Română

Un articol privind hărțuirea la locul de muncă a fost adăugat la Codul muncii

Codul muncii din Republica Moldova a fost completat cu noi prevederi care interzic violența și hărțuirea la locul de muncă, informează Logos Press.
Timp de citire: 3 minute Author:
Link copiat
Un articol privind hărțuirea la locul de muncă a fost adăugat la Codul muncii

Astfel, toate formele de violență și hărțuire care apar în cadrul relației de muncă, precum și în alte relații direct legate de aceasta, sunt interzise, indiferent de forma de manifestare, frecvență, intensitate sau statutul persoanei care le comite.

Codul oferă o listă de situații și spații legate de activitățile profesionale în care hărțuirea este inacceptabilă.

Acestea includ locul de muncă imediat, situat în spații publice sau private utilizate efectiv pentru desfășurarea activității profesionale; spații auxiliare puse la dispoziție de angajator pentru salarii, recreere, mese, instalații sanitare, vestiare sau alte spații similare; în spațiile de locuit puse la dispoziție de angajator; în timpul deplasării angajatului la și de la locul de muncă.

Hărțuirea este acum interzisă în timpul călătoriilor și activităților legate de muncă, inclusiv călătoriile de afaceri, programele de formare sau activitățile sociale organizate în beneficiul muncii.

Este inacceptabil prin orice formă de comunicare oficială, inclusiv prin utilizarea tehnologiilor informației și comunicațiilor.

Regulamentele publicate cer angajatorilor să asigure un mediu de lucru sigur, sănătos și lipsit de violență prin elaborarea și punerea în aplicare a politicilor interne de prevenire și combatere a violenței și hărțuirii la locul de muncă și prin stabilirea unor proceduri clare și confidențiale de raportare, investigare și soluționare a plângerilor de violență și/sau hărțuire.

Este important de reținut că angajatorul elaborează și aprobă conținutul politicii interne menționate anterior în funcție de capacitatea, natura activităților și structura organizatorică a unității. Politica internă ar trebui să includă cel puțin următoarele elemente: scopul și principiile generale, conceptele și definițiile relevante, competențele și responsabilitățile persoanelor desemnate sau ale comitetelor implicate, procedurile de raportare și investigare a incidentelor de violență, măsurile de protecție și reparație aplicabile, precum și mecanismele de monitorizare, evaluare a eficacității și actualizare periodică a politicii.

Toate aceste dispoziții sunt obligatorii pentru angajatorii cu cel puțin 50 de angajați în unitatea lor. La rândul lor, angajatorii cu mai puțin de 50 de angajați trebuie să ia măsuri rezonabile și adecvate pentru a preveni și combate violența și hărțuirea la locul de muncă, proporțional cu numărul de angajați, natura activității și structura organizațională, respectând principiile prevenirii, imparțialității, confidențialității și protecției eficiente a personalului.

Potrivit documentului, violența la locul de muncă este: orice comportament, act, faptă, omisiune sau amenințare, comis o dată sau în mod repetat în cadrul relației de muncă, precum și al altor relații direct legate de aceasta, cu scopul și/sau efectul de a aduce atingere integrității fizice, psihologice, sexuale sau economice a unei persoane.

Violența la locul de muncă include agresiunea fizică, intimidarea, constrângerea, abuzul verbal sau psihologic, violența sexuală, violența digitală și orice altă formă de comportament care aduce atingere demnității, sănătății sau siguranței unei persoane, fie că este exercitată de angajator, de angajat sau de terți.

Hărțuirea la locul de muncă, pe de altă parte, reprezintă orice comportament nedorit, exprimat prin acțiuni, cuvinte, gesturi sau alte forme de manifestare, comis în cadrul relației de muncă, precum și în alte relații direct legate de aceasta, în mod singular sau repetat, și care are scopul și/sau efectul de a leza demnitatea umană și de a crea un mediu de lucru ostil, intimidant, umilitor, degradant, ofensator sau insultător.

Hărțuirea poate fi motivată de orice criteriu protejat de lege, real sau perceput, și poate fi efectuată de angajator, de angajat sau de terți cu care persoana intră în contact în îndeplinirea sarcinilor sale de muncă.

Aceste dispoziții au fost aprobate prin Legea nr. 194 din 10 iulie 2025 și publicate în Monitorul Oficial la 14 august, dar intră în vigoare la 1 ianuarie 2026.


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta