
Acest mecanism este prevăzut ca parte a reformei Fondului rutier, care este programată să fie finalizată până în 2028. Aceasta va avea ca rezultat două taxe separate: o taxă de proprietate asupra vehiculelor care va fi utilizată pentru finanțarea drumurilor locale pentru primării și o taxă pentru autostrăzile naționale.
„Nivelul de finanțare este în prezent foarte scăzut. În acest moment, taxele de utilizare a drumurilor reprezintă principala sursă de plată a lucrărilor la nivelul administrației locale – adică pentru primării. Avem un plan de a introduce un nou mecanism până în 2028, care va prevedea introducerea a două taxe separate. O taxă de proprietate asupra vehiculelor – actuala taxă de utilizare a drumurilor, care va fi plătită direct primăriei și utilizată pentru străzile și drumurile locale. Și o taxă pe utilizarea infrastructurii rutiere naționale, așa cum se aplică în multe țări europene. Această taxă va fi calculată fie în funcție de timpul de utilizare a infrastructurii, fie în funcție de distanța parcursă”, a explicat Nikolai Myndra, secretar de stat la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.
Potrivit acestuia, introducerea acestor două taxe este mai favorabilă pentru cetățeni, deoarece se va ține cont dacă aceștia utilizează drumurile naționale sau doar cele locale. În prezent, taxa este plătită anual pentru întreaga rețea de drumuri publice, indiferent dacă aceasta este utilizată sau nu.
„De exemplu, un locuitor al Chișinăului care nu circulă pe drumurile naționale plătește aceeași sumă ca cineva care conduce sute de kilometri. Noul mecanism va elimina această nedreptate. Controlul asupra utilizării drumurilor naționale se va face foarte simplu – cu ajutorul camerelor video instalate pe drumuri”, a declarat Myndra în cadrul emisiunii unui post public de radio.
Potrivit oficialului, sistemul este relativ ieftin, iar nivelul său de rentabilitate depășește 35 %, ceea ce presupune o perioadă de recuperare a investiției de până la 7 ani.
Trebuie remarcat faptul că mecanismul actual de formare a Fondului rutier a fost aprobat încă în 1996 și nu a fost modificat până în prezent. Iar din 2014, cuantumul taxelor de utilizare a drumurilor nu s-a modificat
„Dacă facem un calcul simplu – taxa pe care o plătește astăzi proprietarul mașinii nu acoperă nici măcar costul asfaltării suprafeței pe care mașina o ocupă în parcare”, – a declarat secretarul de stat.
El a precizat că firmele autohtone sunt capabile să cheltuiască aproximativ 6 miliarde de lei pe an pentru întreținerea și refacerea infrastructurii rutiere, iar volumul Fondului Rutier ar trebui adus la nivelul corespunzător acestei capacități.









