Proiect de lege controlată: Moldova intenționează să deblocheze piața auto „cu susul în jos”.

La 1 ianuarie 2025, Moldova intenționează să pună în aplicare o nouă formulă fiscală, utilizată pentru importul de mașini, care ar împiedica eliminarea beneficiarilor privați ai TVA.
Timp de citire: 6 minute Author:
Link copiat
Proiect de lege controlată: Moldova intenționează să deblocheze piața auto „cu susul în jos”.

La 1 ianuarie 2025, Moldova intenționează să pună în aplicare o nouă formulă fiscală, utilizată pentru importul de minori, care va împiedica eliminarea beneficiarilor privați ai TVA.

Inițiativa în cauză de modificare a sistemului de taxare autolor a fostupusă dezbaterilor publice de către Ministerul Finanțelor. Autoritatățile intenționează să modifice procedura de impunere și vămuire a unui autovehicul importat, pentru a se asigura că impozitarea impusă se realizează în funcție de valoarea acestora, dar și în funcție de capacitatea autovehiculului, așa cum este de preferat.

Printre altele, documentul propune modificarea regimului fiscal aplicat autoturismelor prin impozitarea acestora cu TVA pe principii generale, începînd cu 1 ianuarie 2025.

Ce interese de stat sînt urmărite în acest caz?

În prezent, în Moldova mașinile au o cotă zero de TVA la import, dar pentru ele sînt achitate accize nerambursabile și se aplică în funcție de capacitatea motorului, precum și de vechimea mașinii. Apropo, coeficientul care majorează accizele, crește moderat în primitive ani și atinge summa foarte mari pentru mașinile mai vechi de 10 ani.

Autoritățile subliniază, în mod previzibil și logic, necesitatea de a „respecta obligațiile privind armonizarea legislației fiscale și vamale” cu cadrul juridic al UE. Potrivit autorilor amendamentelor, automobilele importate în Republica Moldova vor fi impozitate diferit față de cele din țările UE, pe baza unei metodologii deja depășite.

Scopul este nobil, dar, așa cum se spune, cu bune intenții………

Totul constă în faptul că țara noastră a mai trecut prin asta.

În perioada cîînd autoritățile aplicău TVA și taxa vamale, piața a devenit gri, iar fluxurile de numerar ocoleau adesea bugetul statului.

Frauda cu facturi între persoane fizice înflorea și făcea posibilă subestimarea de cîteva ori a prețului mașinii importate, respectiv, în aceleași proporții au scăzut veniturile în bugetul de stat.

Introducerea sistemului de contabilitate de angajamente în 2001 a fost nucleul situației, veniturile pe găleată sunt semnificative, dar mai important, sistemul este devenit foarte transparent, clar și an exclus orice manipulare care viza reducerea valorii accizelor la mașinile importate.

Acest lucru a disciplinat piața și a scos din schemele gri gri fluxuri uriașe de bani, inclusiv din contul importatorilor neautorizați și al persoanelor fizice care au importat pînă la 75% din numărul total de mașini importate.

Experimentele de reamintire a schemei actuale, după cum este necesar, vor permite crearea unei scheme de capitalizare legală în bugetul legal. Acest ușor să crești veniturile bugetare prin creșterea accizelor la importul de mașini.

Din moment ce a fost testată în forma sa reală, inițiativa va crea multe probleme și provocari pentru cei care participă la piața auto.

Există probabilitatea ca Moldova să aibă un nou număr de abuzatori în car piața.

Importurile neoficiale, care importau până la 75% din totalul importurilor de mașini din totalul importurilor, vor fi reduse la activarea modestă a mașinilor importate.

