Română

Start-up pe bicicletă: România o face mai bine

Patru colegi de clasă din Chișinău au deschis o afacere de închiriere de biciclete electrice - mai întâi în capitala Moldovei, apoi în România. Acum, afacerea lor își propune să ajungă la vânzări anuale de 1 milion de euro. Ei și-au început afacerea în timp ce erau încă studenți, analizând diferite idei de afaceri din clasa a XII-a.
Timp de citire: 4 minute Author:
Link copiat
Start-up pe bicicletă: România o face mai bine

„Am participat la Școala Start-up din Republica Moldova, unde am petrecut două luni lucrând la diferite idei care se schimbau constant pe parcurs”, își amintește Daniel Trohin, cofondator al companiei de închiriere de biciclete Renter. Eu și mentorul nostru discutam despre mijloacele de transport pentru curierii care livrează alimente. A fost în Olanda și ne-a povestit despre biciclete, despre industria care este dezvoltată acolo. Ne-am hotărât să aflăm cum va reacționa piața la ideea noastră. Am fost la McDonald’s în Chișinău, am vorbit cu niște curieri și le-am spus că avem biciclete de închiriat. În scurt timp ne-au sunat și ne-au întrebat dacă putem închiria biciclete. Dar pe vremea aceea nu aveam absolut nimic.”

În 2022, startup-ul a primit finanțare inițială – o subvenție de 5.000 de euro și o investiție de 6.000 de euro (de la tatăl unuia dintre cofondatorii proiectului) – și a achiziționat primele șase biciclete pentru serviciile de curierat din Chișinău.

Apoi, în decembrie 2022, au primit și o subvenție de la Organizația pentru Dezvoltarea Întreprinderilor (ODA), pe care au folosit-o pentru a achiziționa alte 11 biciclete electrice în martie 2023.

„Am început să analizăm piețele din Moldova și România. Am ajuns la concluzia că țara vecină are multe avantaje și afacerile pot fi mai profitabile. Am decis să folosim investițiile pentru a ne extinde operațiunile dincolo de Prut”, continuă Daniel Trohin. – Curierii care lucrează cu mașina pierd 50% din venituri pe combustibil și întreținerea mașinii, precum și pe timpul petrecut în ambuteiaje și poluează mediul. Am oferit o alternativă ecologică.”

Până la sfârșitul anului 2023, Renter SRL avea 6 biciclete de închiriat în Chișinău și 16 în București. Aceștia au participat la competiția GCIP Moldova 2023, organizată de Agenția pentru Eficiență Energetică, la categoria „Transport Ecologic”, și au primit un premiu de 10.000 de dolari, pe care l-au investit imediat în dezvoltarea afacerii.

La începutul anului 2024, Renter s-a mutat în România, unde a deschis un birou și a achiziționat 90 de biciclete, iar până la sfârșitul anului le-a mărit numărul la 150. În Chișinău, compania are 28 de biciclete electrice de închiriat.

Compania închiriază biciclete electrice atât persoanelor juridice, cât și persoanelor fizice. Prețul total pentru o companie care închiriază 5+ biciclete (în România) este de 200 RON pe săptămână (778 MDL). Închirierea include două baterii, o bicicletă și aproape toată întreținerea. Pentru persoane fizice, Renter oferă un pachet mai scump, deoarece astfel de tranzacții implică mai multe procese și riscuri: 290 RON (1130 MDL) cu două baterii sau 245 RON (950 MDL) cu o baterie.

În Chișinău, prețurile sunt mult mai mici: închirierea unei biciclete electrice va costa 2660 de lei pe lună (95 de lei/zi). Dacă îl închiriezi pentru o zi – 300 de lei. Cu o baterie suplimentară – plus 20 de lei pe zi.

Obiectivul echipei Renter este ambițios: să atingă venituri de un milion de euro pe an. Ea și-a stabilit obiectivul de a extinde flota la 500 de biciclete de închiriat, ceea ce va necesita o finanțare de 500.000 de euro.

Cu toate acestea, este imposibil să nu observăm că, în etapa inițială, Renter a înlocuit modelul olandez, care inițial prevedea închirierea de biciclete obișnuite. Sunt mai ieftine, mai ușor de întreținut, nu necesită încărcare cu electricitate și, prin urmare, sunt mai ecologice. Și, cel mai important, este mult mai sănătos.

Poate că, având în vedere terenul dificil al Chișinăului, bicicletele electrice sunt mai justificate pentru uz comercial – curierii obosesc mai puțin. Dar nu putem ignora întrebarea: de ce au dispărut închirierile de biciclete obișnuite, care existau în fiecare parc al capitalei acum 10-15 ani?

După cum s-a dovedit, în Chișinău a mai rămas o singură companie care închiriază biciclete obișnuite – Velomania. Chiria pe oră costă 80 de lei, pentru două ore 150 de lei, pentru o zi întreagă 320 de lei, pentru o zi – 400 de lei. Kitul include o cască, un lacăt pentru bicicletă, o geantă și o lanternă. Recent, compania a început și să închirieze biciclete electrice; sunt disponibile pentru o lună pentru 4.000 de lei sau pentru două luni pentru 7.200 de lei. Punctul de închiriere este situat lângă Lacul Valya Morilor, singurul parc cu piste de biciclete.

Administratorul unuia dintre lanțurile de magazine de biciclete, sub condiția anonimatului, a declarat că au luat în considerare opțiuni pentru crearea unui serviciu de închiriere pentru biciclete obișnuite, dar în condițiile actuale nu văd nicio perspectivă pentru această afacere.

„În Olanda, se închiriază vechituri pentru 5 euro pe zi. Această opțiune nu va funcționa în Chișinău. Cheltuielile (amortizarea, întreținerea, reparațiile, salariile etc.) sunt, conform calculelor noastre, de 1 leu/km pentru o bicicletă ieftină și 2 lei pentru una scumpă. Închirierea pe oră, în condițiile în care doar copiii sub 16 ani au voie să se deplaseze în parcurile din Chișinău, nu este o opțiune. Prin urmare, din cauza condițiilor economice actuale, acest tip de activitate practic a încetat. Dacă primăria capitalei va găsi stimulente economice, vom fi bucuroși să ne angajăm într-o astfel de afacere”, a spus antreprenorul.


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta