Română
USD03:17
16,6473
↑ 0,00%
RON03:17
3,8621
↑ 0,01%
PLN03:17
4,6086
↓ -0,06%
RUB03:17
0,2018
↓ -0,01%
TRY03:17
0,4033
↑ 0,01%
EUR03:17
19,5884
↓ -0,01%
CHF03:17
20,9954
↑ 0,02%
GBP03:17
22,5771
↑ 0,07%
ETHEREUM08:59
78 754,17
↑ 4,61%
BITCOIN08:59
1 931 539,29
↑ 0,81%
CNY03:17
2,3349
↑ 0,00%
UAH03:17
0,4048
↑ 0,00%
SOLANA08:59
4 049,63
↑ 2,26%
TETHER08:59
16,65
↑ 0,02%
BINANCECOIN08:59
15 443,06
↑ 2,46%
USD03:17
16,6473
↑ 0,00%
RON03:17
3,8621
↑ 0,01%
PLN03:17
4,6086
↓ -0,06%
RUB03:17
0,2018
↓ -0,01%
TRY03:17
0,4033
↑ 0,01%
EUR03:17
19,5884
↓ -0,01%
CHF03:17
20,9954
↑ 0,02%
GBP03:17
22,5771
↑ 0,07%
ETHEREUM08:59
78 754,17
↑ 4,61%
BITCOIN08:59
1 931 539,29
↑ 0,81%
CNY03:17
2,3349
↑ 0,00%
UAH03:17
0,4048
↑ 0,00%
SOLANA08:59
4 049,63
↑ 2,26%
TETHER08:59
16,65
↑ 0,02%
BINANCECOIN08:59
15 443,06
↑ 2,46%

Aeroportul Chișinău are nevoie urgentă de un nou terminal

În prima jumătate a anului 2025, Aeroportul Internațional Chișinău care poartă numele lui Eugeniu Doga a ocupat primul loc în clasamentul european privind creșterea traficului de pasageri. În prima jumătate a anului 2025, Aeroportul Internațional Chișinău care poartă numele lui Eugeniu Doga a ocupat primul loc în clasamentul european în ceea ce privește creșterea traficului de pasageri. Acest lucru este evidențiat de raportul filialei europene a Consiliului Internațional al Aeroporturilor ACI Europe.
Timp de citire: 3 minute Author:
Link copiat
Aeroportul Chișinău are nevoie urgentă de un nou terminal

În luna august, 757,79 mii de pasageri (plecări și sosiri) au utilizat serviciile Aeroportului Internațional Chișinău. Acesta este un nou record. Comparativ cu luna august 2024, traficul a crescut cu 46,6% (+240,73 mii pasageri).

În total, 2,457 milioane de pasageri au tranzitat Aeroportul Chișinău în prima jumătate a anului, ceea ce reprezintă cu 49,2% mai mult decât în aceeași perioadă a anului 2024. Rețeaua de rute a fost extinsă semnificativ, cu zboruri directe lansate către zece destinații noi: Alicante, Bremen, Katowice, Palma de Mallorca, Torino, Salonic, El Daba, Stockholm, Copenhaga, Lyon.

Numărul de destinații noi continuă să crească. În august, Wizz Air a lansat ruta Chișinău-Wroclaw. Iar în septembrie, Wizz Air a anunțat că până în martie 2026 i se vor aloca încă două avioane de linie pentru a-și extinde baza operațională de pe Aeroportul Chișinău. Astfel, numărul de aeronave va ajunge la cinci. Acest lucru va permite Wizz Air să crească frecvența zborurilor și să opereze 34 de rute către 16 țări.

Sergiu Spoiale, administratorul Aeroportului Internațional Chișinău, a declarat: „Extinderea bazei Wizz Air la Chișinău este un semnal clar de încredere în potențialul pieței noastre, o veste bună pentru cetățeni care vor avea mai multe opțiuni de călătorie și tarife accesibile.

