Română

Scrisoare deschisă din partea angajaților Topaz A.O.

Noi, angajații Topaz S.A., care lucrăm în această întreprindere de la 5 la 35 de ani, scriem o scrisoare deschisă în legătură cu situația critică care a apărut în ultimele luni. De-a lungul anilor în care am lucrat, întreprinderea a trecut în mod repetat prin diferite etape: au existat perioade de creștere, când nivelul veniturilor, salariile, bonusurile, asistența materială au fost plătite integral și totul a fost exclusiv "alb", strict în conformitate cu legea.
Timp de citire: 5 minute Author:
Link copiat
Scrisoare deschisă din partea angajaților Topaz A.O.

Mediului de Afaceri al Republicii Moldova, precum și către:
Ministerul Muncii și Protecției Sociale al Republicii Moldova,
Inspectoratul de Stat al Muncii,
Procuratura Generală a Republicii Moldova,
Centrul Național pentru Combaterea Corupției,
Ministerul Economiei și Digitalizării,
Ministerul Justiției,
precum și alte autorități competente care exercită controlul asupra respectării legislației muncii
respectarea legislației muncii

 

Noi, angajații Topaz S.A., care lucrăm în această întreprindere de la 5 la 35 de ani, scriem o scrisoare deschisă în legătură cu situația critică care a apărut în ultimele luni. De-a lungul anilor în care am lucrat, întreprinderea a trecut în mod repetat prin diferite etape: au existat perioade de creștere, când nivelul veniturilor, salariile, bonusurile, asistența materială au fost plătite integral și totul a fost exclusiv „alb”, strict în conformitate cu legea.

Nu ne-am confruntat niciodată cu un tratament incorect din partea conducerii anterioare și am fost conștienți de dificultățile cu care se confruntă compania atât pe plan extern, cât și pe plan intern. Astfel, în 2020-2021, la apogeul pandemiei COVID-19, echipa a reușit să mențină producția, să expedieze produse către contractanți, obținând în același timp 11 permise de la autoritățile de stat ale Republicii Moldova pentru fiecare expediere. Și asta în ciuda faptului că compania a suferit o pierdere serioasă – contabilul șef al fabricii a murit din cauza complicațiilor apărute în urma infecției cu coronavirus.

În 2022, în timpul stării de urgență din Republica Moldova, situația fabricii a devenit mult mai complicată: a început blocarea și închiderea conturilor bancare, au fost impuse restricții de către autoritățile de înregistrare de stat. În 2023, președintele Ucrainei a impus sancțiuni împotriva companiei și a directorului său general, Linnik Inna, în ciuda faptului că toate activitățile companiei se desfășurau strict în conformitate cu legislația Republicii Moldova.

În ciuda dificultăților, conducerea și proprietarii uzinei au continuat să își îndeplinească obligațiile de plată a impozitelor, a facturilor la utilități și, în măsura posibilului, a plăților pentru forța de muncă. Activitatea de producție a fost suspendată, dar contractele au fost menținute până la sfârșitul anului 2023. Din păcate, incertitudinea cu privire la momentul reluării producției a însoțit pe toată lumea – angajați și conducere deopotrivă.

Menționăm că angajații întreprinderii Topaz sunt specialiști calificați, „fondul de aur” al întregii industrii moldovenești.

Timp de mai bine de un an, angajații nu și-au primit salariile din motive obiective independente de voința lor. Aceste motive au fost înregistrate în cadrul procedurilor judiciare și al examinărilor de către autoritățile fiscale atât în 2023, cât și în 2024. În ciuda acestui fapt, la inițiativa unui număr de persoane fără scrupule, întreprinderea și conducerea acesteia au primit numeroase plângeri la organele de aplicare a legii, ceea ce a creat o atmosferă de presiune constantă, tensiune psihologică și stres.

În iulie 2023, a avut loc o adunare anuală a acționarilor, în timpul căreia un nou acționar, un individ Vitaliy Bokan, a sosit la întreprindere. El a primit toate materialele necesare privind rezultatele anului 2022, extrem de dificil pentru întreprindere – în această perioadă s-au format principalele restanțe salariale către angajați.

Directorul general al întreprinderii, Inna Linnik, a avut personal o întâlnire cu acționarul, a furnizat un pachet complet de documente și explicații cu privire la fiecare problemă. Ea a cerut sprijin – chiar și sub formă de consiliere, subliniind importanța oricărui ajutor. Cu toate acestea, rezultatul a fost un apel la Procuratura Generală cu acuzații de restanțe salariale nerezonabile, inițierea de proceduri penale, numeroase citații pentru interogatorii, percheziții și confiscarea de documente. Toate acestea s-au întâmplat după ce datoriile către angajați fuseseră rambursate integral, iar mulți dintre noi, din fericire, au părăsit compania și și-au continuat activitățile profesionale în alte companii.

