
Acest lucru a fost anunțat de deputatul Radu Marian. Acesta a explicat că una dintre condițiile pentru aplicarea regimului TVA pentru importurile de autoturisme este crearea unui sistem informatic capabil să asigure o evaluare transparentă și imparțială a valorii acestora înainte de intrarea în vamă. Nivelul atins de asistență tehnică și tehnologică a departamentului nu permite încă acest lucru. Există încă riscuri asociate cu evaluarea corectă a valorii autovehiculelor. Prin urmare, s-a decis să se amâne punerea în aplicare a acestei norme pentru moment.
Radu Marian a precizat că modificările legislative necesare pentru menținerea actualului regim fiscal vor fi propuse Parlamentului în cel mai scurt timp.
Inițial, noul regim fiscal trebuia să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026. Acesta a fost aprobat în urmă cu doi ani pentru a alinia legislația moldovenească la standardele europene și pentru a asigura o mai mare predictibilitate. Noul regim urma să înlocuiască actualul sistem de accize cu o taxă pe valoarea adăugată, aplicabilă atât persoanelor fizice, cât și persoanelor juridice, pentru a spori transparența și echitatea în evaluarea valorii importurilor.
Îndoielile cu privire la disponibilitatea unor schimbări radicale în ceea ce privește impozitarea autovehiculelor au fost ridicate de mult timp de participanții la piață și de experți. Acestea au fost exprimate de Logos Press în primăvara acestui an. Atunci, Ministerul Finanțelor nu a avut o poziție finală cu privire la această problemă. După cum a explicat ministerul, administrarea acestei taxe necesită mai multe instrumente, pe care Moldova nu le are în prezent.
Recent, Logos Press a publicat opinia fostului ministru al Finanțelor, Valeriu Chițan, care și-a exprimat îndoiala cu privire la oportunitatea introducerii TVA la mașinile importate din cauza lipsei de pregătire pentru administrarea eficientă a acestei taxe, precum și cu privire la validitatea calculelor privind suplimentarea bugetului din cauza acestor modificări. El le-a numit „prea optimiste”, atrăgând atenția asupra unor circumstanțe precum posibilitatea de „supraestimare” și „subestimare” a valorii unei mașini, care joacă un rol fundamental în determinarea sumei TVA care trebuie plătită.
Fostul ministru de finanțe consideră că, din punctul de vedere al umplerii bugetului prin importul de mașini în Republica Moldova, este mai ușor și mai eficient să se majoreze acciza pe mașini.