La sfârșitul anului 2024, aeroportul a deservit 4,142 milioane de pasageri. Reamintim că traficul de pasageri pentru 2023 a fost de 2,83 milioane, ceea ce arată că, pentru al treilea an consecutiv, a existat o creștere accentuată a numărului de pasageri. Conform estimărilor preliminare, până la sfârșitul anului 2025, va fi atinsă pragul de 5 milioane.

Dar această dinamică pozitivă a traficului de pasageri se confruntă cu tendința negativă a deteriorării la fel de rapide a condițiilor pentru pasageri. Aeroportul este extrem de congestionat. În partea dreaptă a terminalului aeroportuar, unde se află ghișeele de check-in și intrarea la controlul vamal și de frontieră, uneori este literalmente dificil să treci. Aceasta amintește de un autobuz la o oră de vârf. Partea stângă a terminalului este mai liberă, dar nu există niciun loc liber pentru a te așeza și a te odihni. Există o mulțime de oameni atât în timpul zilei, cât și noaptea. Iar la anumite ore, se întâmplă ceea ce este etichetat prin cuvântul „colaps”.

Există și lucruri pozitive de remarcat. În ciuda gradului extrem de aglomerare, se poate observa că serviciile aeroportuare funcționează fără probleme, în mod clar și cu curtoazie față de pasageri.

Dar nevoia de a construi un nou terminal la aeroport a devenit și mai urgentă. Despre aceasta s-a vorbit în urmă cu 10-15 ani. Acesta va face posibilă extinderea suprafeței terminalului aeroportului și a sălii de plecări, creșterea numărului de ghișee de check-in, a zonelor de control al pasagerilor pentru plecări/ sosiri, crearea unei zone suplimentare de manipulare a bagajelor. În consecință, vor fi introduse noi tehnologii.

În mai 2024, la Aeroportul Chișinău a avut loc conferința internațională „Aviation-Event 2024 RMO”. O declarație a fost făcută de ministrul de atunci al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, potrivit căreia „cu sprijinul investitorilor internaționali, vom efectua un studiu de fezabilitate pentru construcția unui nou terminal de pasageri, precum și a unei parcări”.

Andrei Spînu a precizat că studiul de fezabilitate urmează să fie finalizat până la sfârșitul anului 2024. Investițiile necesare sunt estimate la cel puțin 250 de milioane de euro. În urmă cu câteva zile, pe 5 septembrie 2025, The Jerusalem Post a publicat un articol despre intenția unor investitori din Israel de a construi un terminal temporar pe aeroportul din Chișinău, pentru a sprijini miile de cetățeni care intenționează să facă un pelerinaj anual la sanctuarele sfinte din orașul ucrainean Uman. A fost menționată o posibilă sumă de investiții de 20 de milioane de shekeli. Zborurile au fost programate de la mijlocul până la sfârșitul lunii septembrie.

Aproape simultan, au apărut informații într-o altă publicație, Israel National News, unde se vorbește despre dificultățile negocierilor și noile cereri ale Moldovei. Negocierile au ajuns într-un impas. Concluzia este că investitorul nu va construi un terminal la aeroportul nostru, iar pelerinii vor folosi rutele prin România.

Acest lucru subliniază încă o dată acuitatea problemei și necesitatea de a începe lucrările de construcție a unui nou terminal la aeroportul din Chișinău cât mai curând posibil. Întârzierea rezolvării acestei probleme poate duce la noi pierderi – atât de imagine, cât și financiare. La urma urmei, pasagerii vor condiții confortabile. Iar dacă Chișinăul nu le oferă, aceștia vor găsi rute alternative pentru a călători.


Реклама недоступна
De citit neapărat*
Bănci și finanțe
13 septembrie 2025
Economia Moldovei
13 septembrie 2025
Politică și economie
13 septembrie 2025
Export & Import
13 septembrie 2025
Exclusiv Logos Press
13 septembrie 2025
Prima pagină
13 septembrie 2025
Economie și drept
13 septembrie 2025

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!