
De asemenea, pe ordinea de zi se află crearea unui ghișeu vamal unic compatibil cu UE pentru toate documentele de control la frontieră. Aceste măsuri vor reduce timpii de procesare, vor contribui la combaterea corupției și vor asigura transparența și previzibilitatea.
Acestea și alte măsuri-cheie pentru îmbunătățirea activității Serviciului Vamal au fost prezentate de directorul agenției, Alexandru Jakub, la reuniunea Comitetului consultativ.
De asemenea, acesta a declarat că cinci proiecte de digitalizare sunt în lucru în prezent. Unul dintre acestea este aproape finalizat (modulul SICOM, completarea cererilor pentru certificatele de origine). Două sunt în curs de dezvoltare (E-ITO și SDS). Celelalte urmează să fie lansate în 2027 și 2029.
Ca urmare a punerii lor în aplicare, procedurile vamale vor fi simplificate și costurile operaționale vor fi reduse, inclusiv prin eliminarea documentelor duplicat și a bazelor de date interschimbabile. Timpii de control la frontieră vor fi, de asemenea, reduși prin utilizarea noilor sisteme computerizate și a statutului de „expeditor/destinatar autorizat”.
Ce provocări trebuie luate în considerare? Adaptarea la noile cerințe IT și la inovațiile legislative va necesita investiții și formare. Întreprinderile trebuie să înțeleagă și să aplice noul Cod vamal și actele sale de punere în aplicare. Există, de asemenea, planuri de reorganizare a Serviciului Vamal, cu accent pe combaterea fraudei și îmbunătățirea integrității angajaților.
În ceea ce privește investițiile concrete în infrastructură, Alexandru Iacub a menționat că, în prezent, Republica Moldova beneficiază de suport european prin intermediul programului Connecting Europe Facility pentru modernizarea punctelor vamale de frontieră Leușeni, Giurgiulești și Ungheni. Totodată, sunt implementate proiecte IT în valoare de peste 47 de milioane de euro pentru modernizarea sistemelor vamale.