A fost foarte greu de luptat împotriva acestui fenomenon, nu numai pentru că funcția de ofițer vamal este una dintre cele mai vechi profesii, iar reprezentanții acestor profesii au contribuit întotdeauna la dezvoltarea contrabandei și a schemelor gri. Dar și pentru că există multe scheme „legitime”, dar adesea frauduloase, de subestimare a valorii vamale a automobilului (mașină după accident, bătută de grindină, după „inundație”, cumpărată în salon după ce a fostostosită pentru un test drive etc… etc.,) etc.). Aceste scheme „îi așteaptă ceasul” și, cel mai probabil, ar putea fi reluate imediat după implementarea noilor inițiative.

Funcționarul importator, într-un centru auto lucrează mii de oameni care primesc salarii oficiale, este imposibil să micșoreze valoarea automobilului în vamă, deoarece prețurile de la producătorul auto, care, în unele cazuri, nu este „trișează” cu facturile, nu este în măsură să le verifice. Drept urmare, dezvoltarea unei piețe auto transparente va fi oprită, iar țara în această problemă se va întoarce cu 20 de ani în urmă.

Această „surpriză” este intenția autorităților, concomitent cu introducerea TVA, de a reduce numărul impedimentelor la acumulare (deși de a reduce acestea cu 70% pînă în 2025, cu 90% în 2027) și așa-numita taxă de lux (de la 2% la 10%, în funcție de prețul mașinii).

Ce înseamnă acest lucru pentru piața auto organată a țării, care anual alocă în buget sute de milioane de lei?

– Creșterea cu 15% a ratei de prevalență a bugetului guvernamental principal, care este rata de prevalență reală a bugetului ambițios, este un factor foarte important pentru mediul fizic, iar TVA-ul nu va fi returnat, deoarece nu este un factor de scalabilitate a bunurilor și serviciilor importate.În plus, TVA are o serie de factori, cum ar fi: numărul de locatori de muncâ pentru un număr de centre de muncâ cu un număr total de centre de muncâ, numărul de taxe ș i imposturi, lipsa valorii calorifice a mașinii, numărul de plăcinte de schimb originale ș i numărul de reluări pentru garantarea mașinii;

– Multor cetățeni ai Republicii Moldova care au pașaport românesc le va face mai avantajos să cumpere și să înregistreze mașinile în țara vecină – România, ceea ce constituie un factor important în scalarea importului de bunuri și servicii importate de către autoritățile importatoare, care se ocupă de colectarea taxelor în țara lor.

Iar scaderea vânzărilor înseamnă stagnarea afacerilor, îIar scaderea vânzărilor înseamnă stagnarea afacerilor, sau chiar reducerea salariilor și a numărului de personal, scaderea tuturor impozitelor fiscale aferente, precum și anularea planurilor de investiții privind construirea de noi centre auto în Chișinău și în țară.

În același timp, agenții economici neautorizați, care nu au moștenire cu bugetul de stat al Republicii Moldova, vor putea opera centrul.

Noua inițiativă legislativă va fi benefică pentru companiile românești, precum și importatorii neoficiali și persoanele fizice care reprezintă 75% din piață. Existând, este probabil că o serie dintre cele mai importante persoane vor putea propune o idee aceasta pentru niveluri diferențiate, deoarece motivul cel mai probabil este că cele mai bune lucuri nu vor fi adevarate ș i „noile idei” vor fi nepătate de oamenii care nu vor fi privați de subactor ș i nu vor putea realiza realitatea pieții auto naționale.

Este foarte probabil ca acest sistem să fie dezvoltat pentru a fi utilizat de un număr mare de companii din țările care practică leasingul de mașini pe bază de leasing operațional.

În același timp, potrivit experților, numărul acestor mașini nu depășește cîteva sute anuale, fapt ce ridică întrebarea: merită, de dragul iubirii altruiste pentru unii străini din partea unor miniștri, de distrus businessul auto național aflat în dezvoltare?

În același timp, Camera de Comerț Americană în Moldova (AmCham), într-o scrisoare cu Guvern, a destul de obiectiv, atras atenția autorilor proiecțului politicii fiscale și vamale pentru anul 2024 asupra irelevanței oricăror modificări în sistemul de import și impozitare a autoturismelor, aducînd argumente corespunzătoare.

