
Ambii operatori sunt implicați în sectorul de retail alimentar și dețin lanțuri de magazine cu acoperire națională. Moldretail Group deține lanțurile Linella, Cip Market, Bravo și Fidesco. La rândul său, Fourchette-M deține lanțul de supermarketuri Fourchette și piețele mici To-To.
După cum a remarcat Consiliul Concurenței, autorizația de concentrare a fost acordată cu rezerve. Motivul este reprezentat de riscurile pe care le poate implica o astfel de tranzacție, în special în ceea ce privește furnizorii agricoli.
De exemplu, Consiliul a constatat că concentrarea ar oferi Moldretail Grup o poziție dominantă în cinci zone geografice în care sunt situate punctele de vânzare Fourchette și To-To. De asemenea, Consiliul a identificat un risc de întrerupere a furnizorilor implicați doar în lanțul Fourchette-M.
Din acest motiv, Moldretail Grup a impus o serie de condiții, a căror îndeplinire va fi monitorizată de Consiliul Concurenței. Astfel, compania s-a angajat să vândă în termen de șase luni cinci magazine din Chișinău și Codru. Aceste puncte de vânzare trebuie să fie operate și administrate de o altă companie independentă. De asemenea, cumpărătorul s-a angajat să mențină relațiile comerciale cu furnizorii actuali ai Fourchette-M. În acest fel, ei vor putea continua să lucreze cu magazinele cumpărătorului timp de cel puțin trei ani după tranzacție.
Consiliul de administrație s-a angajat să monitorizeze aceste angajamente pentru a se asigura că tranzacția nu afectează concurența și accesul pe piață al furnizorilor.
Trebuie remarcat faptul că Moldretail Grup este cel mai mare jucător de pe piața moldovenească de retail: deține lanțul Linella, care are 180 de magazine în întreaga țară. Anul trecut, veniturile sale din vânzări au totalizat suma record de 11,6 miliarde de lei, ceea ce i-a asigurat poziția de lider în rândul tuturor retailerilor moldoveni.
Fourchette este mult mai modest: în 2024, a ocupat ultimul loc în top 10 lanțuri, cu venituri de 0,56 miliarde de lei