
Stas Madan
Aceste cifre sunt citate de Stas Madan, directorul de programe al Centrului Expert-Grup. „Aeroportul nostru a devenit brusc un hub regional mult mai important. Este folosit, printre alții, de unii cetățeni ucraineni din regiunile sudice, în special din regiunea Odesa. Dar cel mai important lucru care s-a întâmplat în ultimii ani este o creștere semnificativă a numărului de transportatori aerieni, în special în ultimii doi ani. Am numărat pe site-ul aeroportului circa 18 companii aeriene care operează zboruri în 25 de țări spre circa 60 de destinații”, a declarat Madan pentru Radio Moldova.
Potrivit lui, influența diasporei asupra creșterii traficului de pasageri nu poate fi ignorată.
„Ceea ce s-a întâmplat cu diaspora noastră în ultimii 10 ani este relocarea în masă a multor persoane care obișnuiau să lucreze în Federația Rusă în țările UE, unde există mult mai multe opțiuni de zbor. În 2024, am înregistrat deja o creștere cu 46% a traficului de pasageri, am depășit pragul de 4 milioane. Și conform rezultatelor din prima jumătate a acestui an, pe baza mișcărilor de aeronave, putem vedea că vom depăși 5 milioane de pasageri”, a menționat expertul.
La rândul său, Vasile Șaramet, șeful Autorității Aeronautice Civile, a declarat că autoritățile pregătesc investiții în modernizarea infrastructurii aeroportuare.
„Statul a elaborat un plan de reconstrucție a terminalului existent, care va fi prezentat la sfârșitul lunii iulie. De asemenea, capacitatea aeroportului va fi mărită – aceasta ar trebui să ajungă la aproximativ 6 milioane de pasageri. În plus, pentru anul viitor, ne vom concentra pe problemele de alocare a sloturilor (timpul alocat pentru decolarea sau aterizarea aeronavelor – n.r.) și modul în care acestea vor fi alocate”, a declarat Șaramet.
El a remarcat presiunea actuală asupra infrastructurii: „Acum avem cozi atât la intrare, cât și la plecare, pentru că traficul de pasageri la Aeroportul Internațional Chișinău este foarte intens – în iunie am deservit 620 de mii de pasageri, ceea ce a fost un record pentru aeroport. În iulie așteptăm 700 de mii de pasageri, iar în august – aproape 800 de mii de pasageri, ceea ce este foarte, foarte mare pentru infrastructura noastră”.
Potrivit lui Șaramet, în ciuda supraîncărcării, aeroportul încearcă să ofere condiții de calitate și confortabile pentru pasageri, procesul de verificare și control durând „nu mai mult de 45 de minute până la o oră”.
Ideea lansării aeroportului din Mărculești pentru zboruri de pasageri este, de asemenea, discutată în spațiul public, cu o investiție estimată la 4-5 milioane de euro.
Cu toate acestea, perspectivele de dezvoltare depind de stabilitatea geopolitică și cursul strategic al Republicii Moldova, consideră Stas Madan.
„Există mulți factori incerți. Multe depind de cât va dura acest război teribil din Ucraina și de faptul dacă rămânem angajați în cursul european. Pentru că dacă vom deveni ca Belarus – cu siguranță nimeni nu va avea nevoie de noi”, a conchis expertul.