
În plus, acesta va spori capacitatea de control a instituțiilor publice în ceea ce privește licitațiile. Sistemul informatic este administrat de Agenția Națională de Soluționare a Contestațiilor (NADR). Resursa digitală va automatiza procesul de recurs și va oferi o confirmare rapidă a tuturor etapelor procedurii – de la calcularea taxei de stat până la verificarea plății și a hotărârii. Aceasta va reduce birocrația și riscul de erori administrative și va asigura o mai mare rapiditate în revizuirea rezultatelor achizițiilor contestate.
La înregistrarea unei contestații, valoarea estimată a achiziției este introdusă în sistem. Aplicația calculează automat cuantumul taxei de stat, care este de 0,5% din valoarea estimată a achiziției, dar nu mai mult de 50.000 de lei. Suma este afișată, ceea ce permite evitarea erorilor de calcul. Contestația poate fi urmărită în timp real. Iar plățile nu sunt procesate pe hârtie, ci în registrul electronic.
Taxa de stat poate fi plătită prin MPay sau prin transfer bancar. Prin lege, dacă nu există dovada plății integrale, recursul va fi returnat fără a fi luat în considerare. Solicitantul are la dispoziție trei zile lucrătoare pentru a prezenta documentele lipsă.
Reamintim, decizia de a stabili plata pentru depunerea unei căi de atac a fost aprobată de Parlament în vara acestui an. Motivul a fost numărul tot mai mare de recursuri pentru motive care nu au legătură cu încălcarea drepturilor ofertanților. Numărul prea mare de recursuri depuse în cazuri de achiziții publice a condus la întârzieri în punerea în aplicare a contractelor.