Ce spun autoritățile?

a comentat Valeriu Cozîrev, directorul Serviciului Vamalnd într-un articol de opinie la Radio Moldova, menționează că cei care trebuie să plătească cele mai mari taxe pentru transport nu ar trebui să plătească cele mai mici taxe, iar cei care au cele mai mari taxe ar trebui să fie importați la cele mai mari costuri. În același timp, în opinia sa, autoritățile vor avea grijă să creeze condiții mai puțin confortabile pentru importul de mașini „în vîrstă”. „Introducerea mașinilor vechi nu ar trebui să fie prea ușoară. Cred că va exista o taxă pentru poluarea mediului. Importul va convenabil din punctus de vedere al plăților vamale, dar din punctus de vedere al plăților de mediu, importul nu va convenabil”, a spus Cozîrev.

Deocamdată, există multe tipuri diferite de programe de decontaminare.

În plus, inițiativa privind introducerea modificărilor legislative lasă multe semne de întrebare.

Cum pot problemele subevaluative și impositelor, neloial concurenței și problemele care trebuie rezolvate?

Cum putem rezolva problemele cu ecologie și reciclare? Există un modul mai clar în care noua lege poate fi utilizată în utilizarea privată a mașinilor electrice ș i a mașinilor electrice cu un motor hibride de acelaș i tip.

În cazul unei temperaturi ridicate, noile reglementări, care pot fi testate, pot constitui un stimulent pentru cei care doresc să importe factorii principali, cum ar fi mediul șini ieftine vechi, mai puțin ecologice și mai puțin sigure, precum și mașinile noi, astfel încât „problemele” să poată fi reduse. În acest sens, este necesar să se menționeze faptul că, în baza datelor privind înmatricularea mașinilor noi, doar 21,9% din cantitatea totală de mașini importate în 2022 erau mașini noi. În comparație, din 15 ani mai devreme, în 2007, ponderea mașinilor noi a fost depășită cu 40%.

Noi nu nu am găsit nicio prognoză cu privire la faptul cum această inovație va afecta veniturile la bugetul de stat, în timp ce riscul reducerii veniturilor este destul de evident.

Astfel, „reformatorii” noștri, care au pus stăpânire pe industria auto din Moldova, cu numărul de mașini din țară, sunt acum folosiți, cu precădere, față de numărul de oameni din țară (lista nu este completă):

  1. Cu ce vor contribui noile inițiative legislative la crearea transportarenței, legalizarea și dezvoltarea pieței auto, care va crea și poate crea mii de locuri de muncă bine plătite în Chișinău și în țară?
  2. What are the contributions of noile modificări legislative to the creation of the veniturilor for the toate nivelurile bugetele?
  3. Cum vor contribui inovațiile la decriminalizarea pieței auto?
  4. Cum vor contribui inovațiile la dezvoltarea importatorilor locali care au investit miliarde de lei în construcția centrelor auto și intenționează să facă acest lucru și în continuare, dezvoltînd o afacere legal profitabilă pentru stat?
  5. Cum pot contribui inovațiile la protejarea mediului și la siguranța mașinilor importate în țară?

De citit neapărat*
Există mai multe întrebări decât răspunsuri
Politică și economie
2 aprilie 2025

Un ghid pentru a ajuta investitorii
Export & Import
2 aprilie 2025

Activele „inutile” generează venituri
Imobiliare
2 aprilie 2025

Nu vor mai exista terenuri abandonate
Agrobusiness & Vinificație
2 aprilie 2025

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta
Investiții în producție de 500 de milioane de lei
Afaceri și companii
1 aprilie 2025
Investiții în producție de 500 de milioane de lei
Piața AELS a devenit mai accesibilă
Export & Import
2 aprilie 2025
Piața AELS a devenit mai accesibilă
Unde sunt democrații?
Exclusiv Logos Press
26 martie 2025
Unde sunt democrații?