Română

Portul din Giurgiulești nu poate scăpa de scandaluri

Istoria construcției și funcționării Portului Internațional Liber Giurgiulești (GIFP) a fost plină de scandaluri și litigii încă de la început. Autoritățile din Moldova se schimbă, proprietarii și "beneficiarii finali" se succed, iar soarta portului, care odată a fost numit aproape "poarta de aur" a Moldovei, rămâne vagă și de invidiat.
Timp de citire: 5 minute Author:
Link copiat
Portul din Giurgiulești nu poate scăpa de scandaluri

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare a devenit ultimul administrator al activului din 2021. Este chiar dificil de determinat în ce calitate specifică a acționat, deoarece Banca nu a cumpărat portul în sine, ci acțiunile companiei olandeze – proprietarul și operatorul anterior. De asemenea, a cumpărat acțiunile companiei olandeze – proprietarul și operatorul anterior – folosind o schemă destul de vagă și neclară, dar să nu ne concentrăm asupra acesteia. BERD a fost implicată în soarta PILG încă de la început, acordând împrumuturi proprietarilor săi și acționând ca acționar minoritar pentru o anumită perioadă de timp.

Când BERD a devenit „beneficiarul final” în 2021, mulți au perceput acest lucru ca un pas spre normalizarea situației din jurul portului Giurgiulești. La urma urmei, acesta fusese preluat anterior de o companie olandeză în circumstanțe foarte scandaloase. Și din 2013, când s-a întâmplat acest lucru, litigiile pe această temă nu au încetat(Logos Press a acoperit situația de multe ori).

BERD s-a ținut de cuvânt că nu va prelua portul ca afacere, ci doar pentru a găsi un investitor solid pentru acest activ. Licitația internațională a fost anunțată pe 14 aprilie 2025. Opt companii au aplicat pentru aceasta, dar printre cei mai probabili pretendenți s-au numărat grupul turc YILDIRIM și compania românească de stat Administrația Porturilor Maritime Constanța SA.

Scandalurile au început cu mult înainte. Oficiali moldoveni de rang înalt au făcut în mod repetat lobby deschis pentru interesele companiei românești. Un reprezentant al grupului YILDIRIM a trebuit chiar să facă apel public la corectitudinea autorităților moldovene, adresându-se separat președintelui Parlamentului, Igor Gross.

Nu a ajutat. BERD nu a anunțat încă câștigătorul licitației, iar statul moldovean a decis deja totul. La 11 iulie, Consiliul pentru examinarea investițiilor importante pentru securitatea statului a aprobat investiția de 24 de milioane de euro de către Constanța SA. Abia după aceea au apărut informații (deocamdată neoficiale) că licitația a fost finalizată, iar compania românească ar plăti și 62 de milioane de euro pentru activul în sine.

În principiu, nu este nimic reprobabil în însăși victoria portului Constanța. Mai mult, un manager de rang înalt care cunoaște bine situația din interior crede că este cea mai bună alegere și destul de rezonabilă. Portul din Giurgiulești a funcționat inițial prin intermediul portului Constanța pentru a accesa transportul maritim.

Singura întrebare este cum se va întâmpla totul aici, în Moldova…..

Am menționat deja că la etapa licitației și chiar înainte de anunțarea acesteia, autoritățile moldovenești au ignorat în mod deschis principiile imparțialității și concurenței loiale. Acest lucru s-a reflectat și în selectarea câștigătorului licitației. În orice caz, acest lucru este indicat de reacția Nataliei Madjar, reprezentanta YILDIRIM Group în Moldova.

„BERD (BERD) a finalizat procesul de vânzare a portului Giurgiulești. Felicitări câștigătorului – Administrația Porturilor Maritime Constanța S.A., România. M-am gândit mult timp dacă ar trebui să vorbesc public despre asta. Dar simt că trebuie să o fac. Sunt obligat ca cetățean al Republicii Moldova, ca profesionist, ca persoană care a investit totul în acest proiect. Pentru ca toată lumea, fie că este cetățean, jurnalist sau expert, să poată vedea imaginea fără perdea”, a scris ea pe rețelele de socializare.

