
Florin Daniel Gheorghiu, președintele Sindicatului Lucrătorilor Poștali din România (SLPR), a avertizat că decizia reprezintă o amenințare la adresa securității datelor personale ale angajaților și clienților, mai ales în contextul sensibil al alegerilor parlamentare și prezidențiale din România, care au avut loc la doar trei luni după mutare, scrie bzi.ro.
„Baza de date a Poștei Române include datele a peste 20.000 de angajați, dar și ale clienților, adică o mare parte din populația țării. Am exemplul a doi colegi care au primit telefoane de la persoane cu accent moldovenesc care le știau numele și îi întrebau de conturile lor bancare. Unul dintre colegi a depus chiar o plângere la poliție. Nu înțeleg de ce conducerea a decis să externalizeze call center-ul, și chiar permanent, în Republica Moldova. Cred că aceste date au fost folosite în scop electoral, mai ales că actualul director, ca și fostul ministru al Energiei Sebastian Burduja, este implicat în activități politice”, a declarat Gheorghiu.
Procuratura Generală ar trebui să ia măsuri și să-i urmărească penal pe toți cei care au încălcat legea. Toate datele personale au fost transferate către un stat non-UE. Oricine a făcut acest lucru a pregătit de fapt frauda electorală cu trei luni înainte de alegeri. Procuratura Generală ar trebui să investigheze persoanele implicate și să stabilească dacă CSAT (Consiliul Suprem de Apărare a Țării) a luat o decizie în acest sens, insistă sindicalistul.
La rândul său, directorul general al Poștei Române, Valentin Ștefan, a făcut publică decizia într-o postare pe pagina oficială de Facebook a instituției, afirmând că este „un pas important spre modernizare și îmbunătățirea calității serviciilor”.
„Compania Națională Poșta Română a decis să își mute Serviciul Clienți în Republica Moldova pentru a îmbunătăți viteza și calitatea răspunsurilor oferite clienților noștri. În fiecare zi primim aproximativ 2.000 de apeluri și peste 200 de e-mailuri. Datorită unui partener specializat, acum putem răspunde mai rapid și mai eficient – timpul mediu de așteptare este de numai 30 de secunde! Utilizăm un software de telefonie de înaltă performanță și un sistem CRM modern pentru a identifica și rezolva rapid problemele clienților. Suntem încrezători că, împreună cu parteneri profesioniști și respectați pe piață, vom putea oferi servicii la cel mai înalt nivel și vom consolida încrederea clienților în Poșta Română”, se arată în comunicat.
Directorul a precizat că mutarea face parte dintr-un plan mai amplu de extindere internațională a Poșta Română, care a început în decembrie 2022, când a fost deschisă prima sucursală străină la Chișinău.
Pe fondul anunțurilor, liderii sindicali au susținut că ideea de extindere a Poștei Române este o iluzie. „În fiecare lună, directorul general propune în adunarea generală a acționarilor desființarea și comasarea sucursalelor”, a detaliat Florin Daniel Gheorghiu. – Poșta Română iese de pe piață și există localități întregi, cel puțin în mediul rural, unde un poștaș deservește cinci sate. Mai mult, au externalizat serviciile de transport rutier. În loc ca Poșta să aibă propriile camioane pentru transportul interregional, a externalizat această funcție către o companie privată.
Jurnalistul și videobloggerul Bogdan Dumitru a criticat dur decizia conducerii Poștei Române, afirmând că transferul de date către o țară non-UE este o „gravă greșeală strategică” și o posibilă trădare a încrederii cetățenilor.
„Ce făceau ăștia înainte de alegerile parlamentare și prezidențiale? Baza de date a cetățenilor români a fost transferată acum un an în Republica Moldova. În ajunul alegerilor din România, pe 24.08.2024, cu 3 luni înainte de alegeri, conducerea Poștei Române a decis să transfere call center-ul și baza de date a instituției în Republica Moldova, care nu este stat membru UE. Cum se poate face așa ceva? Depășește limita neiertătoare a neglijenței. Este cu siguranță o greșeală strategică gravă și o trădare a încrederii pe care cetățenii o acordă implicit statului. Întreaga afacere ridică suspiciuni serioase. Ea nu este percepută ca o simplă eroare tactică, ci ca o concesie reală a suveranității digitale. Sindicaliștii au luat act și au fost date declarații la poliție după ce angajații au fost contactați de persoane care dețineau informații confidențiale despre ei”, a declarat Bogdan Dumitru.