
Aceeași problemă va fi discutată de miniștrii transporturilor din UE la 5 iunie. Potrivit Euronews, autoritățile UE analizează, de asemenea, posibilitatea revizuirii normelor europene din 2004 privind compensațiile pentru întârzierile zborurilor.
Potrivit surselor Euronews, cea mai recentă propunere aflată pe masa statelor membre ar crea un nou spațiu liber pentru bagajele de mână, care ar putea fi strecurat sub scaun. Alte obiecte personale mai mari din cabină ar putea fi taxate.
Modificările planificate au stârnit deja dezbateri aprinse în cadrul structurilor UE și în rândul societății civile.
„Curtea Europeană de Justiție a arătat clar că bagajul de mână face parte integrantă din prețul de bază al biletului.În mod normal, nu se percepe nicio taxă suplimentară dacă bagajul de mână este de dimensiuni rezonabile „, spune Stephen Berger, avocat în cadrul Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC).
Companiile aeriene europene interpretează diferit jurisprudența. Kevin Heaney, director de comunicare la A4E (Airlines for Europe), observă că „în conformitate cu legislația europeană și cu piața unică, companiile aeriene au dreptul să își degrupeze serviciile pentru a oferi pasagerilor cel mai bun pachet posibil”.
Potrivit organizației, care reprezintă 17 companii aeriene din Europa și 80% din călătoriile aeriene europene, propunerea prezentată are ca scop doar armonizarea abordărilor diferite ale companiilor cu privire la bagajul de mână.
„Cred că este important să subliniem faptul că propunerea actuală stabilește dimensiunile acestor obiecte personale pentru a oferi claritate și transparență tuturor pasagerilor, precum și companiilor aeriene „, continuă Kevin Heaney.
Propunerea face parte dintr-un proiect mai amplu de reformă a drepturilor pasagerilor aerieni în UE. Rezultatul taxei pentru bagajele de mână este foarte important, iar adoptarea sa este departe de a fi sigură. Dezbaterea s-a încins luna trecută după ce BEUC a depus o plângere la Comisia Europeană. Un total de 16 asociații de protecție a consumatorilor din 12 state membre ale UE acuză 7 companii aeriene cu buget redus că percep pasagerilor taxe nerezonabile pentru bagajul de mână.
Dar companiile aeriene doresc, de asemenea, să reducă semnificativ compensațiile plătite pasagerilor pentru zborurile întârziate. Și acest lucru provoacă dezbateri aprinse.
Propunerea de reformă a Comisiei Europene, prezentată în 2013, prevedea creșterea termenului limită la 5 ore de întârziere. Ultima versiune propune creșterea pragului la 4 ore de întârziere și, de asemenea, există o propunere de creștere la 6 ore, în funcție de distanța parcursă.
În prezent, pentru o întârziere a zborului de 3 ore sau mai mult, pot fi solicitate despăgubiri cuprinse între 250 și 600 de euro. Directiva europeană se aplică tuturor zborurilor care pleacă de pe aeroporturile UE, indiferent de naționalitatea companiei aeriene, și zborurilor care sosesc pe aeroporturile UE, dacă sunt operate de o companie aeriană din UE. Directiva nu se aplică zborurilor către Europa operate de companii aeriene din afara UE sau zborurilor din țări din afara UE cu escală în Europa.
„În prezent, există două poziții opuse între statele membre în cadrul Consiliului. Unele vor pleda pentru un prag de timp de trei ore pentru a putea exercita dreptul la compensație, iar altele vor cere cinci ore sau chiar nouă ore, în funcție de distanță.Așadar, aceasta este o sursă foarte mare de conflict în acest moment „, spune Steven Berger. – În total, aproximativ zece țări vor forma o minoritate de blocaj în Consiliul UE.”