
Ideea este că entitățile comerciale care depun contestații în timpul procedurii de achiziții publice ar trebui să plătească o taxă de stat pentru acest lucru. O astfel de regulă este stipulată în proiectul de lege, care a fost aprobat în primă lectură de către parlament la sfârșitul săptămânii trecute.
O astfel de soluție simplă este menită să prevină creșterea numărului de apeluri din motive care nu au legătură cu încălcarea drepturilor ofertanților. Potrivit autorilor proiectului de lege, numărul prea mare de recursuri depuse în cazurile de achiziții publice duce la întârzieri semnificative în punerea în aplicare a contractelor.
Statisticile confirmă acest lucru. În 2024, au fost depuse 1 245 de recursuri, cu 11 % mai multe decât în 2023. Dintre acestea, 59 au fost depuse cu întârziere, 30 nu îndeplineau cerințele legale, iar 36 erau lipsite de interes. Alte 76 de contestații au fost returnate fără a fi luate în considerare, deoarece Agenția Națională de Soluționare a Contestațiilor nu avea competența de a examina pretențiile formulate în acestea.
Proiectul trebuie încă să fie examinat de Parlament în a doua lectură. În prima lectură, 69 de deputați au votat în favoarea proiectului. Dacă legea va fi adoptată în versiunea propusă, aceasta prevede că, în cazul satisfacerii parțiale sau totale a recursului, taxa plătită va fi restituită.
Solicitanții vor avea la dispoziție trei zile de la data depunerii recursului pentru a plăti taxa de stat. În caz contrar, recursul va fi returnat fără a fi luat în considerare.