energocom sunt efectuate pe platforme europene deschise sau prin cereri competitive de oferte. Auditori externi, inclusiv parteneri internaționali, au confirmat că procesele sunt conforme cu reglementările europene.

Prețurile la care sunt achiziționate gazele și electricitatea sunt direct legate de indicii de piață și de condițiile europene. Pentru prima dată, am renunțat la acordurile bilaterale netransparente și am trecut la diversificarea completă a furnizorilor.

Este important de remarcat faptul că, în conformitate cu practicile comerciale ale UE, anumite detalii ale tranzacțiilor – cum ar fi prețurile și condițiile exacte ale contractelor individuale – sunt supuse unor condiții de confidențialitate, ceea ce este norma pe toate piețele liberalizate.

În general, sunt mulțumit de transparență și cred că Moldova se îndreaptă în direcția corectă, construind treptat un model european modern de comerț cu energie.

LP: – Bursa BRM EST a fost poziționată ca un pas spre liberalizarea și transparența pieței. În practică, piața rămâne monopolizată, transparența a fost criticată, iar volumul total de tranzacționare s-a ridicat la doar 650 de milioane de euro în trei ani. Sunteți mulțumit de rolul bursei pe piețele de gaz și electricitate?

– Trebuie știut că bursa nu creează o piață în sine, ci servește cererii și ofertei care există în țară. Volumele tranzacțiilor nu depind de bursă, ci de numărul de participanți și de maturitatea pieței, care în Moldova a fost mult timp dependentă în mod monopolist de un singur furnizor de gaze.

În ultimii trei ani au fost făcuți pași importanți:

  • au apărut noi comercianți;
  • companiile de stat și private au început să utilizeze mecanisme de schimb;
  • Energocom a trecut la achiziții prin procese competitive.

Volumul de 650 de milioane de euro reprezintă faza inițială a formării pieței reale. Pentru o țară de mărimea Moldovei, aceasta nu este o cifră mică.

Consider că rolul BRM EST este important și promițător. Bursa a oferit Moldovei instrumentele necesare pentru o tranzacționare transparentă, însă continuarea liberalizării pieței necesită participarea mai multor furnizori și integrarea deplină cu platformele energetice europene.

Continuăm să lucrăm în acest sens – și nu am nicio îndoială că rolul bursei nu va face decât să crească. De exemplu, un pas important în această direcție va fi procesul de liberalizare a pieței gazelor. De la 1 aprilie 2026, marii consumatori noncasnici de gaze care utilizează mai mult de 100 000 m³ pe an vor fi obligați să intre pe piața liberă și să achiziționeze gaze fie de pe bursă, fie prin contracte bilaterale. Ulterior, întreprinderile mijlocii vor trece, de asemenea, pe piața liberă, ceea ce va duce la creșterea volumului tranzacțiilor pe bursă.

LP: – Cât de justificat a fost transferul funcțiilor de distribuție a gazelor către compania de stat Energocom în condițiile lipsei de personal și capacități tehnice a acesteia? Nu vi se pare ciudat că Moldovagaz a fost lipsită de licență pentru că nu îndeplinea cerințele celui de-al treilea pachet energetic și aceleași funcții au fost transferate către Energocom, care încă nu îndeplinește aceste cerințe?

– Este important să clarificăm: Energocom nu este un operator de rețele de distribuție a gazelor și nu i-au fost transferate funcțiile de distribuție fizică. Aceste rețele, personalul și infrastructura tehnică sunt gestionate de operatorii de distribuție existenți, care continuă să își facă treaba.

Energocom a primit o licență temporară de furnizare, adică dreptul de a exercita funcția comercială de furnizare a gazelor către consumatorii finali. Această decizie a fost luată pentru a asigura furnizarea neîntreruptă în condițiile în care fostul furnizor nu a putut îndeplini cerințele autorității de reglementare.

În ceea ce privește conformitatea cu cel de-al treilea pachet energetic, acesta este un model temporar convenit cu autoritatea de reglementare ANRE. Separarea funcțională între furnizare și distribuție este menținută, astfel cum prevede legislația europeană.

Moldova se îndreaptă spre liberalizarea completă și separarea rolurilor pe piața gazelor. Dar sectorul energetic a trecut prin crize în ultimii ani și au fost necesare soluții temporare pentru a asigura stabilitatea pentru consumatori.

Principiul principal este continuitatea aprovizionării. Și acest lucru este exact ceea ce a fost realizat.

LP: – Vă mulțumim pentru interviu!


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!