Și a enumerat punctele despre care ar trebui să știe toată lumea.

  • Oferta noastră de preț a fost cea mai mare. Aceste cifre sunt confidențiale.
  • Am oferit o investiție de 50 de milioane de euro – dublu față de oferta câștigătorului (24 de milioane de euro). Aceste cifre sunt deja publice.
  • Nu am venit doar cu bani – am venit cu o viziune, cu o strategie clară de dezvoltare pe termen lung, inclusiv adâncirea portului ca bază pentru competitivitatea sa internațională.
  • Concurenții noștri au oferit doar o modernizare cosmetică, bazată pe infrastructura care fusese reînnoită anterior pe cheltuiala băncii însăși.

„Da, din punct de vedere juridic, portul a aparținut BERD, iar licitația a fost organizată de bancă. Dar decizia finală a fost luată de guvernul moldovean. Și aici este important să subliniem că banca ne-a recomandat ca investitor strategic și de încredere.

Dar statul a avut ultimul cuvânt. Și nu a fost în favoarea noastră”, spune reprezentantul YILDIRIM Group.

Și apoi dă câteva date care arată amploarea solicitantului turc pentru portul Giurgiulești:

– suntem un grup industrial și logistic global prezent în 56 de țări de pe 5 continente;

– avem 250 de filiale, dintre care una este CoreX, care a participat la licitație;

– 25 de porturi maritime;

– 7 terminale uscate;

– suntem printre primii 10 operatori portuari din lume.

Natalia Madjar își încheie postarea cu un mesaj destul de emoționant: „Ca cetățean al Republicii Moldova, nu-mi ascund dezamăgirea. Sunt dezamăgită că, într-un moment crucial, statul a făcut din nou o alegere nu în favoarea viitorului, ci în favoarea unui trecut convenabil. O alegere în favoarea dependenței mai degrabă decât a puterii. În favoarea interesului extern în detrimentul dezvoltării interne. Suntem aici pentru a construi. Pentru mult timp. Și pe bune. A fost o șansă pentru Moldova – istorică, rară, aproape imposibilă. În istoria țării, un jucător de acest nivel nu intrase niciodată. Și probabil… nu va veni NICIODATĂ.

Evaluările emoționale nu sunt întotdeauna obiective. Deși toți cei care sunt mai mult sau mai puțin familiarizați cu situația își dau seama că scara YILDIRIM Group și JSC „Constanța”, cum se spune în orașul portuar de lângă noi, sunt două mari diferențe.

Dar nici nu aceasta este problema. Rezultatele licitației nu au fost încă anunțate, iar în jurul portului Giurgiulești izbucnește un nou scandal.

O parte dintre acționarii SA „Administrația Porturilor Maritime Constanța” (APM) s-au opus achiziționării Portului Liber Internațional Giurgiulești. Societatea Fondul Proprietatea (FP), care deține 20% din acțiunile SA Constanța, s-a adresat instanțelor din România cu o cerere de anulare a hotărârii adunării generale anuale a acționarilor APM din 19 iunie, care a aprobat o ofertă angajantă de achiziționare a operatorului portuar Giurgiulești. Procesul este în curs de judecată, iar data primei ședințe de judecată nu a fost încă stabilită. (citiți mai multe aici: https://logos-pres.md/noutati/actionarii-portului-constanta-impotriva-achizitionarii-portului-giurgiulesti/ )

Este dificil de spus cum se vor încheia aceste proceduri judiciare. Un lucru este clar: ele pot continua să fie un motiv de dispută între acționarii Constanța SA, ceea ce va împiedica investițiile și dezvoltarea eficientă a portului Giurgiulești.

Între timp, vom trăi cu speranța că, mai devreme sau mai târziu, scandalurile din jurul „porții maritime a Moldovei” se vor încheia. Și își vor îndeplini așteptările care au fost odată puse în ele.


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!