
Parlamentul a votat în favoarea proiectului de lege la 29 mai. Convenția este un tratat fundamental care stabilește principii și proceduri pentru soluționarea pașnică a conflictelor dintre state, iar scopul său este de a preveni situațiile în care statele recurg la violență.
Prin aderarea la acest tratat, Republica Moldova se angajează să depună eforturi pentru soluționarea pașnică a tuturor conflictelor. Devenind parte la Convenție, țara noastră va putea recurge, atunci când este necesar, la mecanisme de soluționare a litigiilor recunoscute la nivel internațional, contribuind astfel la securitatea și stabilitatea regională.
În prezent, 124 de state sunt părți la Convenția privind reglementarea pașnică a diferendelor internaționale, inclusiv toate statele membre ale Uniunii Europene.
În răspunsul său la proiectul de lege, Comisia parlamentară pentru politică externă și integrare europeană a scris: „Acest lucru va spori încrederea partenerilor internaționali și va contribui la promovarea imaginii Republicii Moldova ca stat angajat față de valorile păcii, cooperării și justiției internaționale. Republica Moldova va deveni membru cu drepturi depline al Curții Permanente de Arbitraj și va putea numi până la patru arbitri, care vor forma așa-numita comisie națională. În temeiul articolului 4 alineatul (1) din Statutul Curții Internaționale de Justiție, acest grup va avea, de asemenea, dreptul de a propune candidați pentru funcția de judecător al Curții Internaționale de Justiție de la Haga”.
Cu toate acestea, Republica Moldova aderă la această convenție cu următoarea rezervă: „Republica Moldova nu consideră Kosovo un stat suveran și nu îl recunoaște ca atare. Având în vedere cele de mai sus, Republica Moldova nu se consideră legată direct sau indirect de Convenția pentru reglementarea pașnică a conflictelor internaționale, încheiată la Haga la 18 octombrie 1907, în ceea ce privește acest teritoriu”.
În această privință, o comparație cu Transnistria, care este, de asemenea, considerată a fi o entitate nerecunoscută oficial, este oportună. Cu alte cuvinte, în cazul unui conflict pe malul stâng al Republicii Moldova, autoritățile de la Chișinău nu se vor considera nici ele legate direct sau indirect de Convenția privind reglementarea pașnică a conflictelor internaționale?