
Guvernul monitorizează situația și a emis clarificări privind interpretările referitoare la posibila vânzare a portului și la rolul statului în acest proces.
„Urmărim situația, dar vrem să facem câteva precizări. Există Portul Internațional Liber Giurgiulești, care a fost înființat prin lege în 2005, și există și un port de stat. Portul de stat nu va fi vândut – nu există astfel de discuții și planuri”, a declarat ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Eugeniu Osmochescu.
El a precizat că Portul Internațional Liber Giurgiulești este administrat de BERD, care este persoană juridică și are dreptul de a intra în relații comerciale cu alte părți:
„Din acest motiv, sunt în curs negocieri între BERD și Portul Constanța privind posibila vânzare-cumpărare a Portului Liber Internațional Giurgiulești, care se întinde pe o suprafață de 55 de hectare. Monitorizăm situația prin intermediul instituțiilor existente pentru a evalua impactul economic, de securitate și de mediu.”
El a subliniat că negocierile dintre cele două organizații private au loc în afara statului:
„Ele au loc în afara statului moldovean, acesta nu intervine, este vorba de liberul arbitru și libera exprimare a acestor organizații, care pot ajunge în cele din urmă la un acord comun în interesul Republicii Moldova.”
De asemenea, Osmochescu a reiterat angajamentul față de transparența deplină a procesului:
„Reiterăm angajamentul nostru față de transparența deplină a procesului decizional privind orice acțiune legată de înstrăinarea Portului Internațional Liber Giurgiulești, dat fiind rolul strategic crucial al acestuia în securitatea economică și apărarea națională a statului.”
După cum Logos Press a relatat anterior, România și-a arătat interesul pentru achiziționarea portului Giurgiulești încă din 2023, acesta fiind un punct important în livrările de mărfuri către și dinspre Ucraina. La începutul lunii noiembrie, ministrul român al transporturilor, Ciprian Șerban, a anunțat acceptarea propunerii de achiziționare a portului Giurgiulești din Republica Moldova.
Portul Giurgiulești este singurul punct de acces direct al țării la transportul maritim internațional, fiind operat de I.C.S. Danube Logistics, care este deținut de BERD.