De-a lungul anilor am fost informați cu sinceritate despre posibila vânzare a fabricii. Am sperat că un astfel de proces va lua în considerare și va proteja interesele angajaților conștiincioși. Chiar dacă aceasta însemna concedierea – dar cu respect și cu plata a tot ceea ce se cuvine.

În primăvara anului 2025, noua conducere a venit la companie, prezentându-se ca noii proprietari, spunând că ei vor lua toate deciziile de acum înainte. Niciunul dintre noi nu a avut dreptul sau dorința de a-i împiedica să revizuiască documentația sau să comunice informațiile necesare pentru tranziție. Mai mult decât atât, i-am întâmpinat cu speranță: că litigiile cu creditorii se vor încheia, datoriile vor fi rambursate, producția va fi reluată, spațiile vor fi reparate, ascensoarele vor fi restaurate, spațiile închiriate vor fi extinse etc. Mulți dintre noi am crezut sincer că ne vom putea încheia cariera la această întreprindere cu onoare și cu o pensie decentă.

Dar totul s-a întâmplat invers.

Noua conducere – nepoliticoasă, agresivă și neprofesionistă – timp de o lună ne-a insultat sistematic, ne-a umilit, ne-a amenințat cu dosare penale, afirmând direct că „nimeni nu are nevoie de noi”, că „ar fi bine să plecăm pe cale amiabilă”, altfel „va fi rău pentru toată lumea”.

În perioada în care aproximativ 140 de angajați au rămas fără salarii timp de aproape un an și jumătate, am avut ședințe lunare de echipă, în care am raportat activitatea desfășurată. Avocata care este acum cu noii proprietari a fost prezentă alături de fosta conducere. La acea vreme, ne-a îndemnat să avem răbdare și și-a arătat participarea la procedurile judiciare, dar acum ne acuză că ni s-au „imputat” salarii degeaba.

Când datoriile salariale au fost închise în 2023, cei 70 de angajați cu răspundere materială au fost de acord să transfere active în valoare de aproximativ 20 de milioane de dolari către noii responsabili. Pentru aceasta, directorul a decis să ofere compensații sub formă de bonusuri – ca recompensă morală și stimulent. Am semnat cu toții acordurile, toate bunurile au fost transferate în integritate.

Dar prima măsură a noilor proprietari a fost o cerere de a refuza aceste plăți sub amenințarea: „Dacă nu refuzați, nu vor fi suficiente proprietăți, veți vinde apartamente și obiecte personale pentru a evita să mergeți la închisoare.

Angajații-cheie au fost pur și simplu dați afară din întreprindere. Nu au fost ascultate nici cereri, nici documente, nici explicații. Plățile prevăzute de Codul muncii nu au fost efectuate până în prezent. A trecut deja o lună.

Încercările noastre de a ajunge pe teritoriul întreprinderii, de a ne întâlni cu conducerea, de a afla cine este acum responsabil pentru fabrică, cum să ne primim veniturile și cum să ne hrănim familiile s-au soldat cu nimic. Nimeni nu a venit la noi, nimeni nu ne-a explicat nimic. Mai mult, unul dintre noii manageri a arătat public un gest insultător prin geamul de la intrarea principală a fabricii, căreia i-am dedicat zeci de ani din viața noastră.

Apelurile la organele de stat au rămas fără răspuns până în prezent. La Inspectoratul de Stat al Muncii ni s-a spus: „Așteptați o lună, apoi vom vedea”. Nu este clar ce urmează să facem.

Noi, angajații responsabili material ai Topaz SA, care avem încă în custodie bunurile companiei, la care acum nu avem acces, și în același timp am rămas fără mijloace de subzistență, ne adresăm oficial tuturor organelor abilitate ale Republicii Moldova cu o solicitare:

  • să efectueze o inspecție completă a acțiunilor noilor proprietari și a conducerii A.O. „Topaz”;
  • să asigure respectarea normelor Codului Muncii și a drepturilor de muncă garantate ale angajaților;
  • pentru a restabili dreptatea și a preveni distrugerea uneia dintre cele mai mari și strategice întreprinderi ale țării;
  • pentru a nu permite ca zeci de ani de muncă cinstită să se încheie cu umilința și impunitatea noilor proprietari.

 

Cu respect,

Angajații cu responsabilități materiale ai Topaz Ltd.
care sunt încă responsabili pentru activele societății,

privați de accesul la locurile lor de muncă și la salarii

(numele pot fi furnizate suplimentar la cererea autorităților competente)


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta